klippning av häst

hastskotare

Trådstartare
Flytta mig om jag inte får vara här är aningen förvirrad om var jag får vara.:confused:

Har en häst som är väldigt svår att klippa och tänkte att jag skulle ta ut en person som "jobbar" med detta men undrar vad man ska leta efter. Finns ju så många oseriösa människor som klipper hästar för att tjäna extra pengar.
Undrar alltså vad ni betalar och vad man ska tänka på?

En annan undran från mig är om ni vid tävling eller utställning "anställer" någon som hjälper er att fixa hästen fin. Hela kittet alltså!
Tänker på alla gånger jag är med ute på tävlingar och det springer två tre personer runt varje häst, visst är det familj och grejer men ändå... Får ni betalt? Jag får det iaf. Visserligen iform av lektioner och billigare stallhyra och så vidare men det är ändå något.

Hoppas ni fattar vad jag menar!

Sv: klippning av häst

Fast att de som klipper för att tjäna extra pengar skulle vara oseriösa har jag svårt att se. Jag har själv klippt folks hästar mot pengar och jag är itne det minsta oseriös. Jag tar av min tid och kunskap och hjälper någon som behöver tjänsten, nog 17 ska man väl ta betalt för det?
Dessutom är det en viss skaderisk med folks hästar som kan hitta på både det ena och det andra medan man klipper. Fick nästan knäet träffat av en spark förra året. Nu klipper jag bara hästar jag har lust med, känns inte värt att offra sig för nån annans ouppfostrade eller rädda häst.

Om din häst är krånglig att klippa eller rädd för det, skulle jag ta ut någon som fick ge den lugnande först så man inte riskerar att den skadar någon. För det blir inte bra för någon. Du får betala det som den som klipper tar i pris helt enkelt och det brukar variera mellan 250-500 kr skulle jag tro.

Sv: klippning av häst

Min häst är inte supersvår att klippa men han är inte coollugn heller. I början använde jag en vanlig klippmaskin och då tog runt 1h att klippa ena sidan(mycket spänningar och steppande hit och dit,försök till att kasta sig osv.). Nu har jag köpt en liten klippmaskin från Hööks, den används igentligen till hundar men man kan klippa hästar med den också. Han står hur snällt som helst när jag har denna.Den e liten och batteridriven tyst och funkar om man accepterar att klippa hästen i etapper. Annars e lugnande medel nog det bästa för din häst. Lycka Till

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar