Klippning av islandshäst

D

Dragonora

Min nyimporterade islänning har börjat pälsa på sig rejält, efter varje ridpass är han rejält dyblöt.
Funderar starkt på att klippa honom...

Ni som har isl. som är igång, brukar ni klippa? Isåfall hur klipper ni?
Vilka klippningar är tillåtet på tävling, alla? ´
Hur mycket täckar ni hästen om den tex bara är klippt på framdelen/halsen?
Känns lite stridande mot naturen att klippa islandshästen för att ta på den täcke....råd? :eek:

Sv: Klippning av islandshäst

Stridande mot naturen att klippa isis? :crazy:
Dom behöver väl vårdas lika mkt som alla andra hästar!
Kolla fö under Islandshäst, där finns det klippningstrådar som kanske svarar på dina frågor.

Klipper min islänning då jag tycker synn om honom när han svettas som han gör under ett helt vandligt ridpass. Tänk dig själv gå ut o springa i ridoverall..
Det finns ju förståss massor av olika klippningar men jag valde en form av helklippning där ja lät huvudet vara oklippt och sedan klippt ner till käna o haserna bak.
BILD

min lille polle blir klippt såhär :smirk:
tror aldrig jag har sett någon annan ha filtklippning så "högt uppe", mitt egna lilla mönster :)

Det finns massor av trådar om du använder sökfunktionen; både här och under "islandshäst". Rejält med bildexempel också - och såklart diskussioner för och emot.

Våra är spårklippta, går för det mesta utan täcke.

min klipps även om han inte rids.
har klippt 3 gg redan.
1:a gången i augusti, det blir för varmt med exsemtäcke.
sista gången klipptes hals och mellan framben. det har nu växt till en bra längd.
har man en häst som blir svettig pga av mycket päls även i hagen
så behöver dom ochså klippas lite.
utan klippning så är allt över -grader för varmt för honom.
det beror på pälskvalité/ motion om och hur mycket man behöver klippa.
olika från häst till häst.

Klippte min i helgen - Delklippning! Hals, bog, mage & virveln. Han klarar sig utan täcke. //Linda

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 179
Senast: Osterang
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 343
Senast: Askur
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: drysno
·
Hästvård Jag har en just nu ganska rund islandshäst som går på lösdrift. I början av november klipptes han på nästan hela halsen, bogen och under...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka