Klippning!

A

Araton

Jo, det är en i stallet som klipper hela sin häst, och då menar jag HELA!!! allt utom halva huvudet är klippt... Benen, magen öronen... hela hästen. Kan man göra så? Varför? nån som gör så? Varför klipper men benen på hästen?? :eek:

Sv: Klippning!

Araton skrev:
Jo, det är en i stallet som klipper hela sin häst, och då menar jag HELA!!! allt utom halva huvudet är klippt... Benen, magen öronen... hela hästen. Kan man göra så? Varför? nån som gör så? Varför klipper men benen på hästen?? :eek:

Jag har sett hästar som är klippta överallt även hela huvudet, så visst kan man det. Fast vad vitsen är vet jag inte, men antagligen en utseende fråga.

Klipper själv mage och övre delen av benen även... Inte huvud.
Gör det för att jag tränar hårt och de blir blöta under magen ibland även och på överarmarna.

Klart man kan, varför inte? Blir ju mkt snyggare utan en massa ränder! Men man får såklart täcka därefter.

en del hästar får ju riktigt lurv. skönt för dom att bli klippta om dom har så mkt päls.
hästar som tränar hårt och svettas mkt är bra att helklippa. tex tävlande travare/galoppörer.

Min shettiskille helklipps, förutom halva huvudet. Dels blir han ganska så svettig med all päls som han sätter när han ska jobba, speciellt inomhus på vintern... blir det lite kyligare i två timmar är den där igen, tro mig! Sen är det så mycket syggare!! Du kan ju tänka dig en shettispäls, och sen bara klippa lite här och där. Han hade så förra vintern och det såg ut som en stor fet matta på ryggen!! haha :rofl: Men på sommarn klipps hela han...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
356
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka