Klippning som inte växer ut

Sv: Klippning som inte växer ut

En häst som svettas och inte fryser ger kroppen signaler att den inte behöver sätta så mkt päls eftersom det inte behövs...
Precis så jag tänkte också.
Min går ute på lösdrift och har superpäls det kan vara -20 grader ute och hon står ute och käkar hö.. vänder man på pälsen är hon torr och supervarm längst in..
Min är likadan. När hon varit ute i hällregn och ser ut som en dränkt råtta är det bara att dela pälsen och den är blöt ca 1 cm längst ut. Längre in är den snustorr.
(Men när solen skiner vår och sommar står hon alltid under träden i skuggen.)
Har aldrig sett henne skaka eller darra för att hålla värmen. Hon är helt enkelt varm. Hon har dunderpäls och är i lite överhull. (hon får bara hö så det finns ingenting att dra ner på. Hon lever på luft tror jag ibland)
Så jag funderar på om detta sk grispälsen kommer på de djur som inte fryser utan tvärtom.. så de sätter minimalpäls och då kommer detta glesa grishår ut ist för tät vinterpäls!!
Så kan det kanske vara. Det låter inte helt ologiskt tycker jag.

Varför är folk så rädd för kemi och kemikalier? Vatten är en kemikalie och det vanligaste lösningsmedlet vi har. Vi består av kemikaler och våra kroppar är förfinade kemiska processfabriker.
Gör du eget insektsmedel består det givetvis av kemikaler.

Ja det var ju inte riktigt vad jag menade. (jag får väl be om ursäkt för att jag använde fel ord) Köpta insektsmedel klassar oftast som bekämpningsmedel klass 1, 2 eller 3.
Mitt innehåller inget bekämpningsmedel utan bara naturprodukter. Det känns bra för mig. Inget farligt att få i sig, ingen karens osv.

du missuppfattar mig. hästen behöver inte nödvändigvis FRYSA SÅ DEN SKAKAR-frysa, utan det räcker med att dom känner kyla mer.

som sagt blir mina så på benen om det varit riktigt kallt. blir ju samma princip om man bara klipper en liten del, det känns kallt på den nakna delen och hästen försöker skaffa sig mer päls där.

Men vanligast är ju att klippta hästar sätter päls där igen. Det är ju därför många får klippa både två och tre ggr på en vintersäsong. Det måste ju bero på att hästens känner av kylan. (varför skulle de annars sätta päls direkt igen?

men lilla shettisen lär nog behöva någon form av skydd båda från oväder och odjur. ser ju den rosa huden skina igenom! :o

ja det lär inhandlas ett exsemtäcke.. (kollade på ett vanligt flugskyddstäcke men där kan ju knotten krypa igenom maskorna..) för hon kommer ju knappast få päls över en natt..tyvärr!

hennes hud är lite extra rosa pga hudproblemen så det lyser igenom mer än vanligt, fast pälsen är vääldigt kort ändå.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 035
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar