Klippt fryslort

Sv: Klippt fryslort

[
När jag klädde på hunden och satte in bilden med kommentaren att hon blev fffrysig, så var det med glimten i ögat och menat som ett skämt. Jag kan skoja med utseendet på mina hundar. Jag tycker också att hon ser urfånig ut i overallen, men kan kosta på mig att klä ut henne för en liten stund. I verkligheten fryser hon inte alls, och är hur pigg som helst, och är precis som vanligt precis efter en klippning. Har aptit, glad och får inga utslag eller dylikt (?)
Så hur menar du att de lider? Jag kan ju ha missat ngt...[/QUOTE]

Läste du inte igenom detta? Det var menat åt dig eftersom det var ett citat av dig jag svarade på...
 
Sv: Klippt fryslort

Skulle vilja höra din fantasi om du ngn gång klappar en nakenhund
Det känns som att klappa en gris ungefär, något annat du vill veta?:cool:

Angående tanten så menade jag (glömde skriva det) att hon har fött upp dv.schnauzer i många år och är tydligen välkänd i dessa kretsar. Hon var ganska skrämmande:eek: och hade jag en dvS skulle jag aldrig våga klippa den med rädsla för att tanten skulle se:crazy: . Jag satt med min tax hos veterinären samtidigt med en tjej med sin dvS när tanten kom in i väntrummet och fick se DvS klippt:eek: J*vlar vad tjejen fick sig en lektion som heter duga i trimmning. Jag satt med hjärtat i halsgropen fast hon sa att min tax såg fin ut och jag satt "säkert":angel:

Han sa att "beprövad erfarenhet" är när man återigen upprepar samma misstag generation efter generation
Om man upprepar samma misstag om och om igen så är det inte "beprövad erfarenhet" utan dumdristigt. Lär man sig inte av sina misstag då får man ingen erfarenhet heller:smirk:
 
Sv: Klippt fryslort

Poängen försvann i all text för mig :cool:

Helt begripligt. Man har olika humor, och det kan vara ännu svårare att uppfatta humor eller ironi eller ngn annan känsla i skrift när man inte hör tonfall eller ser mimik hos den som "surrar".
Ha en bra dag!
 
Sv: Klippt fryslort

Jag är sådan "gammal tant" som har haft och fött upp dvärgschnauzer i mer än 25 år.

Förr hade vi de "tyska" dvärgschnauzrarna med genomsträv päls överallt och som var oerhört lätta att trimma.

Eftersom även benhåren var sträva blev det varken några tjusiga benhår eller tovor.

Ytterst lättskötta hundar.

Sen "amerikaniserades" fr a dvärgschnauzern och numera har hundarna rikligt med benhår som kanske inte är så helt lättskötta.

Men vackert är det.

Hos en del av dessa hundar är även pälsen på kroppen svårtrimmad och då tycker jag att det är ett bra alternativ att klippa dom om dom inte ska på utställning.
Det går fort och lätt att klippa och för en schnauzer med "problempäls" är det betydligt behagligare.

Klipper man en schnauzer en eller flera gånger så kan man mycket väl trimma den igen senare.
Det är ett litet h - e den första gången men pälsen förstörs inte av den klipps.
Den klippta pälsen har ju underull och täckhår av samma längd därför blir strukturen annan men pälsen blir absolut inte för evigt förstörd som vissa hävdar.
 
Sv: Klippt fryslort

Fast jag tror faktiskt du menar att din hund fryser nu när den är klippt. Men sen fick du inte medhåll och då ändrade du dig. Många som gör så här på hund.
Jag har själv schnauzer och mina har inga tovor. Det får dom inte om man går igenom dom då och då.
Jag fattar inte det du skrev om schäfer och flattar mm. Bara för de får tover så är det ok att hundar får det?
Ja alla är vi olika, jag har väldigt svårt att låta en tova vara...om jag skulle se någon.
 
Sv: Klippt fryslort

Jag är sådan "gammal tant" som har haft och fött upp dvärgschnauzer i mer än 25 år.

Förr hade vi de "tyska" dvärgschnauzrarna med genomsträv päls överallt och som var oerhört lätta att trimma.

Eftersom även benhåren var sträva blev det varken några tjusiga benhår eller tovor.

Ytterst lättskötta hundar.

Sen "amerikaniserades" fr a dvärgschnauzern och numera har hundarna rikligt med benhår som kanske inte är så helt lättskötta.

Men vackert är det.

Hos en del av dessa hundar är även pälsen på kroppen svårtrimmad och då tycker jag att det är ett bra alternativ att klippa dom om dom inte ska på utställning.
Det går fort och lätt att klippa och för en schnauzer med "problempäls" är det betydligt behagligare.

Klipper man en schnauzer en eller flera gånger så kan man mycket väl trimma den igen senare.
Det är ett litet h - e den första gången men pälsen förstörs inte av den klipps.
Den klippta pälsen har ju underull och täckhår av samma längd därför blir strukturen annan men pälsen blir absolut inte för evigt förstörd som vissa hävdar.

Tack Pi Pi.
Läser och tar med välbehag till mig av ditt bra skrivna inlägg!
 
Sv: Klippt fryslort

Fast jag tror faktiskt du menar att din hund fryser nu när den är klippt. Men sen fick du inte medhåll och då ändrade du dig. Många som gör så här på hund.
Jag har själv schnauzer och mina har inga tovor. Det får dom inte om man går igenom dom då och då.
Jag fattar inte det du skrev om schäfer och flattar mm. Bara för de får tover så är det ok att hundar får det?
Ja alla är vi olika, jag har väldigt svårt att låta en tova vara...om jag skulle se någon.

Vad du tror får stå för dig. Det bjuder jag så gärna på.
Varför jag nämnde de andra raserna var som ett exempel på att pälsen tovar sig på andra än trimraser som klippts. Och det kan gå väldigt fort och tyder inte på vanvård i mina ögon.Ursäkta om det blev otydligt.
 
Sv: Klippt fryslort

Ja där håller jag med dig. Även om jag ser att man helst trimmar så har ju dvärgschnauzern ofta mjuk päls, och har den det och inte ska ställas ut. Då skulle jag också klippa. Fast inte på vintern ;) Då skulle jag bara ta bort tovorna.
 
Sv: Klippt fryslort

Hjälp :eek:
Kan inte för mitt liv begripa varför du köpte en dvärgschnauzer om du inte är intresserad av pälsvård. Det går ju att trimma ner benhår utan att klippa massa i dom om de inte ska ställas ut. Förstår att din hund fryser som bara den, måste bli dyngsur med den där pälsen.
 
Sv: Klippt fryslort

Hjälp :eek:
Kan inte för mitt liv begripa varför du köpte en dvärgschnauzer om du inte är intresserad av pälsvård. Det går ju att trimma ner benhår utan att klippa massa i dom om de inte ska ställas ut. Förstår att din hund fryser som bara den, måste bli dyngsur med den där pälsen.

Skulle igentligen inte kommenteras... LÄS HELA TRÅDEN!
 
Sv: Klippt fryslort

Inte är det så att många dv.schnauzrar har mjuk päls? Det som är att pälsen kräver mer underullskamning än schnauzern för att få fram det sträva vilket många som köper en dvärg inte gör. Detta leder till att de när de lämnas in för trimmning bara kommer med en massa ull som hindrar den sträva pälsen från att komma fram. Iaf så är det vad jag har upplevt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 326
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter Jag köpte hem en Lycklig Lotta igår så upptäckte att den hade spinn (vanlig), och då det var länge sen jag hade någon ohyra så googlade...
Svar
6
· Visningar
7 970
Senast: TisseTass
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 554
Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 797
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp