Z

zemra

Hej
Vad tycker ni, är det försent att klippa hästen nu? Dom är spårklippta december förra gången, och det lika dant dom ska klippas nu.
Malina

Sv: Klippning

Det beror lite på, tränar du hårt och verkligen måste klippa hästen så okej men annars så tycker jag nog att det är sent. :smirk:

Han blir matt i pälsen i sommar där han är klippt (vid vårklippning)

Jag köpte en häst en gång i tiden som var klippt i Mars i alla fall. Och hon såg tråkig ut hela sommaren.

jag tränar rätt hårt, iaf den ena brukar kunna bli ganska svettig, också ovanför där hon är klippt nu, men det låter tråkigt att dom blir fula i pälsen på sommaren, kanske bäst att stå ut ett tag till, snart är den väl borta ändå får man hoppas :)
Malina

Jag klipper min häst i mars och hon brukar vara jättefin i sommarpälsen. Jag kommer att klippa igen så snart det inte är så himla kallt på nätterna (-17 inatt).

/Jenny

Jag har hört att man inte ska klippa hästen om den har börjat fälla vinterpälsen. Vet inte riktigt varför...
Men om den inte har det så är det nog inga problem... vad jag vet.

jaha, ja, mina har börjat tappa vinterpälsen,
Men ok, kanske det är induviduellt hur sommarpälsen blir....
Malina

Man kan klippa hästen året runt bara man täcker den så den inte fryser, allt enligt veterinärs utsago. Och man förstör inte sommarpälsen heller, sa samma vet.
Men man kan ju klippa en dag som inte är iskall för hästens skull.

jag tror inte att hästar är så känsliga för kyla, dom har ju trots allt levt i hundra tals år på båsiga å kalla slätter. Men tack ändå! man måste inte fortsätta klippa hästen då om man klipper den så sent?
Malina

mollykyl skrev:
Jag har hört att man inte ska klippa hästen om den har börjat fälla vinterpälsen. Vet inte riktigt varför...

Det är nog mer för att det är besvärligt för klippmaskinen.. Det blir mkt löspäls som far in i den:smirk:
Camilla

Varför ens riskera att få dålig sommarpäls när det bara är en månad kvar till riktigt pälslossning? Våra har börjat fälla redan fast än det är 25 grader kallt.... ytterst lite, men det märks att våren är på intågande:bump:

Det är bara att klippa, skulle sommarpälsen bli ful är det väl bara att klippa igen....eller???

Det jag kan bidra med av min erfarenhet är att sommarpälsen blir inte förstörd om man klipper nu (här undre senvintern/förvåren) däremot tar det längre tid för hästen att "byta" till sommarpäls. Men måste man klippa hästen så... och är det bara spårklippning så e det då ingen fara. Har själv funderat på att göra spårklippning bara på halsen på min pålla nu, hon är förövrigt "täckesklippt" ibörjan på november ifjol, fast hon har iof börjat fälla så jag har lagt planerna åt sidan...

Gör det du själv tycker känns viktigt. Som du skriver i ett tidigare inlägg: " kanske bäst att stå ut ett tag till, snart är den väl borta ändå får man hoppas "

ja, jag har bestämt mig för att låta bli, dm har börjat fälla lite så det är nog mest onödigt att klippa nu. Tack så mkt för alla svar iaf!
Malina

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 873
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar