Klippmaskin

Shaggy

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en klippmaskin och har tittat lite på vad som finns. Frågan är vad ska man leta efter?
Jag har en häst som begåvats med mycket päls (tät och mjuk, ullig) hon ska i första läget bara delklippas men det kan bli nödvändigt med helklippning. Det finns även minst en häst till i stallet som behöver klippas som jag tänker hyra ut masknien till.
Jag vill ha en bra maskin som håller, inte något "hobbex" som går sönder för ingenting.
Hur ska man egentligen se på prisläget. Det finns ju maskiner i mycket varierande prisklass. De för under 1000:- tror jag inte på men är det värt att satsa på en riktigt dyr maskin (uppåt 4000)?
Har motoreffekten så mycket att göra med effektiviteten hos maskinen? Jag har sett dyra med betydligt lägre effekt än billigare.
Sen är det problemet med skär. Hur vet man att det kommer finnas skär till maskinen i framtiden?
 
Sv: Klippmaskin

Klippmaskiner har recenserats i åtskilliga trådar under vintern, så jag tror du hittar mycket "bu och bä" där.

För att veta att det finns skär/ reservdelar skall du nog välja ett etablerat märke, t ex DeLaval är väldigt kända inom området.

Vi köpte först en liten, billig, men uppdaterade förra året till en större och dyrare. Den har inte så många watt, men klipper våra islänningar utmärkt. Och fort går det :)
 
Sv: Klippmaskin

Jag sökte på klippmaskin men hittade bara en tråd som handlade om det övriga verkade handla mest om andra saker (typ av klippning). Den tråd jag hittade avhandlade budget maskiner och det är jag inte intresserad av.
Jo känt märke borgar ju för att det kommer finnas reservdelar i framtiden. Tyvärr vet jag inte vilka märken som är kända (förutom deLaval) ger det någon säkerhet att köpa från större försäljare?
 
Sv: Klippmaskin

Jag hade satsat på en Laval, de är super! (ändå har jag en urgammal, men jag skulle inte bytat ut den mot någon annan)
 
Sv: Klippmaskin

Jag har tittat på den och den är ju lätt. Nackdelen som jag ser är att den ser plastig ut är den det, jag tänker framförallt på klipphuvet som på övriga maskiner är i aluminium.
Klarar den en hel häst 3-4 cm tät päls utan att klaga.
Jag hittar inget pris på den ungefär vad kostar den.
 
Sv: Klippmaskin

Men de har ju flera CC3:an fanns till exempel inte när vi köpte våran. Dock funkar det bra med plast - trots islandsraggar. Och den är smidig att hålla i handen :)
Bra mycket tystare också.
 
Sv: Klippmaskin

jag har en Lister Starclipper och den är jag nöjd med, men skulel vilja ha en Lister Liberty. :)
 
Sv: Klippmaskin

jag gillar inte delaval, tunga o klumpig o låter mkt, har inte träffat på ngn som är tillräckligt tyst.

Är själv inne på att köpa en mooser avalon.
 
Sv: Klippmaskin

Förutom det, så klipper dom rysligt bra och håller i ååååååår efter år ;)
Men man bör ha öronproppar iaf på min, den med starkast motor av deras.. Och inte en känslig häst kanske.

Jag har en stor DeLaval och en liten Moser. Mosern är verkligen jättetyst och mycket stark för att vara så liten :) Nu har jag bara använt den en gång men den gången var den bra. Moser Rex är det.
 
Sv: Klippmaskin

Psst- jag har båda och faktiskt klipper min star snyggare... Men libertyn är ju naturligtvis mkt skönare att hålla på med!!!
 
Sv: Klippmaskin

Vi köpte klippmaskinen på jula. Då kostade den 995 :-. nu har dom dock höjt den igen.
Vår ponny hade verkligen jättetjock päls.
Den funkade super! Tycker VERKLIGEN den var värd priset.
Vi är jättenöjda! :D
 
Sv: Klippmaskin

valken tur att jag har den då :D haha. det är ju för bekvämligheten jag skulel vilja ha libertyn..
 
Sv: Klippmaskin

jo det är sant, men min pålle är livrädd o låter inget komma nära hans öron så det är ingen bra idé tyvärr, sen vill ha ha en utan sladd.
 
Sv: Klippmaskin

Nej jag vet, klippte syrrans häst med den stora och det gick väl OK kroppen men huvudet fick jag inte komma nära. Den lilla gick hur bra som helst.
 
Sv: Klippmaskin

Påtal om klippmaskiner ..

Håller på att beställa en Moser Max som jag hört mycket gott om. Tänkte köpa med extra skär, i säkerhets skull. Vilka skär är normala och vilka är lite finare (till huvud och ben etc)? Den sida jag hittat är för hundsaker egentligen, och det står "lammklippning" på alla skär som är lite grövre. Vill ha ganska små taggar, inga randiga hästar. Vore underbart om nån kunde hjälpa mig!
 
Sv: Klippmaskin

Ska också köpa klippmaskin och vill ha en BRA, priset är sekundärt. Den ska vara tystgående, lätt, klippa snyggt och vara stark nog att inte braka ihop efter tre hästar. Omöjlig ekvation eller???
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet fullblod med tunn päls med långa strån här och var. Vilken klippmaskin rekommenderar ni? Det är helklippning, ben och...
Svar
4
· Visningar
2 144
Senast: Luzzan
·
Hundhälsa Nu har jag tröttnat på att lämna in Ruben på olika trimställen, betala dyra pengar och ändå aldrig bli nöjd. Får alltid efterklippa en...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Domino_s
·
Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 345
Senast: Egonson_
·
Utrustning Undrar om ni har något bra tips på klippmaskin. Den ska vara ganska liten och lätt och relativt tystgående. Det gör ingenting om det...
Svar
15
· Visningar
2 673
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp