Klippt häst, skav?

Cinderella90

Trådstartare
hej.

Min systers häst som klipptes i höstas, heklippning, förutom ben o en sadelpadd. Hon går inte med extremt mycket täcken, utan lagom=).

Men det har börjat skava? eller det är nästan som kala fläckar, inte helt kala det växer ju lite hår. Det är om man säger precis bakom där sadlen ska sitta, inte jätte mycket där. Men sedan lite ovanför virvlen oxå.
Vad kan detta var? är det bara skav av täcke eller något annat?
hur kan man få det att växa ut.?

tacksam för svar av någon..

Sv: Klippt häst, skav?

Tyvärr ganska lätt hänt..

Se till så att det är bra passform på täcket först och främst. Sedan är det också bra att använda täcken med glansig insida, håret växte tillbaka på min häst när jag bytte till det.

Föruton redan nämnda med täcken så kan det hjälpa att spraya pälsglans på de skavda ställena. Det hjälper ju täcket att glida bättre. Ev kan ni också prova med bogskydd. Ang skavet vid sadeln så kolla schabraket, det kan vara en kraftig söm på undersidan som orsakar skav.

Sen finns det ju vissa hästar som inget hjälper på och då är det bara att stå ut, nytt hår kommer till våren. Jag har en sån hemma och jag har provat med allt möjligt, inget funkar. Idag konstaterade jag att han har skav av skänkeln. På sommaren får han kala fläckar vid virvlarna, det kommer från svansen när han viftar flugor... Mamma hör döpt honom till "porslinshästen" ;) Hon har fått hjälpa till att extraludda på diverse utrustning.

keej, aj det kan ju vara täckena som ni nämner som inte har den rätta passformen, får testa ett annat.
Det kan ju mkt väl vara det då hon oxå rullar sej minst 2g/dag fort hon kommer ut i hagen gör hon det, o då kanske d skaver en del..

Bogskydd är inget alternativ då det inte skaver på bogen utan endast precis bakom bakvalvet på sadlen, och hon rids inte mkt just nu o då mest barbacka så efter schabrak är det inte heller.

Men ska börja med o byta täcke, d kanske hjälper =)

Hej igen,
Idag har det blivit mycket mycket värre,
dumma som vi va tog vi och smörjde henne med helosan och blue spray
och sen la på täcke, ack! Nu är det ännu mera kalt och mindre päls!! samt irriterat och rött :(:( suck..

Nu ska hovslagaren komme på måndag och kolla på det, han r lite allti allo.. han kan det mesta :) hel skön kille.

Men ialla fall kan det funka att ha henne inne och stå utan täcke för att lägga på sig pälsen och få luft igen?
Eller blir det för kallt utan täcke även inne?

Värt att prova.. hon måste ju bli snygg igen till tävlingarna!!
Lägger även nu det glansiga täcket underst på henne..
så hoppas också det ska hjälpa lite,
ger även vitaminer just till pälssätting och hårrötter samt huden..
så hoppas det också hjälper..

fler tips tas gärna emot..
ska ringa vet imorgon och rådfråga med..
/syrran som skriver

hej..

Nu fick vi råd av hovslagaren att vi skulle använda Zinksalva, vilket verkar funka än sålänge =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min quarter/paint har sedan onsdags förra veckan hunnit klia sig jättemycket på fram på bringan och ner mellan frambenen så att det...
Svar
9
· Visningar
929
Hästvård Hej detta med klippt häst är något jag inte har haft med att göra innan, jag har enbart haft ulliga små håriga ponnysar som har fått...
Svar
16
· Visningar
1 118
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 691
Senast: Efwa
·
Utrustning Min häst får skav på baksidan av benet på frambenen, precis på/ovanför kotleden. Inte av kanten på skyddet utan lite ovanför. Lindar man...
Svar
0
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka