Klippning av häst.

B

bussig

Ska i morgon få hästen klippt.Har aldrig gjort det .En granne till mig ska göra detta.Hon är lungn och sansad.Men vad ska jag göra om hästen blir nervös?Han var helklippt när jag köpte honom.Kan tyvärr inte få tag på förra ägaren och höra hur det har gått tidigare.Jag har inte tänkt klippa hela hästen.Hals och mage(spårklippning)Benen får vara lurviga.Tips tack från er som klipper!

Sv: Klippning av häst.

Hej ! låt honom bli van med ljudet ha den igång ett tag, blir han nervös så får ni träna då och då. :)
Det är ju svårt att klippa med en häst som inte står still. ;)

Lycka till!

ska du hålla i hästen eller tänkte ni binda fast den? om den blir nervös är det nämligen väldigt bra att nån bara står och håller i den så den inte sitter fast. sen kan man låta hästen gå runt en liten stund(kräver lite utrymme) med maskinen igång i närheten. men annars är det bara att vara lugn och sansad och ta det bit för bit.

lite pellets och morotsbitar brukar hålla de flesta hästar på gott humör.
dessutom kanske klippningen tillochmed upplevs positiv om man belönar dom under tiden.
skall själv spårklippa min på söndag.
klippte honom för 1:a gången förra året och det gick utmärkt.
lycka till

dom brukar ta det bra. Men min ponny blev väldigt orolig när vi skulle ta bakom öronen(vid ganaschen och där) så hon stegra sig och allt möjligt. vi tog bara loss henne och jag höll henne i grimskaft så att hon inte skulle känna sig fast. och detta gick jätte bra(tack o lov så litar hon på mig)

Bomull i öronen och huva på så brukar de stå still. :)

men om hästen blir nervös ska man väll inte binda fast den eller sätta huva på den, då får den ju bara dåliga minen av det då får ni ju en rädd häst.
Nej som med allt annat ta det succesivt det kan ju gå bra eftersom den är klippt förut annars får ni ju träna.

Låt hästen få utrymme, stressa inte upp er och låt maskinen vara igång ett tag och låt personen som ska klippa närma sig bitvis.

Det kan ju faktiskt gå riktigt bra! Min fjolliga travare som aldrig blivit klippt innan var helt cool.

Låt klippmaskinen vara på så den vänjer sig vid ljudet. Man kan även "klippa" hästen med klipparen avstängd, så den lär sig att maskinen inte är farlig.

Vi lät klippa våran unghäst för ett tag sedan, jag höll hästen och min syster klippte. Hästen var nervös, men bara man har gott om tid och tålamod så brukar det gå bra.
Nu klippte vi och och för sig bara halsen, just för att hon skulle vänja sig lite lätt vid att bli klippt.
Så nästa gång så lär hon nog vara betydligt lugnare, för att nu vet hon vad det handlar om och att det inte är så farligt!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 820
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar