Gravinda

Trådstartare
Lite frågor

Är det ovanligt att man klipper nu?
Min blir svettig av skritt i sol, och är i topp kondition.

Varför bör man inte klippa under sadeln, alla sparar en fyrkant?
Just med värmen är det under sadeln som han blir mest svettig, så det rinner.

Min häst är ju en tinker, dvs han har ju tjockare päls än halvblod året runt.
Och varje år har han blivit svettig, han är den som är blöt när man hämtar in honom en solig juni dag. Men har aldrig klippt honom förrns i år, tidigare har jag anpassat ridningen efter pälsen, men nu vill jag göra tvärt om, själviskt?
Klippte honom sist i januari.
Han har i stortsätt slutat tappa pälsen också.

Tänker att om jag klipper nu så har han mer päls att skydda sig mot flugor osv på betet, päls/man växer som ogräs.

Sv: Klippning

Min kompis klippte sitt halvblod på sommaren, han hade ganska tjock päls nämnligen. Det var inga problem annat än att han blev mindre svettig.
Att folk sparar under sadeln handlar ju om att minska risken för skav. Mindre päls = större risk för skav när hästen blir svettig. Jag brukar klippa allt, om man är noga med att använda sig av rena schabrak brukar det inte vara några problem.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 205
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 133
Senast: Osterang
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Wera
·
Hästvård Jag och en kompis diskuterade lite idag efter att hon sagt att de tejpade deras hunds öron när den var valp, och att hunden inte tyckte...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår