Barnardo

Trådstartare
funderar på att klippa hästen nu tll vintern, men undrar om det är nödvändigt..

han sätter inte så lång päls, men ändå rätt tjock. han kommer att ridas mycket och ev tävla en del.
Min tanke är att klippa lite fram på bogen och brigan samt vid låren. alltså inget under magen och då ingen speciell klippning..

vad tycker ni? kan han då gå utan täcke de flesta dagar, förutom de dagar då det är kallare ute och när det ´är dåligt väder. eller ska jag strunta i att klippa överhuvudtaget?

jag vill inte behöva täcka varje dag!

Sv: klippning

Om hästen inte blir väldigt svettig när du rider kanske det är onödigt att klippa hästen. Själv har jag en kallblodstravare som redan ser ut som en björn och blir svettig så fort jag skrittat några meter, så jag är tvungen att klippa henne.

Har du klippt hästen tycker iaf jag att du bör ha ett täcke på honom varje dag. Du har ju tagit bort en del av hans "isolering" och måste ersätta den med något, i detta fall ett täcke.

Jag har själv en hbl sto som inte sätter speciellt mycket päls men eftersom hon svettas rejält (blir svettig av 30 min skrittrunda i skogen) så klipper jag henne. Det är ju för att minska svettandet och kunna släppa ut henne så snart som möjligt efter ridturen. Tycker inte att hon ska behöva stå inne och torka i flera timmar utan klipper hellre då. Smaksak men om du klipper måste du ju ersätta pälsen du klipper bort med något... Tänk själv å få gå halvnaken i vinter...*ryser*

Om han blir väldigt lätt svettig tycker jag absolut att du ska klippa! Det är inte bra för dom att jobba med "dunjackan" på och håller sig bättre i kondition om man klipper.

Klipp antingen en spårklippning= underdelen av halsen, underdelen av bogen/bröstet och därifrån ner en liten bit under magen, förstår du?
Eller så klipper du selklippning= hela underdelen på hästen!
på så sätt kan faktiskt hästen gå ut utan täcke då och då när det är hyfsat väder och plusgrader.

Klipp INTE benen!

Pm:a om du inte hajar hur jag menade! Jag kan visa med bilder hur jag menade. :D

om hästen blir väldigt svettig och ta tid på sig att torka ska du klippa,han gå utan täcken se bara till h*n har ordentligt att äta

om hästen blir väldigt svettig och ta tid på sig att torka ska du klippa,han kan säkert gå utan täcken om det inte blir för kallt och du bara klipper som du sa se bara till h*n har ordentligt att äta

Våra hästar får näst intill fri tillgång till hö/ensilage på vintrarna, så ordentligt att äta har han alltid.

Jag vill bara slippa att behöva täcka honom varje dag, men vi lägger alltid på dem täcken om det är väldigt kallt eller dåligt väder.

Barnardo skrev:
Våra hästar får näst intill fri tillgång till hö/ensilage på vintrarna, så ordentligt att äta har han alltid.

Jag vill bara slippa att behöva täcka honom varje dag, men vi lägger alltid på dem täcken om det är väldigt kallt eller dåligt väder.

Då tycker jag att klippning låter som ett bra alternativ! Om den har tillgång till att äta och det är inte ruschkväder och iskallt skulle jag nog ha hästen utan täcke :-). Har själv en björn här hemma, men han ska vi se till att ta det lugnt med i vinter så pälsen får lätt sitta kvar ;-).

/ Juli.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
746
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 179
Senast: Wenniz
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V