Klippt mörk skimmel

gylle

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet om det är det vanligaste att klippta mörka skimmlar ser exakt likadana ut klippta som oklippta ? Har bara tidigare klippt en mörk skimmel och den var exakt likadan under var så att det tom var svårt att se var man klippt eller inte om man stod en meter ifrån.
Är i valet och kvalet om jag skall klippa hingsten innan kvaliteten till helgen eller inte. Han har för första gången redan fått rejält lurvig vinterpäls (förra året fick han ingen i stort sett gick bruksprovet oklippt utan problem). Med tanke på att det enligt väderprogn skall fortsätta att vara varmt och dessutom sol till helgen så anar jag hur varmt det kommer vara i deras plåtridhus därav funderingarna på att klippa redan. Dock är han en extrem kylling med att frysa så därför vill jag hellst inte klippa ben (de är inte lurviga än) och huvud utan endast kroppen. På den andra skimmeln jag klippte hade detta funkat bra utan att man såg skillnad men är det ofta det är så på mörka skimmlar ?

Sv: Klippt mörk skimmel

Våran skimmel ändrade färg när vi klippte han, på den tiden han var mer svartfläckig blev han mer grå under. Men det är kanske olika .

När jag klippte min mörka skimmel förra året blev den jättefin! De vita prickarna syntes mer, samtidigt som hästen inte såg klippt ut, om man inte tittade nära!

Här verkar det som om det blir lotteri om man tittar på svaren blev ju inte lättare att bestämma sig.
En blev mer grå istället för svart (vilket jag inte vill)
En fick mer vita fält (vilket jag inte heller vill)
En (två om man räknar min tidigare erfarenhet) blev ingen skillnad = det jag vill (eller mörkare får han gärna också bli).
Usch och i kväll måste det göras iom att jag inte vet om det funkar utan lugnande (är ju aldrig klippt innan) och sedan är det försent med tanke på karensen på lugnande

Så nu står det en nyklippt kille ute i stallet, lika cool som vanligt stod och sov och tyckte det var allmänt mysigt att bli klippt (även hans förbaskade virvlar uppe på halsen som gjorde att jag var tvungen att hålla saxen mellan öronen på honom för att komma åt tog han med ro, så inget behov av något lugnande här inte.

Resultat = blandning av svaren ovan på vissa delar blev han ljusare dels blev de svarta fläckarna mer grå dels syntes de vita fälten mer men på vissa ställen som tur var just där jag hade övergångar mellan klippt oklippt syntes nästan ingen skillnad. Så slutresultatet blev att tyvärr blev kroppen ljusare men hals och ben förblev mörka.

Dessutom har jag nu konstaterat att tyvärr var det inte bara den lurviga pälsen som gjorde att han såg rund ut om magen, han är helt enkelt småfet den rackaren. Tyvärr har han aldrig hört talas om att hingstar är oroliga och vandrar i hagen odyl han står lugnt och sover med näsan nästan inne hos stona (när han inte äter vill säga). Får nog bli några pass i skrittmaskinen (förutom arbete) för den mannen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama