bigganl
Trådstartare
Sv: Klippning som inte växer ut
(Men när solen skiner vår och sommar står hon alltid under träden i skuggen.)
Har aldrig sett henne skaka eller darra för att hålla värmen. Hon är helt enkelt varm. Hon har dunderpäls och är i lite överhull. (hon får bara hö så det finns ingenting att dra ner på. Hon lever på luft tror jag ibland)
Precis så jag tänkte också.En häst som svettas och inte fryser ger kroppen signaler att den inte behöver sätta så mkt päls eftersom det inte behövs...
Min är likadan. När hon varit ute i hällregn och ser ut som en dränkt råtta är det bara att dela pälsen och den är blöt ca 1 cm längst ut. Längre in är den snustorr.Min går ute på lösdrift och har superpäls det kan vara -20 grader ute och hon står ute och käkar hö.. vänder man på pälsen är hon torr och supervarm längst in..
(Men när solen skiner vår och sommar står hon alltid under träden i skuggen.)
Har aldrig sett henne skaka eller darra för att hålla värmen. Hon är helt enkelt varm. Hon har dunderpäls och är i lite överhull. (hon får bara hö så det finns ingenting att dra ner på. Hon lever på luft tror jag ibland)
Så kan det kanske vara. Det låter inte helt ologiskt tycker jag.Så jag funderar på om detta sk grispälsen kommer på de djur som inte fryser utan tvärtom.. så de sätter minimalpäls och då kommer detta glesa grishår ut ist för tät vinterpäls!!