Klippning av svårklippt häst

A

annnaa

Hej! Finns det någon som har något enastående tips på hur man ska ta sig till när man har en häst som bokstavligt talat är livrädd (eller kan det vara pappa roderik som är livrädd....) för klippmaskinen.

Såhär går det till när jag klipper:
Jag ställer upp honom i hovslagarspiltan och försöker jag få in "norsken"-öronproppar i öronen på honom. Det tar ungefär 5 sekunder i första örat och 20 minuter i andra örat. När det är klart försöker jag att lugna ner honom ett tag, sen börjar jag klippa. Jag har både en stor delavalmaskin och en liten människotrimmer som knappt låter nånting alls. Oftast försöker jag att klippa rumpan med delavalmaskinen och sen så klipper jag resten med den lilla. Under tiden när jag klipper så får han mer och mer panik, han reser, steppar och försöker göra allt för att undvika klippmaskinen.

När det gäller att "fly" från klippmaskinen har jag varit väldigt konsekvent. När han stressar upp sig så håller jag den bara mot honom så att han inte bara gör så för att slippa att bli klippt, men när han står stilla däremot så slutar jag att klippa honom lite nu och då och berömmer massor. Det tycks inte som att han fattar det.

Förra vintern klippte jag honom ungefär 2 gånger i veckan med den lilla klippmaskinen bara för träningens skull, och de blev bättre sådär just när man inte behöver klippa hästarna något mer... Och iår verkar han ha glömt bort att de inte var så farligt.

Jag har testat att ha en hökärra framför honom, men den skiter han fullständigt i. Hans bästis har fått stå brevid honom, men de spelar ingen roll. Jag har stått vid honom när en kompis har klippt, men de spelar ingen roll heller.

Jag har inte drogat honom, och det tänker jag inte göra heller. Jag funderade på att plegga honom fram tills de att han blev pleggad hos vet. inför röntgen. Han blev nerdrogad ORDENTLIGT två gånger och kämpade för att vet inte skulle få komma i närheten av hans ben, så han höll på att ramla omkull.

Finns det någon som helst som har någon idé som KANSKE kan funka? Just nu så håller jag på i minst 10 timmar för att få hästen klippt (klipper med pauser såklart).
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Min lilla häst försökte bokstavligt talat döda mig, sig själv och klippmaskinen efter att han blivit klippt försöka gången (som gick bra tills slutet då han fick nog, han är rätt bra på att verka "ok" tills det slår över totalt). Det tog typ ett halvår innan jag ens vågade starta maskinen i närheten av honom. Och då hade jag en väldigt noga plan med hur jag skulle göra.

För det första så band jag inte fast honom, de allra första gångerna hade jag grimma och grimskaft men så fort jag sett till att han inte flippade ur helt så stod han helt lös, naken, som han brukar. Tvång ger bara panik och något sådant litet som en sträckning av grimskaftet kan uppfattas som tvång när han är pressad (läs enbart vid klippning förr, jag är väldigt noga med att han ska acceptera att sitta fast osv i alla situationer men det tar nog ett tag innan vi kommer dit vid klippning).

Och sedan det allra viktigaste var att jag vande honom vid att titta på och undersöka maskinen. Han har väl inpräntade reaktioner att "ge mig en insida" vid en massa olika kommandon och det var superviktigt att behålla det när jag tog fram maskinen. När han blir rädd eller spänd så gör han sig rak och blir skitstark, både rent fysikst men framförallt så blir han helt opåverkbar psykiskt. Fortsätter man då bara gnata med maskinen på kroppen ger det absolut ingenting för han går bara mer och mer in i sin bubbla tills den spricker och man hamnar på en ännu lägre nivå av acceptans än tidigare.

Rent praktiskt betydde det att jag lät honom nosa och titta på maskien avstäng, alla kontaktförsök med maskinen berämdes massor. Sedan slog jag på den, han vände bort huvudet och blev rak och spänd, jag bad om böjdning/kontakt med maskinen och i vissa fall (beroende på var jag hade den och hur han stod) så sträckte jag fram den lite grann men alldrig på något vis tvingade den på honom. Så fort han visade minsta mått av kontaktsökande/avslappning berömde jag massor. Han är väldigt van vid beröm och tar det som eftergift typ.

Sedan fortsatte jag att succesivt ha maskinen på olika ställen, lite mot kroppen osv osv och det enda som jag var konsekvent med var just det att han inte skulle spänna till och blir rak i kroppen o hög i nacken. Dvs jag lärde honom att ta kontakt med maskinen precis som man lär hästen söka sig till bettet när man tränsar eller lyfta ett ben när man ska kratsa hovarna.

Sedan är det jätteviktigt för honom att inte hålla på för länge. Står han avslappnat 5 minuter är det megalänge! Numera (mesta träningen skedde förra hösten/vintern/våren) kan man korrigera honom vissa av gångerna han börjar bli jobbigt spänd (får konstiga ryckningar med huvudet och slår med svansen ;)) och han slappnar av, vissa gånger ser man till att sluta innan han ens börjar blir irriterad.

Jag tror mao att du tvingar dig på hästen på tok för mycket och jag fattar inte hur du överlevt? Jag gav upp med "våld" (fortsätta klippa och hålla en hand i grimman) när hästen gett mig en flygtur och en fläskläpp samt slängt sig själv in i väggen med huvudet före, det var verkligen "no connection". Och enda lösningen att lyckas få hästen att acceptera klippandet är ju att se till att ledningen inte bryts, det lyckas ju du med redan vid öronpropparna. Lugna har verkligen ingenting alls med saken att göra :)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Hej! Finns det någon som har något enastående tips på hur man ska ta sig till när man har en häst som bokstavligt talat är livrädd (eller kan det vara pappa roderik som är livrädd....) för klippmaskinen.

Såhär går det till när jag klipper:
Jag ställer upp honom i hovslagarspiltan och försöker jag få in "norsken"-öronproppar i öronen på honom. Det tar ungefär 5 sekunder i första örat och 20 minuter i andra örat. När det är klart försöker jag att lugna ner honom ett tag, sen börjar jag klippa. Jag har både en stor delavalmaskin och en liten människotrimmer som knappt låter nånting alls. Oftast försöker jag att klippa rumpan med delavalmaskinen och sen så klipper jag resten med den lilla. Under tiden när jag klipper så får han mer och mer panik, han reser, steppar och försöker göra allt för att undvika klippmaskinen.

När det gäller att "fly" från klippmaskinen har jag varit väldigt konsekvent. När han stressar upp sig så håller jag den bara mot honom så att han inte bara gör så för att slippa att bli klippt, men när han står stilla däremot så slutar jag att klippa honom lite nu och då och berömmer massor. Det tycks inte som att han fattar det.

Förra vintern klippte jag honom ungefär 2 gånger i veckan med den lilla klippmaskinen bara för träningens skull, och de blev bättre sådär just när man inte behöver klippa hästarna något mer... Och iår verkar han ha glömt bort att de inte var så farligt.

Jag har testat att ha en hökärra framför honom, men den skiter han fullständigt i. Hans bästis har fått stå brevid honom, men de spelar ingen roll. Jag har stått vid honom när en kompis har klippt, men de spelar ingen roll heller.

Jag har inte drogat honom, och det tänker jag inte göra heller. Jag funderade på att plegga honom fram tills de att han blev pleggad hos vet. inför röntgen. Han blev nerdrogad ORDENTLIGT två gånger och kämpade för att vet inte skulle få komma i närheten av hans ben, så han höll på att ramla omkull.

Finns det någon som helst som har någon idé som KANSKE kan funka? Just nu så håller jag på i minst 10 timmar för att få hästen klippt (klipper med pauser såklart).

Det fetmarkerade är ju som du säkert förstår inte alls sant. Sanningen ligger nog närmre att du agerar så långt över hans toleransnivå att han inte kan ta in berömmet öht. Hur svarar han på berömmet? Blir han lugn och söker harmonisk kontakt med dig och maskinen? Om inte så tjänar det ju liksom inget till :)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jobbigt.

Vet du vad han är rädd för? Oftast är det ljudet, vibrationerna och/eller sladden (o ja, de bits!) i min erfarenhet.

Jag fick hem en för några år sedan som hos förra ägaren (alltså ca 7 år, troligtvis inte klippt innan dess då han var 2 när han kom dit) aldrig blivit klippt utan sedering, då det inte är något jag är intresserad av testade jag lite andra sätt.

Först klippte jag två filbunkar tillika hans bästa kompisar i gången utanför hans box. Första halvtimmen stod han klistrad i bortersta hörnet, upprört frustande. Innan andra hästen var klar stod han vid dörren (gången) och tuggade hö. Mission completed!

Han fick en travhuva med tussar för att ta bort det värsta ljudet, hjälpte lite grann men han var fortfarande inte speciellt bekväm. "Klappade/strök" med maskinen ungefär som om jag hade klippt på hela honom, fast med avstängd maskin. Lätt dödsångest från hästens sida i början, men inget läskigt hände ju på en timme så sedan var det rätt okej. Klappade med maskinen en stund varje dag i 4-5 dagar tills han inte längre var spänd redan från början. Mission completed.

Fortsatte med att starta maskinen 2-3 meter framför honom och ha den igång några minuter, stäng av och sedan klappa honom med maskinen igen. Tog ytterligare några dagar innan det var okej, stod successivt närmre honom med den igång också. Till sist fick han, mycket förfärat, lukta på "bakänden" av maskinen när den var igång. Vibrationerna kändes konstigt på näsan :D och långsamt kunde jag gå längre bak mot bogen. Han fick känna på vibrationerna mot hals och bog ett par gånger, sen klippte jag... Helklippte men lämnade ben och hela huvudet.

Hade hästen 3 vintrar och det var bara första gången jag behövde göra det här, andra gången var han fortfarande lite skeptisk men accepterade det, och sedan kom han på hur skööööönt det var med massage på halsen och rumpan :D Använde alltid travluvan dock, och gör även på mina andra som är helt orädda, helt enkelt för att skydda hörseln.

Nu var den här hästen extrem på många sätt, det fanns flera tecken på att han blivit slagen tidigare och han hade inte mycket tillit till människor alls första tiden.

 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Att inte använda öronproppar på honom betyder att jag lika gärna kan sluta innan jag ens har börjat tyvärr, för om jag inte använder dom så blir han totalt förskräckt när jag startar klippmaskinen. Och jag har tränat att starta maskinen utan att klippa, och att ha maskinen avstängd nära honom, och att han ska få undersöka maskinen, men den är lika farlig oavsett....:confused:

Jag har läst igenom ditt inlägg noga, och verkligen försökt förstå, men min häst är inte ens i närheten lika tillgiven som din häst. Jag har haft honom i två år och tränat klickerträning (vilket har funkat fint) för att få en bättre relation, men han är väldigt speciell i hanteringen. Han är aldrig "dum" på något vis, och vill inte göra någon illa eller så.

Jag har provat att ha honom lös på stallgången (vilket jag brukar ha), men då stack han. Om och om igen. Och jag står på ett stall med 70 privathästar så det är inte så uppskattat.

De perioder jag har stängt av maskinen när han har börjat resa och så vidare så har han bara blivit värre. Då gör han så bara för att slippa undan.

Jag förstår inte hur jag skulle tvinga mig på honom för mycket med det hela? Anledningen till att jag har klippt ofta är för att jag ska kunna klippa mindre partier i taget, och jag tar pauser, om jag inte ska tvinga mig på honom så skulle jag väl inte kunna klippa alls?
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Equilina: Ja, jag upplever att min är rädd för sladden. Men då har jag ju en sladdlös liten klippmaskin som det funkar lite bättre med, men det tar tio gånger så lång tid och då blir det tusen gånger så jobbigt för stackars hästen.

Du verkar ha kommit på en smart idé där... Vi har inte möjlighet att klippa på stallgången eftersom att den är med spångrejs på, men jag kan nog få låna en kompis som har en box vid hovslagarspiltan så ska de nog gå att lösa :) Jag ska absolut testa!
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Alltså, DU behöver ju inte ha din häst lös för att jag gjorde så med min men jag kände att jag kan inte bara utelämna vissa bitar som var så viktiga för min rädda häst när jag förklarade hur vi löste det :) Samma med öronpropparna, klart du kan använda de, spec som vissa maskiner låter :crazy: men du kanske först skulle lära honom acceptera dem så han inte redan där blir stressad? Så menade jag :)

Ang tvinga så behöver det inte vara så "allvarligt", men beroende på häst så tål den ju en viss psykisk press, går man över den så blir det liksom aldrig produktivt. Som Equilina skrev om sin häst, första steget när han stod i boxen och var skiträdd kom han över. Alltså låg det agerande under hans gräns.

Tillgiven och tillgiven, det mesta är nog mer inlärt beteende tror jag. Han är i grunden en väldigt skeptisk och reserverad häst, men jag kämpar för att få honom mer positivt utåtagerande :D

Om han tycker maskinen är farlig oavsett så tror jag (men det är bara jag, och jag har inte stora erfarenheter av klippning sedan innan min häst :)) det är första punkten att arbeta med. Du får helt enkelt lära honom att den inte är farlig, tänka "lära" istället för "vänja" så kanske mitt inlägg ovan blir lite mer begripligt? För det gäller att själv hitta tajmingen med press och eftergift för att lyckas belöna önskat beteende. Du kan lära en häst tycka om precis vad som helst bara genom att ha rätt tajming på det viset.

Ang att du inte kan klippa alls om du inte tvingar dig på honom - jo, om du kan lära honom att ta kontakt, så slipper du tvinga på honom kontakten. Här ligger jag och min häst nog på plus för det är typ allt jag jobbat med sedan han kom för drygt 3 år sedan. Det fanns inga intiativ framåt alls i honom, han tittade bara storögt och ryggade undan bebisen ;) :love: Alltså blev det "bara ännu en situation" där jag bad honom agera framåt och ta kontakt.
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Hoppas du förstår att jag inte alls menade något illa med mitt inlägg! Jag bara talar utifrån egna erfarenheter, jag lyckades ju skrämma min häst så brutalt första gången (där tvingade vi oss på honom något extremt utan att veta om det eftersom han är som han är och inte visar något förrän det är to late) men verkar lyckas lite bättre efter mycket arbete iaf :)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jag har tränat i två år att få min häst att över huvud taget tillåta att man borstar honom i närheten av hans ansikte, så de är klart att man har olika utgångslägen. Han är 15 och har blivit klippt innan jag hade honom också.. Jag har för många hästar egentligen för att lägga ner det så helhjärtat varje dag, men han är min prins och han har verkligen en speciell plats i mitt hjärta.

Jag upplevde bara att du tyckte att jag gjorde totalt fel och du fick allt att låta så brutalt, men det är inte ett dugg brutalt när jag klipper. Jag står och klappar hästen med ena handen och klipper med andra, och jag pratar med honom (även om han inte hör nånting...hehe.......). Men det kan vara så som du säger, att ett grundproblem är öronpropparna.

Jag har funderat på att försöka få in dem när jag rider, för då brukar jag få röra hans öron hur mycket som helst......Får testa...... Har beställt nya skär till lilla klippmaskinen så jag ska klippa nallebjörnen vid tillfälle. Han har gått så mycket iår så jag beslutade mig för att han skulle få en skrittmånad, och då har jag inte engagerat mig allt för mycket i klippandet....
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Men precis. Har du åstadkommit det på så "kort" tid som 2 år ändå är på en äldre häs som varit med om lite, om du dessutom inte har haft "obegränsat" med tid på en enda häst så kommer det ju säkert gå framåt med klippningen oxå :)

Brutalt behöver det inte alls vara sett utifrån. Min mening med mina inlägg var att även om det som sagt inte alls verkar/ser ut att vara tvingande för hästen så kan hästen uppleva så himla mycket mer, även om man inte ens använder hårda ord eller hårda tag. Förstår du? Så upplever i alla fall jag min häst om han hamnar under press som jag skrev, att bara hålla i grimman kan/kunde ge honom panik när man tränade med maskinen, och det är ju ingen i världen som skulle kalla det brutalt hanterande men han upplevde det så :)

Min poäng är alltså att hur snäll man ändå är fysiskt så kan det orsaka för stor psykisk press på hästen, var ens egen hästs gräns går är ju dock det som är frågan. Eller kanske framförallt hur man kan höja den gränsen så den innefattar klippning i våra fall ;)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Travhuvan låter intressant. har du någon bild? & hur får man tag på en sån :)?
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jag tror att jag förstår :)

Det är sjukt de där med hästar. Han är såpass galen att han kan tävlas på 150 nivå, men det är läskigt med en liten liten klippmaskin.....haha.... Stackars lilla prinsen:p
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Verkligen :D

Jag brukar skoja om att när min häst (som normalt sett är en lugn och rätt lat ponny innerst inne) blir knasig så är det den enda lilla hjärncellen däruppe som hamnat i spinn och inte går att stanna ;) Men de stunderna är inte så kul så jag försöker lära mig bra sätt att återupprätta ledningen och få stopp på spinnet :D
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Ja men gud, de kan inte vara lätt... De vet nog inte hur de ska få stopp på den stackars hjärncellen:rofl:
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Min ser ut som den annnaa visar, fast svart :D Och så har jag klippt/kortat av snörena.
Köpte min på Börjes, kostade under hundralappen har jag för mig!
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Sätt ett långt snöre runt handleden när du borstar och så, så det alltid är något som släpar omkring och ser läskigt ut, utan att något ovant händer för pålle :D
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jag förstår att du inte vill bremsa och bråka med din häst och det är ju bra. Kom bara att tänka på en hingst jag höll på med.. han bråkade och bråkade och hade "panik"... Jag bremsade till slut, vilket han hatade.. Så tog jag av bremsen efter en stund och när han inte stod still utan började bli "rädd" igen så viftade jag lite med bremsen framför näsan på honom, då stod han som ett ljus igen. Ska tilläggas att denne man var väldigt bortskämd och jag kände mig rätt trygg med vad jag gjorde i det här fallet.. men så kan det också vara ibland...

MEN, det jag egentligen ville säga var att om man vill slippa klippa hästarna så kan man ju göra så att de inte blir så lurviga istället! Har jobbat med travhästar och då får man ju ta hand om många olika individer. Flera gånger har det kommit en häst och ägaren har kanske sagt att han/hon brukar få klippa för den blir så enormt lurvig och sätter massa päls på vintern. Men, jag klarade mig varje gång från detta eftersom jag började med ett förebyggande täcke (tunnare) innan det började bli kyligt i luften. Inte så att det blir för varmt, bara att man hindrar den där första pälssättningen. När man väl kommit över den första pälssättningen så är inte risken lika stor att hästen blir så lurvig. Jag har tom fått frågan om "hästen är klippt" ibland bara för att de har så kort päls. Nu tror jag det redan är försent eftersom det redan varit kyligt i luften ett tag, kanske till nästa år? :)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

SMART!!!!! Det ska jag absolut testa :)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jag har testat att bremsa..ingen hit haha :p Han är likadan med skoningen och våran hovslagare sa att vi kunde ju testa att bremsa vit ett "neutralt" tilfälle för att se hur han reagerade. Han reagerade........starkt.... Så nu skos han i boxen och det går finfint :)

De är en bra tanke, men han är som ett stort lurv. Vi har täckat honom jättetidigt iår, men de spelar som ingen roll. Han är en såndär häst som man egentligen skulle behöva klippa en gång i veckan för att han ska hålla sig korthårig.
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jag har haft två hästar som av olika anlendningar krävt lite speciallösningar gällande allt möjligt, så jag är van att tänka utanför lådan :D och det bästa brukar vara att göra besvärliga/läskiga saker till en del av vardagen. Här särbehandlas/krusas ingen och man ska tåla allt som matte säger är okej :angel: Ibland får man ta en lite snirklig väg dit, bara :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 821
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Alltså jag vet inte vad jag ska göra, jag skäms så mycket över det här. Grejen är att jag var ut till betet där min häst går, jag hade...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Nielaa
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 106
Senast: Buck
·
Ridning Jag har ett problem med min häst, en 7-årig valack som jag haft sedan han var 4 år. Det är en väldigt fin och trevlig häst egentligen...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp