Klippning i vinter? Tips och råd?

I

Ignalina

Nu är det så att jag har ett litet hbl som lägger en så himla fin polarpäls varje år så i år har jag införskaffat en klippmaskin och har tänkt klippa ikväll. Funderar dock lite på om jag borde klippa bogarna eller hur jag borde göra? Vill ju inte att hon ska bli kall heller. Rider i ridhus en gång i veckan och hon blir då genom svettig. Hon svettas även en hel del när jag kör lite hårdare pass utomhus när det bara är ett par minus. Vid konditionspass förra vintern var hon genomblöt, det var då cirka -10 ute. Hade tänkt göra en spårklippning och lämna magen helt då hon är ute så mycket. Vad tror ni som kan det här? Några tips på vad man ska tänka på som nybörjare?

Sv: Klippning i vinter? Tips och råd?

Min häst rids ungefär som din och han går ute på lösdrift, plus att han har en riktigt björnpäls! jag har klippt hela halsen och bogen. Jag lämnar hår på mage, rygg och rumpa för att han inte ska frysa när han går ute. Han går alltså naken, och han svettas inte alls lika mycket när jag rider. Såklart svettas han fortfarande, men inte alls lika mycket och det torkar fortare.

Klippte min idag, hela halsen o in under bringan o en bit framför sadelgjorden runt om, plus över"arm" och så upp över bogen. Bak blev det ljumske, insida lår, intill skapet ( han har decimetrlång päls där), mellan bakbenen o så låret. Blir ju en typ av spårklippning, fast jag lämnade mage o mellandelen helt än sålänge.
Han skulle ha klippts allt utom vojlock den här säsongen då vi skulle legat i hård träning, men en fotledsfraktur har gjort att vi nu får köra med mkt markarbete o dressyrpass barbacka ;( Men det är väldigt bra träning det med o jobbigt är det....

Eftersom du har egen klippmaskin skulle jag föreslå att du börjar med att klippa lite på de ställen din häst svettas mest. Om du t ex börjar med att klippa strupranden och lite vid jumskarna är det ju plättlätt att kolla vid nästa ridpass om det räcker eller om det är något ställe du behöver ta lite till.

Då förutsätter jag förstås att du vill lämna kvar så mycket päls som möjligt och att du struntar i att andra förmodligen kommer att ha en del åsikter om just din hästs anpassade frisyr inte följer standardmallen...

Det är inte säkert att du behöver klippa särskilt mycket för att hästen ska svettas mycket mindre vid ridhuspassen.

Klipp bara där det behövs. Du har ju en egen klippaskin, så du behöver ju inte klippa allt på en gång :)

Jag skulle klippa hals (är inte säkert det behövs på hela), ev bog, vid sadelgjorden samt lite vid bakbenet.
Insidan högst upp bakbenen brukar många hästar bli svettiga.

Liknande trådar

Hästvård Snälla kloka bukare, hjälp en novis! Min förra häst stod i kallstall utan vatten och var gammal - därför helklippt och täckad upp...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: aprilia
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 349
Senast: Askur
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 993
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 426
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka