KLIPPNING: Hur blir man duktig på det?

B

Belleriet

Jag har aldrig klippt en häst i hela mitt liv. Nästa år funderar jag på att klippa min häst; filtklippning, spårklippning eller helklippning minus benen och huvud.

Hur klipper man snyggt, är det bara att träna eller blir det bra bara man använder rätt teknik?

• Hur klipper man under magen på bästa sätt?
  • Hur klipper man under ganaschen?
  • Hur klipper man i armveck på bästa sätt?

Och detta är bara en fundering, om man helklipper sin häst - och klipper huvudet, klipper ni under pannlugg etc då? Hur reagerar era hästar på klippmaskin i ansikte? Jag tror att min häst skulle bli väldigt orolig och inte hålla huvudet still.
Ena pållen har nämnligen extremt tjock och flottig päls i ansikte och skulle därför vilja ha bort det vintertid.
Det bästa vore kanske att anlita någon som har erfarenhet av klippning och titta första gången, men tyävrr känner jag inte till någon inom mina kretsar.

Ungefär hur ofta klipper ni per år?
Ungefär vilken månad börjar respektive slutar ni klippa era hästar?

Kom gärna med alla slags tips och råd! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: KLIPPNING: Hur blir man duktig på det?

Under magen är det ju bara att klippa mot håren som på alla andra ställen :)
Menar du halsen upp mot ganaschen eller "imellan" ganascherna?
Jag brukar alltid ha en till som lyfter upp/fram benet så att jag kan klippa armbågen :)

Jag klipper min häst i ansiktet men inte hela utan bara en rand från öonen ner till mungipan. Min häst reagerar inte alls när jag klipper honom i ansiktet men därimot när jag klipper på halsen upp bakom öronen så blir han lite orolig.
Jag brukar klippa första ggr i början av november och sen i slutet av december. Detta är ju väldigt olika hur mycket päls hästen får/har och hur hårt man tränar.

Om jag var du så skulle jag låte någon annan klippa hästen första gången eftersom du inte vet hur den reagerar :)
Lycka till!

Det allra viktigaste är att ha en bra sax med vassa fintandade skär.Sen ska man ta långa tag med saxen.Det kan vara en bra ide att låta någon som är duktig på att klippa hjälpa dig första gången,passa på att prova och bli visad av den personen.

Var bor du? Alltså i vilken region. Har du sett om någon klipper hästar på exvis blocket?
Hade man vetat att hästen varsnäll hade det ju bara varit att prova- men tyvärr tror jag att din osäkerhet kanske kan göra hästen lite nervös om du har otur...
Annars är det mkt enklare än vad det ser ut :)
Jag klipper mot hårväxten en gång sedna lite diagonalt här och var för den sista finishen... Jag hade nog bara klippt halva ansiktet tills du får rutin- e lite knökigt kring ögonen innan man fått till den rätta känslan.
Ställen som gärna är lite krångligare, bogbladet, armveck, ljumskar, under ganaschen är lite enklare att komma åt om du drar huden till sidan- liksom stramar den på olika håll... Inte slita utan bara puffa... haha- förstår du hur jag menar?
Många lyfter ben mm men det är ju inte så enkelt när man är själv- och det kan dessutom inbjuda hästen att lyfta på benen mer efteråt. Är de lite "spak" från början är det ju dumt att lra dom lyfta på benen...

Jag gjorde min första klippning nånsin i år, aldrig sett det förr, pålles första gång. Det gick jättebra! Det var verkligen inte svårt. Har iofs en urcool häst men testa så går det nog fint. Jag satsade dock på en fegklippning OM det skulle ha varit supersvårt så det kan du ju göra om du känner dig osäker :)

Tack för alla tips!

Jag bor på gränsen mellan Uppland/Västmanland, men tillhör Uppland. Det borde ju finnas många som kan klippa här, eftersom jag ser många klippta hästar häromkring, jag får hålla lite koll tills nästa år:)
Jag hade tänkt köpa klippmaskinen från Jula som är rätt billig och många rekommenderar, och ev en lite mindre till de små pillriga delarna på hästen.

Min ponny är ung, men har blivit klippt i alla fall en, möjligtvis två gånger hos tidigare ägare. Hon berättade dock att han hade blivit nervös av den "stora" klippmaskinen så hon hade varit tvungen att använda hennes mindre, och han var inte direkt snygg när jag köpte honom, supertussig och ojämn päls;) Men han är väldigt snäll att pyssla med och så, lugn i stallet. Jag tror säkert han har blivit lugnare nu, för när fd ägare klippte honom var ponnyn cirka 3 år gammal och lite busig.

Tror ni man bara behöver titta på endast en gång för att lära sig? Jag tycker det verkar rätt svårt, men man får säkert in tekniken rätt fort.

Jag menar liksom "emellan" ganascherna, tycker det verkar svårt.

nu kanske jag upprepar mycket av det som många här redan har skrivit, men att lathet läste jag inte igenom så noga

Hur klipper man snyggt, är det bara att träna eller blir det bra bara man använder rätt teknik?

både och! va nogrann, det värsta jag vet är sånna som bara kör lite snabbt igenom och låter hästen gå med massa ränder och ojämna linjer :D
att klippa längst med muskelaturen. exempel vid fram och bakbenen så man går längst med musklen och inte klipper rakt av.

Hur klipper man under magen på bästa sätt? mothårs och säkert, va extra försiktig vid skap, armveck och vid bakbenen
Hur klipper man under ganaschen? du syftar på när man klipper hela huvudet? Tänk på att dra ut hudvecken med den lediga handen så man får det så jämn som möjligt och inte nyper hästen i vecken
Hur klipper man i armveck på bästa sätt? har gärna med en annan som du ber hålla upp frambenet med, fram och upp. Då slätar vecken ut och du kommer åt. Passa på att klippa på andra sidan armvecket oxå om de är något man missar. Klipper du själv så kan man sätta upp hästens ben vilande mot ditt knä, gör jag varje gång för jag klipper alltid min häst själv

det om hur en häst reagerar är väääldigt olika från häst till häst. En del blir lugnare av bommul i öronen om dom inte tål för höga ljud.
Att klippa ben och huvud kan de vara fördel att ha en mindre klippare till just dom ställerna. Fast de är väl oxå från person till person, jag klipper alllt med den vanliga klippmaskinen.

Ungefär hur ofta klipper ni per år?
Ungefär vilken månad börjar respektive slutar ni klippa era hästar?
börjar i aug (islänning) och klipper sista i jan-feb. i genomsnitt 3-4 klippningar/år

sen får man tänka lite kring klippmaskinen skötsel.
*Hur du sätter ihop bladen och spänner bör en kunnig person hjälpa dig med.
*Smörj ofta!
*Klipparen får inte bli för varm eller utsättas för blöt/smutsig/grusig päls.
*Tuggar bladen så är dom antingen för slöa, fel spända, för lite olja, för blöt/smutsig päls

Tänk även på att ha ett jordat uttag ifall hästen skulle trampa på sladden.

De va vad jag kan komma på nu, den första gången jag klippte gick de hur lätt som helst. Bara man är nogrann och inte stressar så brukar resultatet bli jättebra! :)

Lycka till och kom gärna med någon resultatbild! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 837
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom.. blir ingen helklippning utan någon form av...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Buck
·
Hästvård Jag vet att det är lite sent att klippa hästen nu egentligen. Klippningen är från filtklippning till helklippning och jag vill göra det...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: aprilia
·
Hästhantering Skulle önska om nån lite pedagogiskt skulle kunna berätta hur ni brukar klippa era hästar. Alltså inte vilken typ av klippning utan just...
Svar
6
· Visningar
2 677
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka