H

house

undrar vilka olika klippningar det finns? vilken är den bästa? skulle vara bra om någon ville visa bild på olika typer av klippningar..:)
har aldrig klippt min häst innan men tror kanske att jag måste göra det i år så det är därför jag undrar...

tacksam för svar!

Sv: klippning

undrar vilka olika klippningar det finns? vilken är den bästa? skulle vara bra om någon ville visa bild på olika typer av klippningar..:)
har aldrig klippt min häst innan men tror kanske att jag måste göra det i år så det är därför jag undrar...

tacksam för svar!

Varför ska du klippa nu då??

Filt klippning tycker jag helt klart är snyggast:love: har ingen bild på det, någon annan som har?
Sen finns det helklippning, du kan ju klippa precis osm vill nästam, vi klipper bara hals/bog/bringa på våra så att de kan gå ute utan täcke på sig.:)

Varför ska du klippa nu då??

för hon svettas ganska mycket vid ridning så då blir hon ju blöt och kall...hon har inte svettats så mycket dom andra åren så därför har jag inte klippt henne tidigare...
men det kan bero på att det fortfarande är ganska varmt som hon svettas så jag ska vänta lite och se...

men skulle gärna vilja veta vilka olika klippningar det finns (med bilder kanske)
och vad ni tycker är bäst!

du har fått en bra länk, men läs på lite utöver det, vilken typ av klippning som passar vilken typ av häst och ridning bäst.

att helklippa innebär en HELT annan sak än att tex. täckesklippa, i fråga om hur hästen håller värmen och underhåll av koll av detta , täckning osv.
inte många hästar behöver helklippning om de inte står uppstallade på anläggning, rids mestadels i ridhus, och står i tempererat stall. Till exempel.

för hon svettas ganska mycket vid ridning så då blir hon ju blöt och kall...hon har inte svettats så mycket dom andra åren så därför har jag inte klippt henne tidigare...
men det kan bero på att det fortfarande är ganska varmt som hon svettas så jag ska vänta lite och se...

men skulle gärna vilja veta vilka olika klippningar det finns (med bilder kanske)
och vad ni tycker är bäst!

ok, klipp aldrig mer än du behöver bara, så helklippning verkar ju onödigt om din häst inte vanligtvis svettas...skulle förslå halvklippning med sparad päls på frambenen, spårklippning eller filtklippning.
Helklippning anser jag vara onödigt, det anser jag görs mest i utseende syfte för att man ogillar päls. Man tänker inte så mycke på hästen i sig, pälsen finns där av en annledning, man bör spara päls över rygg& kors då skyddar man nämligen hästens ömtåliga njurar och ryggparti från nerkylning och slipper i många fall använda ländtäcke vid framridning och avskrittning

Tips på klippning hittar du här:
http://images.google.se/imgres?imgu...&prev=/images?q=halvklippning&um=1&hl=sv&sa=N

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka