Klippning och sömmar i foten..

Vita_N_6520

Trådstartare
Min gammelfjording har de senaste åren haft ganska svårt att fälla av sin päls, och jag misstänker att detta år inte kommer bli något undantag, då hon fortfarande har väldigt mycket päls kvar.
Problemet i nuläget är ju att hon de varmare dagarna svettas en hel del, så därför har jag funderat på att klippa henne.
Svettas av att bara stå i hagen alltså.
Men frågan är ju då - ska man helklippa eller bara vanlig halvklippning?
Det är ju fortfarande dagar då det är ganska kallt ute (som idag) och om det på det skulle bli regn och rusk så skulle hon garanterat frysa.
Kan man göra så att man halvklipper nu, och om hon inte fäller av resten av pälsen, så helklipper man om några månader när värmen är mer stabil?
Eller ska jag helklippa direkt och se till att täcka om hon skulle frysa?

Sen har jag en fråga ang sömmar i hoven.
Min häst har slitit av sig en sko, men sömmarna sitter kvar.
Hur tar man bort dem på bästa sätt för att inte skada hoven?
Uppifrån är ju enda sättet man kan få tag på dem, men frågan är då om inte foten riskerar att gå sönder, eller liknande av det?

Sv: Klippning och sömmar i foten..

Sen har jag en fråga ang sömmar i hoven.
Min häst har slitit av sig en sko, men sömmarna sitter kvar.
Hur tar man bort dem på bästa sätt för att inte skada hoven?
Uppifrån är ju enda sättet man kan få tag på dem, men frågan är då om inte foten riskerar att gå sönder, eller liknande av det?

Är hoven inte trasig sen innan så borde det inte vara någon större fara. Jag har fått ta ut söm den vägen ibland och det har aldrig gått sönder i hoven.

Vår shettis har svårt att släppa pälsen. Han klipper vi under magen och på halsen. Skulle han inte börjat släppa resten runt juni/juli klipper vi allt.

Men i första hand så se över så att hästen får alla vitaminer och mineraler den behöver. Kanske be vet skriva ut en B-vit spruta?
och sen är det bara att på med ryktstenen=)

Ang sömmarna så är det bara att dra ut dem. Alternativt vänta på hovis om h*n kommer snart.

Fast enl SLU (var det väl) så är det helt onödigt att ge Bvitamin så det tänker jag iaf inte göra. ;)
Däremot får hon proteiner och mineraler och allt man kan proppa i henne eftersom hon dessutom har svårt att hålla hullet.

Så det bästa är att halvklippa då.?.. Det kommer isf bli hals, mage, bakben/runt knäet.

Sen tänkte jag på en sak som jag eg inte tänkt på förrut. Hur mycket över rygg och rumpa behöver man egentligen spara för att de ska hålla värmen hyfsat? :p

det är väl lite oenigt det där med b-vitamin...

Finns inget bevisat att ett överskott med b-vitamin skulle hjälpa vid pälsfällning, samtidigt som många (både veterinärer och hästägare) av erfarenhet vet att det hjälper nått enormt på VISSA hästar, kan alltså va värt ett försök, med antingen fodertillskott el be veterinär spruta...

Fast el studien består ju pälsen av 90 % protein, resten fett och mineraler.

JAG tänker inte slösa pengar på detta då jag hellre lägger pengarna på något vettigt. :p
Dessutom så är det ju uppenbarligen för sent nu eftersom man ska ge det några månader innan pälsfällningen börjar.
Så ska man ge det så får det ju bli inför nästa års fällningsperiod.

(Btw. Allting fungerar om man tror på det tillräckligt mycket. Tvivlar på att någon av dessa veterinärer eller hästägare har studerat hästarna noggrant bådem ed och utan Bvitamin och med samma foderstat och lika mkt solljus. )

På en häst som har kommit upp i åldern och som har svårt att hålla hullet, svårt att tappa pälsen och svettningar av att bara stå är symtom på cushing, har du tagit sånt test på din häst sedan detta började för att utesluta detta?

Fast enl SLU (var det väl) så är det helt onödigt att ge Bvitamin så det tänker jag iaf inte göra. ;)
Däremot får hon proteiner och mineraler och allt man kan proppa i henne eftersom hon dessutom har svårt att hålla hullet.

Så det bästa är att halvklippa då.?.. Det kommer isf bli hals, mage, bakben/runt knäet.

Sen tänkte jag på en sak som jag eg inte tänkt på förrut. Hur mycket över rygg och rumpa behöver man egentligen spara för att de ska hålla värmen hyfsat? :p

Klipp så lite som möjligt då en gammal häst även har svårt att jhålla värmen, speciellt om sden redan har svårt att hålla hullet.
Vi klipper vår shettis så här:
10063008.jpg

10054390.jpg

10053407.jpg

Dessa bilder är tagna den 12 maj, då han även klipptes.

Bilderna kommer upp så fort PixBox har kommit igång helt.

B-Vitamin spruta fungerar på denna herre. Som utan Sprutan inta tappar någon päls alls!

skulle säga att det beror på hur noga du är med hur hon ser ut. halvklipper du nu så risikerar du att sommarpälsen också blir helt ojämn. jag skulle helklippa och lägga på täcke, för då är åtminstone all päls lika lång/kort när sommarpälsen kommer. men om det kvittar hur snyggt det blir är det givetvis enklare att bara spårklippa.

jag tycker dock som sissu, en gammal häst som inte fäller, svettningar och fånghistoria låter som cushings.

skulle säga att det beror på hur noga du är med hur hon ser ut. halvklipper du nu så risikerar du att sommarpälsen också blir helt ojämn. jag skulle helklippa och lägga på täcke, för då är åtminstone all päls lika lång/kort när sommarpälsen kommer. men om det kvittar hur snyggt det blir är det givetvis enklare att bara spårklippa.

jag tycker dock som sissu, en gammal häst som inte fäller, svettningar och fånghistoria låter som cushings.

fast vår shettis har fått jämn fin päls över hela kroppen i juli/aug. Det tar bara lite tid.

men det vet man aldrig när man klipper såhär sent, det är en risk man får ta. är bara tur om sommarpälsen blir fin.

men det vet man aldrig när man klipper såhär sent, det är en risk man får ta. är bara tur om sommarpälsen blir fin.

Vi har som sagt klippt honom så sent som i mitten på Maj och det har vi gjort i 3 år, och han har ALLTID fått fin sommarpäls och jättefin vinterpäls oxå. Men sen är han ej gammal utan har bara problem med att släppa/sätta pälsen.

Funktion framför snygghet gäller för mig;)

Jag klipper min vallack på våren för att underlätta för honom. Han är mycket sen i sin fällning pga att han en gång i tiden hade näringsbrist o det på nåt sätt påverkade fällningen- säger veterinären iaf. Han fäller men det är inte mycket som släpper, han blir bank i augusti först.

Förra året klippte jag i mitten på maj, den här frisyren, det satte sig aldrig i nån ful sommarpäls. Han går dock med exemtäcke hela sommrarna så han får lite "isolering" av det.
puudel.jpg

Iår har han varit mer igång o ridits mer tidigt på våren så då fick han först vanlig halvhalsklippning och så för ett par veckor sedan klippte jag upp även hela halsen(medhårs så blir det mer päls kvar) och en spårklippning. Jag tror jag klipper i maj igen om det känns som om det behövs. Jag skiter i om sommarpälsen ser bra ut eller ej- han har ändå bara sommarpäls i typ två-tre veckor innan han börjar sätta vinterpäls igen. (O iår hände nåt med skären så jag naggade honom på bogarna- skitsnyggt :D)
andivackertrav.jpg

Skulle halvklippa så lite som möjligt :) Så slipper du täcka och sådant. Nu vet jag inte var du bor, men än så kan det ju bli både snö och kallt med lite otur!

Sen skulle jag ta en Cushing prov, men det kanske du redan tänkt på förut :)

Klipp så lite som möjligt då en gammal häst även har svårt att jhålla värmen, speciellt om sden redan har svårt att hålla hullet.
Vi klipper vår shettis så här:
10063008.jpg

10054390.jpg

10053407.jpg

Dessa bilder är tagna den 12 maj, då han även klipptes.

bilderna verkar inte vilja komma fram så jag gör ett nytt försök!
10054390.jpg

10062850.jpg

10062850.jpg

Senast ändrad:

På en häst som har kommit upp i åldern och som har svårt att hålla hullet, svårt att tappa pälsen och svettningar av att bara stå är symtom på cushing, har du tagit sånt test på din häst sedan detta började för att utesluta detta?

Fast att gamla hästar har svårt att fälla av all päls och hålla hull är väl knappast något ovanligt.
Det är väl snarare en regel än undantag..

Precis som någon annan i tråden så fäller hon ju av allt, men det tar lång tid.
Hon får ju även dunderpäls på vintern för att hålla värmen (sådan "gamlingpäls") så det tar ju extraextra tid att fälla av.

Svettig blir hon ju för att det är varmt, ser inget konstigt med det heller :p

Nu vet jag dock itne vad cushings är för något, jag får väl läsa på lite..

Den klippningen såg ju ganska bra ut.

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra än. Det har ju blivit lite kallare nu så jag avvakar nån vecka iaf innan jag klipper.. :)

Liknande trådar

Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka