Maira

Trådstartare
Hur många är det som har klippt sina hästar och varför?

Min går ute på natten fortfarande, fast med täcke. Han är korthårig, blank och fin, så jag ser inget behov av att klippa än!

Sv: Klippt?

Jag har inte heller klippt min pålle, men jag måste erkänna att tanken på att göra det har dykt upp. Han svettas ngt så enormt under arbete och jag tycker det känns olustigt med de långa torktiderna trots täckesbyten för att skynda på det hela.

Men jag drar mig ändå för att klippa, det bär mig emot att skala av hans naturliga köldskydd. Jag kommer nog att kämpa på utan klippning ändå...

klippte min förra veckan när det stallades in. Han såg ut som en björn o svettades som en gris även vid lätt arbete, vill inte att han ska bli kall o sjuk. Sen blir han väldigt trött med all päls.

Ja, jag har klippt, men inte hela hästen, utan bara hals, bog och en bit under magen. Han är islandshäst och började sätta vinterpäls redan för en månad sedan, så skall han jobba den här årstiden behöver han bli av med lite päls.... Skall klippa igen denna veckan, eftersom det redan växt ut mycket!

Men jag drar mig ändå för att klippa, det bär mig emot att skala av hans naturliga köldskydd. Jag kommer nog att kämpa på utan klippning ändå...

Om du klipper NU, och bara klipper spår- eller täckesklippning, så kan du dels ha hästen ute nu utan täcke, och dels hinner "köldskyddet" växa ut en bra bit innan det blir riktigt kallt!

Jo, där har du en stor poäng, helt klart :)
Jag kanske gör så ändå, det är ju bra om han kan torka lite fortare och det räcker kanske med att klippa ett spår...hmm....

Flera av ponnyerna i stallet har nyligen klippts.
Min häst har inte hunnit å så mycket päls ännu, jag täckar honom för fullt och hoppas på att han inte ska bli så björnaktig iår :p
Men jag räknar med att få klippa i oktober..

klippte min förra veckan när det stallades in. Han såg ut som en björn o svettades som en gris även vid lätt arbete, vill inte att han ska bli kall o sjuk. Sen blir han väldigt trött med all päls.
t

Vad är det för ras ni har som redan fått klippa? "Isisar"? Verkar som de sätter päls tidigare?

Jag är glad så länge min klarar sig utan klippn. Mitt halvblod är hel korthårigt än och svettas inte alls... Rätt ras... *skojar* :D

Vad är det för ras ni har som redan fått klippa? "Isisar"? Verkar som de sätter päls tidigare?

Jag är glad så länge min klarar sig utan klippn. Mitt halvblod är hel korthårigt än och svettas inte alls... Rätt ras... *skojar* :D

Japp, jag har islandshäst. Han fäller sommarpälsen i augusti och ungefär i mitten av augusti börjar man se att hårremmen inte är "kortblank" längre, utan börjar bli "luddigare" och längre. Sedan bara växer pälsen ända fram till jul (nej, jag skojar inte....:grin:). I början/mitten av februari brukar han sedan börja fälla vinterpälsen, och det brukar pågå fram till början av juni, ungefär. Så juni, juli och halva augusti har han kort, blank sommarpäls. Resten av året är olika stadier av vinterpäls.....

Faktiskt så brukar jag bli lite full i skratt när jag hör "halvblodsmänniskor" prata om hur de bara måste helklippa, för hästarna blir såååå långhåriga på vintern. Yeah, right!:grin: Många halvblod har inte längre päls på vintern än vad min har på sommaren...:D

Vi klippte ponnyn för ett par veckor sedan och isisen i fredags.
Båda svettas enormt och blir lite slöa, men när man klippt dom så är mycket piggare och framåt.:bump:
Brukar klippa dom några gånger per vinter.

Ja, jag har klippt, men inte hela hästen, utan bara hals, bog och en bit under magen. Han är islandshäst och började sätta vinterpäls redan för en månad sedan, så skall han jobba den här årstiden behöver han bli av med lite päls.... Skall klippa igen denna veckan, eftersom det redan växt ut mycket!

Jag har också tänkt klippa min islänning nu. Tror jag ska försöka med det nu under veckan eller till helgen.
Jag tänkte så här, klipper jag honom nu så hinner det växa ut tills jag ställer ner honom för vintervila. Han har redan fått tjock päls och det lär ju inte sluta växa..hehe :)

Jag har inte heller klippt min pålle, men jag måste erkänna att tanken på att göra det har dykt upp. Han svettas ngt så enormt under arbete och jag tycker det känns olustigt med de långa torktiderna trots täckesbyten för att skynda på det hela.

Jag går i samma tankar som dig. Har också islänning, han svettas så otroligt och det tar jättelång tid för honom att torka på hösten/vintern. Så jag tänker faktiskt klippa honom nu under veckan, fast bara halva halsen ner mellan frambenen och halva magen :)

Klippte halva hästen igår.
Det var på gränsen att den rejäla klippmaskinen klarade av det.
Så fort pälsen var det minsta fuktig så tuggade maskinen, det tog ganska lång tid att klippa.
Hade jag väntat lite till så vet jag inte om maskinen klarat av det.
Min häst njöt i fulla drag, han älskar att bli av med den fuktiga allför varma pälsen.

Har inte klippt, men ska om någon månad. Tycker att det är för tidigt att täcka henne dagtid än.

Tjing!

Jag klipper min polle.Han svetta så otroligt mycket och blir så trött att rida.Brukar lämna ryggen och benen,men allt annat åker bort.Brukar ske i okt. Får då en pigg o glad häst,igen.

hare Fia:love:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka