Klippt NU i slutet av mars

drysno

Trådstartare
Hjälp! Var på kliniken idag för att få stoets mage undersökt eftersom hon haft små kolik-känningar från och till under vintern.
Hon klipptes delvis i november och det har ju vuxit ut en del - inga problem där.
MEN nu idag gjorde de ultraljud och klippte allt hår på båda sidorna av magen - uppifrån ner :eek: Hästen ser inte klok ut med gammal klippning, ny klippning och full vinterpäls "i en enda röra". Måste i morgon försöka städa till "klinik-klippningen" för den är ju definitivt inte jämn och ser inte annars heller klok ut.
Men det jag mest undrar över är hur stor risk det är att sommarpälsen tar skada av en så här sen klippning??? Stoet har visserligen inte ännu hunnit fälla nå´ mycket av sin vinterpäls, men ändå... Vad är era erfarenheter?

Sv: Klippt NU i slutet av mars

Nej, tänkte främst städa kanterna och göra lite snyggare "övergångar", men de facto är området de klippte på båda sidorna STORT oberoende om jag klipper mer eller inte :cry:
Tackar gudarna att hästen hör till de som alltid börjar fälla sent, så kanske det finns lite hopp i alla fall att den kommande sommarpälsen inte är nån katastrof. Eller ?
Man borde väl inte vara fåfäng, men...

Äh, att man förstör sommarpälsen är en överdrift. Jag har ofta klippt mina hästar i slutet på mars, när tävlingssäsongen satt igång!
Har t.o.m klippt en ponny mitt i sommaren, eftersom hon behövde lite mer energi. Jag tycker iaf inte att sommarpälsen blir speciellt ful på något sätt :idea:

Ja, det är ju skönt att höra. Verkar igen vara ett sånt där ämne där det finns lika många åsikter som personer. :confused:
Det blir väl bara att vänta o se eftersom skadan (?) i vårt fall redan är skedd.
Hör ändå gärna fler kommentarer om saken...

Jag vet folk som klipper hästarna för att bespara dom fällningen och dom har sommar päls sen som ser ut som på alla andra hästar.
Har själv klippt sent några år och det syns inte det minsta när sommaren kommer.
Klippte mitt sto senast i slutet av februari.

Men det kan vara olika från häst till häst säkert.

/

Ann-Sofie - Annehof

Jag har klippt i juni/juli några gånger och det har inte hänt något med pälsen... Klipp du på!

Jag har klippt som senast i maj, men då fällde inte hästen ..
Har hört att hårsäckarna kan bli inflammerade om man klipper under fällning ??

Nåja, tog tag i klippern i dag då för att "städa upp"...
Först den bild av gamla utvuxna klippningen:

Den runda fläcken ovanför klippningen har nå´n av hagkamraterna åstadkommit - ingår inte i frisyren...

Sedan gick de ju då igår och "skalade" damen ungefär från höftbensknölen rakt ner längs virveln (nåja, inget i deras klippning var direkt rakt...) och snett ner ungefär mot sadelgjordsläget + klippte under magen vilket jag aldrig velat göra :cry: Har ingen bild på det, men såhär ser hon nu ut efter att jag varit framme:

Inge vackert precis, men i alla fall betydligt bättre än det såg ut igår med tre olika "hårvariationer". Ännu finns det en del "hack" kvar efter gårdagen som jag inte ides ta bort eftersom det skulle ha krävt ännu radikalare klippning. Bäst skulle det förstås se ut om jag hade helklippt henne, men det "vågade" jag ändå inte :crazy:
Fröken själv lät sig i alla fall inte störas av nya vårfrisyren, hoppas sen att inte pälsen tog nån större skada heller. Täcke får hon givetvis gå med nu en tid tills håret litet hunnit växa ut - i synnerhet som vintern äntligen beslutat sig för att hitta hit i år också.

snacket om att man inte skall klippa hästar på våren för att sommarpälsen blir förstörd är en myt.. det som det egentligen handlar om är att man hellst inte skall klippa en OKLIPPT häst när dom har börjat fälla just pga ökad risk för hårsäcksinlamation. dvs om hästen har varit klippt efter senaste fälling så är risken för inflamation ungefär den samma som om du klipper på hösten!

Det är ingen myt. En häst i mitt stall blir alltid klippt på våren och den har extremt tjock sommarpäls. Nästan som vinterpäls! Det ser inte klokt ut!

Hur var sommarpälsen innan dom började klippa då ?
Tjockleken på pälsen behöver ju inte ha med klippningen att göra.

Klippte min ena i måndags. Inga problem alls och i maj ser han ut som om han aldrig varit klippt. Har aldrig haft några problem med tjock sommarpäls heller.

Shettisen brukar jag få klippa i juni/juli då han har problem med att släppa vinterpälsen. Och han får alltid fin sommarpäls efter det!

Nu har det gått 2 1/2 vecka sedan klippningen o på halsen har det börjat växa ut ny päls som ser blank o fin ut. Övriga hästen ser exakt likadan ut som den dagen hon klipptes - med alla grymma ojämnheter i "klinik-klippningen" kvar... Hade hoppats de skulle växa bort lite fortare, men den här tiden på året kan man väl inte vänta sig att det växer lika fort som på hösten då hårväxten är i full gång.
Att det härtills börjat växa bara på halsen har antagligen att göra med att det alltid är där hon först brukar tappa vinterpälsen också, eller vad tror ni?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka