Klippning av svårklippt häst

Sv: Klippning av svårklippt häst

Sätt ett långt snöre runt handleden när du borstar och så, så det alltid är något som släpar omkring och ser läskigt ut, utan att något ovant händer för pålle :D

:idea: Men gud så enkel "sladdträning"... Funkar säkert för hästar som är rädda för slangar och sådant också - detta tips ska jag memorera in! :bump:
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Klippte lilla prinsen igår. Med den lilla tysta maskinen som inte alls är lika farlig. Var ju tvungen att beställa hem nya skär till den, för dom hade blivit sådär lagomt ovassa från förra vintern. OCH HAN STOD SOM ETT LJUS :love: (han har nog insett att den inte är så farlig eftersom att matte har varit tvungen att klippa med stora maskinen hela vintern...) Det var som om allt föll på plats, och första passet så stod han helt stilla, och jag sparade de "jobbiga" (för hans del) partierna till senare. Då var det lite rodeo på gången, men det funkade väl ändå :)

Har pratat med en av tjejerna som har hästen vid hovslagarspiltan och frågat om hon kan ställa Raspen där när hon klipper nån av sina, och det skulle gå fint. Än finns det hopp om livet! ;)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Min ponny bär sig åt ungefär som din.

Hon får rejält med fetvadd i öronen, hö påse på kejorna(vilket hon skiter i) sen steppar hon som en dåre fram och bak och står på bakbenen.

vi har testat ge henne Sedalin vilket inte ger effekt på henne.

nu har jag en medhjälpare som knackar henne i huvudet och då blir hon så distraherad så de faktiskt går bra.:)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Det har jag testat, ingen större hit ;) Tror att livet får fortsätta med att klippa med den lilla klipparen.

Jag vet att ponnysar kan vara riktigt svåra att klippa, men det är sjukt att de som är så små kan göra så stora problem vid nånting som en klippning.. Det enda positiva är väl att de har mindre "yta" som behöver klippas ;)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Från starten i livet, ja, så får man gå tillväga ju. Håller med. Men får man hem en häst med mindre miljöträning bakom sig väntar ett hundgöra :crazy:. Jag kör med mycket "obehagligheter" i vardagen men skulle jag behöva klippa en häst som blir stört omöjlig (det blir ju för farligt) då blir det domosedan-gel ;)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Vi klippte vår herre första gången i livet igår och det var nog en pärs. Hade träns på, och höll i , eftersom vi inte ville binda upp. Matade godis hela tiden och det gick några minuter, men han blev vildare och vildare. Kände att vi inte orkade hålla i mer. Så det blev bremsen. Då gick det men det var verkligen inte roligt, traumatiskt inte minst för oss (snyft). Vågar inte tänka på tanken för nästa gång. Hooppas pälsen växer låångsamt.......
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Håller helt med dig. Tålamod är det enda som hjälper i längden! Ju mer man tvingar ju värre blir det. Kan uppstå riktigt farliga situationer, man kan bli trampad och hästen kan gå omkull. Med enormt tålamod och något gott att äta som belöning går det att vänja djur vid det mesta. Men man får aldrig pressa så hårt att den blir riktigt rädd, då har man tagit 10 steg bakåt.

Min häst var också jättesnäll och lugn första gång jag klippte, nästa gång var han spänd och fick totalpanik efter fem minuter. :crazy: Förmodligen var han så överraskad första gången att han inte kunde ta in allt.

Tussar i öronen använder jag aldrig på mina, dom blir mer upprörda av att ha något i öronen än av ljudet.... Och det är inget bra läge att börja när hästen redan är missnöjd och orolig.
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Haha, näe så tokigt det blev :laugh:. Det var snarare ett medhåll på ditt inlägg nr 20. Vilket jag borde lagt till eftersom du gjorde fler inlägg... såg jag sedan :o
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Om hästen måste klippas så klipp så lite som möjligt då. (man kan ju tex spårklippa/ klippa strupe och bringa eller liknande istället för att helklippa)

P:S Min häst står och njuter när hon klipps. Behändigt.
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Hur gammal är hästen och hur många gånger är den klippt? Funkar det att bremsa?

Jag hade tagit ut vet och gett lugnande. Bättre att hästen taggar ner och får en positiv upplevelse. Så har jag gjort med alla hästar som varit ordentligt rädda. Bl.a. min ponny som var oerhört rädd som unghäst. Idag helklipps han och bryr sig inte nämnvärt om klippmaskinen. Men han har heller aldrig haft någon negativ upplevelse. Jag ska klippa idag, bl.a. ponnyn men även min ena stora ska klippas för första gången. Han är superkänslig så han kommer få lugnande innan och så klipper jag så lite som möjligt för att det ska gå fort och smidigt så att han minns händelsen som att det var "helt okej".

Tillägger att man ska vara försiktigt även om hästen är pleggad så att man inte får en smäll.

Mvh JV
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Han är 16 år och har blivit klippt vääääldigt många gånger. Under de åren jag har haft honom har han första vintern blivit klippt ungefär varannan vecka, sen nu för nån vinter sen så klipptränade jag genom att klippa små partier 2-3 gånger i veckan, så att han aldrig "hann" bli långhårig.

Skrev i mitt första inlägg att plegg inte är något alternativ... Funderade på det men efter röntgen så beslutade jag för att aldrig göra något sånt när jag klipper. Han höll på att gå omkull när dom kom i närheten av honom med kasetten, och fick mer plegg, men han verkar ha inprintat i sitt stackars huvud att man måste försöka fly från allt.... Så vid en klippning med vågon form av drogning så skulle han nog försöka röra sig och till slut gå omkull är jag rädd för.

Plus att hans hår växer som ogräs, så om jag klipper honom varannan vecka med plegg så går aldrig karensen ut hehe...:p
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Såg att du skrev att du bytte skär, det var det jag tänkte tipsa om annars, tycker att oerhört många klagar på hästar som är överallt och blir helgalna när de klipper dem och sen när man kollar klippmaskinen så är skären utslitna och maskinen blir jättevarm osv. Så det får man absolut inte glömma att kolla. Sen att inte dra maskinen för fort så att den inte hinner med att klippa, då rycker det gärna i hårstråna och det är självklart obehagligt.
Men nu ser jag ju att du redan hittat en väg så mina tips är kanske onödiga :) (men jag var bara tvingad att få ur mig dom ;))
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Tack ändå ;) Jo, skären blir verkligen hur varma som helst efter ett tag.... byter även skär på dom hästarna som är snälla att klippa :)
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Med risk för att framstå som totalt okunnig och kanske även en smula arrogant...men jag kan inte låta bli att ställa frågan ändå: Varför klippa en häst som så tydligt visar att den far illa av proceduren? Är verkligen klippningen en livsnödvändighet?

Inget illa menat med frågan, jag ställer mig bara undrande till att så många så självklart klipper av sina hästar pälsen. Med förra vinterns temperaturer färskt i minnet tycker jag att det borde vara tvärtom, att man vill att sin häst skall ha så mkt päls som möjligt. Jag förstår inte riktigt detta :confused:
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

hade en häst där jag jobbade som också va LIVRÄDD för klipp maskinen.... Räckte att han såg västan så började han vibrera å hoppa å greja.. Jag lovar jag har aldig varit med om maken asså.. Han sparkade ett STORT hål i sten vägen bakom honom.. eftersom jag inte va så van vid å klippa så fick ägaren ta överå hästen va HELT GALEN.. ägaren tog kedja på hästen å bara höll sten hårt sen fick han hoppa, studsa å sparka best fasen han ville...

de dumma va att hästen tyckte de va skönt... men eftersom man va tvunen å stänga av maskinen ibland så fick han panik varje gång man skulle nära han igen.. men när man klippt 2 min va de rätt lugnt..


min egen pålle som nu e 5 rakade jag förr förra vintern.. Hon tyckte också de va obehagligt men jag fick bremsa henne de första 5 min sen va de lugnt.. sen får min alltid hö å äta under tiden så dom ej blir uttråkade..
 
Sv: Klippning av svårklippt häst

Jo för att det är en tävlingshäst som tränas väldigt hårt och sätter extremt mycket päls. Han blir så enormt svettig då jag står i ett varmstall med isolerat ridhus. Jag tror inte att han tycker att det är roligare att bli duschad i den hemska spolspiltan nästan varje dag än att bli klippt nån gång ibland.... Men det är ju bara hur jag känner såklart......
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 821
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Alltså jag vet inte vad jag ska göra, jag skäms så mycket över det här. Grejen är att jag var ut till betet där min häst går, jag hade...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Nielaa
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 106
Senast: Buck
·
Ridning Jag har ett problem med min häst, en 7-årig valack som jag haft sedan han var 4 år. Det är en väldigt fin och trevlig häst egentligen...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp