Vita_N_6520
Trådstartare
Min gammelfjording har de senaste åren haft ganska svårt att fälla av sin päls, och jag misstänker att detta år inte kommer bli något undantag, då hon fortfarande har väldigt mycket päls kvar.
Problemet i nuläget är ju att hon de varmare dagarna svettas en hel del, så därför har jag funderat på att klippa henne.
Svettas av att bara stå i hagen alltså.
Men frågan är ju då - ska man helklippa eller bara vanlig halvklippning?
Det är ju fortfarande dagar då det är ganska kallt ute (som idag) och om det på det skulle bli regn och rusk så skulle hon garanterat frysa.
Kan man göra så att man halvklipper nu, och om hon inte fäller av resten av pälsen, så helklipper man om några månader när värmen är mer stabil?
Eller ska jag helklippa direkt och se till att täcka om hon skulle frysa?
Sen har jag en fråga ang sömmar i hoven.
Min häst har slitit av sig en sko, men sömmarna sitter kvar.
Hur tar man bort dem på bästa sätt för att inte skada hoven?
Uppifrån är ju enda sättet man kan få tag på dem, men frågan är då om inte foten riskerar att gå sönder, eller liknande av det?
Problemet i nuläget är ju att hon de varmare dagarna svettas en hel del, så därför har jag funderat på att klippa henne.
Svettas av att bara stå i hagen alltså.
Men frågan är ju då - ska man helklippa eller bara vanlig halvklippning?
Det är ju fortfarande dagar då det är ganska kallt ute (som idag) och om det på det skulle bli regn och rusk så skulle hon garanterat frysa.
Kan man göra så att man halvklipper nu, och om hon inte fäller av resten av pälsen, så helklipper man om några månader när värmen är mer stabil?
Eller ska jag helklippa direkt och se till att täcka om hon skulle frysa?
Sen har jag en fråga ang sömmar i hoven.
Min häst har slitit av sig en sko, men sömmarna sitter kvar.
Hur tar man bort dem på bästa sätt för att inte skada hoven?
Uppifrån är ju enda sättet man kan få tag på dem, men frågan är då om inte foten riskerar att gå sönder, eller liknande av det?