Klippt fryslort

Kira

Trådstartare
Då jag inte ställer ut min dv.schnauzer så klipper jag henne istället för att trimma riktigt. Men hon blir ju så ffffrysig då. Var tvungen att ta henne nu, för det fanns en och annan tova :angel:
Resultatet blev i alla fall detta för att hon inte ska huttra:p iIMG]http://i142.photob
PC300059.jpg
ucket.com/albums/r99/Haxan_2006/PC300059.jpg[/IMG]
 
Senast ändrad:
Sv: Klippt fryslort

Du kan ju tex kamma igenom din hund åtminstone en gång i veckan för att undvika tovor och vill du absolut klippa mitt i vintern så kan du ju klippa medhårs.

Då finns en del päls kvar som skyddar mot kylan.

En annan variant är ju att bara klippa bort tovorna på benen.

Det är ju inte helt nödvändigt att raka hunden.

Du kanske föredrar en pinscher om du inte vill syssla med pälsvård!
 
Sv: Klippt fryslort

He he, naturligtvis har du rätt, och det är jag medveten om sen förut. Att om man kammar hunden ofta så blir det inga tovor.:p Men jag är inte mer än människa, och nu var där tovor i alla fall.
Under åren som gått tror jag att jag har provat alla "varianter " på klipp på hunden. Allt från att bara ta bort tovor, till att raka hela hunden inkl skägg och allt. Praktiskt under fästingsäsong, så man ser/känner krypen direkt. fast numera använder jag Scaliborhalsband och slipper på så vis fästingar helt.
Klippte henne medvetet medhårs denna ggn, så det är lite päls kvar.
Har ingen erfarenhet av pinscher mer än den jag sett på utställning, och DET var tyvärr ingen vacker syn. Där fick en helt vettskrämd pincher som högg hej vilt efter domaren, RÖTT band istället för att åka ut. Att se den stackars hunden bete sig så sitter kvar på min näthinna. Schnauzern däremot är ju en liten tuffing som är ned på allt, helt oberörd av folk och miljö. Henne vill jag inte byta bort för nåt. Sen att hon har päls får man ju stå ut med...
 
Sv: Klippt fryslort

Som hudtrimmare in i märgen och ut i fingerspetsarna, så tycker ju jag att är man intresserad av att hålla pälsen i korrekt skick, så köper man sig en ras utan några större krav pälsvård :angel:
 
Sv: Klippt fryslort

Som hudtrimmare in i märgen och ut i fingerspetsarna, så tycker ju jag att är man intresserad av att hålla pälsen i korrekt skick, så köper man sig en ras utan några större krav pälsvård :angel:

Gnist och jag är helt och hållet överens.

Det var därför jag föreslog tex pinscher som ju mer eller mindre är en avklädd schnauzer.

Tycker visst att man kan klippa en del schnauzer men att man då väljer tidpunkt.

Numer
 
Sv: Klippt fryslort

Ok, jag förstår hur du menar.
Men man är ju olika. Jag tycker dvschnauzern är en sån härlig hund, så det är HUNDEN jag vill ha. INTE pälsen. Jag har i morsats till dig inga som helst krav på hur en hund ser ut, eller hur pälsen är skött, såtillvida att hunden inte mår dåligt. Ngn enstaka tova i armhålan eller så, anser inte jag att hunden lider av. Åtefinns hos många raser exvis flattar, schäfer, spaniel, behöver alltså inte vara en schnauzer....
Som du förstås så är min andra hund en arbetande Border Collie, och där är det gudskelov helt fritt fram i utseende bara de kan arbeta duktigt. (Hon hade förrsten en tova i ullbyxorna härförleden i fälltider;) )
Uppfödaren till min schnauzer är också extremt pälsfixerad. Så hon har ju helt hamnat på rätt ras. Det är ju roligt att det finns för allas behov.
 
Sv: Klippt fryslort

Tryckte på fel knapp så mitt inlägg åkte ivâg innan jag var klar.

Numera finns det så många finurliga trimredskap man kan använda som håller pälsen "lagom" lång väldigt länge.

Men som sagt det fodrar att man ger hunden pälsvård i alla fall fem minter per vecka och det borde det ju vara värt! Eller????
 
Sv: Klippt fryslort

Fast en schnauzer "lider" mer av klippt päls än av en trimmad :angel:

Jag antar att du har rätt eftersom du har erfarenhet av rasen. Men kan du berätta för mig hur den lider?
När jag klädde på hunden och satte in bilden med kommentaren att hon blev fffrysig, så var det med glimten i ögat och menat som ett skämt. Jag kan skoja med utseendet på mina hundar. Jag tycker också att hon ser urfånig ut i overallen, men kan kosta på mig att klä ut henne för en liten stund. I verkligheten fryser hon inte alls, och är hur pigg som helst, och är precis som vanligt precis efter en klippning. Har aptit, glad och får inga utslag eller dylikt (?)
Så hur menar du att de lider? Jag kan ju ha missat ngt...
 
Sv: Klippt fryslort

Humor? Jag skulle aldrig klappa på den där då jag bara kan föreställa mig hur den ser ut under kläderna:eek: (säkert bara min fantasi som skenar iväg;) ) Av en äldre tant fick jag veta att man aldrig, aldrig, aldrig, ALDRIG:devil: får klippa en dv.schnauzer, dom ska ryckas. När du rycker pälsen blir den ju strävhårig och det håller ju väta borta bättre än annan päls och då borde ju hunden frysa mindre och kan då slippa dessa (gräsliga:angel: ) kläder. Eller så har du ett täcke till den/det vad det nu var för nått:D
 
Sv: Klippt fryslort

En korrekt skött strävhårspäls skyddar hunden mot: väta, kyla, blåst och smuts..

En klippt strävhårspäls skyddar ingenting, snarare tvärtom, drar den in väta och smuts, samt släpper igenom vinden vilket gör att hunden fryser.

Dessutom, så tovar sig inte en riktig strävhårspäls, men en klippt dito tovar sig konstant.
Tovor i sig är ett lidande för hunden, då de är småfuktiga, samlar grus/annat skräp som kan irritera huden och de smådrar dessutom konstant i skinnet :crazy:

Hunden blir ju inte sjuk av att klippas, men det är inte lika bra som korrekt skött sträv päls därav att jag skrev lider inom "" ""
 
Sv: Klippt fryslort

Humor? Jag skulle aldrig klappa på den där då jag bara kan föreställa mig hur den ser ut under kläderna:eek: (säkert bara min fantasi som skenar iväg;) ) Av en äldre tant fick jag veta att man aldrig, aldrig, aldrig, ALDRIG:devil: får klippa en dv.schnauzer, dom ska ryckas. När du rycker pälsen blir den ju strävhårig och det håller ju väta borta bättre än annan päls och då borde ju hunden frysa mindre och kan då slippa dessa (gräsliga:angel: ) kläder. Eller så har du ett täcke till den/det vad det nu var för nått:D

Att pälsen har annan kvalité om den rycks är ju poängen med ryckning. Tror inte ngn har missat det.
Skulle vilja höra din fantasi om du ngn gång klappar en nakenhund:angel:
Vad gamla tanter säger kan man nog skriva en bok om. En del är rätt och annat fel. Visst fanns det en sån tråd här på Buke för ett tag se, som handlade om gamla myter.
Min veterinär 75 år slog huvudet på spiken när han kommenterade meningen "vetenskapligt bevisat eller av gammal beprövad erfarenhet". Han sa att "beprövad erfarenhet" är när man återigen upprepar samma misstag generation efter generation:p
 
Sv: Klippt fryslort

Äh.. den där klippningen ser väl inte så farlig ut? Hon har ju inte så kort päls, inte skulle det vara så värst mkt längre om hon vore trimmad?
 
Sv: Klippt fryslort

En korrekt skött strävhårspäls skyddar hunden mot: väta, kyla, blåst och smuts..

En klippt strävhårspäls skyddar ingenting, snarare tvärtom, drar den in väta och smuts, samt släpper igenom vinden vilket gör att hunden fryser.

Dessutom, så tovar sig inte en riktig strävhårspäls, men en klippt dito tovar sig konstant.
Tovor i sig är ett lidande för hunden, då de är småfuktiga, samlar grus/annat skräp som kan irritera huden och de smådrar dessutom konstant i skinnet :crazy:

Hunden blir ju inte sjuk av att klippas, men det är inte lika bra som korrekt skött sträv päls därav att jag skrev lider inom "" ""

OK. Vilken tur då att min jycke inte fryser trots att hon är klippt då.
Det om tovorna håller jag med om. Min polare har också en schnauzer som till skillnad från min alltid är trimmad korrekt. Men även den får ju tovor i armhålorna och på benen nån gång . Synd att man inte trimar dom där också.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 326
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter Jag köpte hem en Lycklig Lotta igår så upptäckte att den hade spinn (vanlig), och då det var länge sen jag hade någon ohyra så googlade...
Svar
6
· Visningar
7 970
Senast: TisseTass
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 554
Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 797
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp