Klippmaskin

Skulla

Trådstartare
Jag är riktigt fundersam om vad som är fel. Har en Delaval klippmaskin.
Igår klippte jag ena hästen och det gick jättebra, när jag kommit in på den andra slutar skären helt plötsligt att bra. Den tar bra fläckvis, ibland funkar det ibland inte. Byter till nya skär.
Efter en kort stund inträffar samma sak, skären klippen inte.
Fattar ingenting, tidigare har jag kunnat klippa massor av hästar utan problem men nu räcker skären till en halv häst.

Vad kan det vara som är fel? Pälsarna var rena och torra när jag klippte. kankse ska tillägga att det är lurviga islandshästar jag klippt.
 
Sv: Klippmaskin

Oljade du skären/ maskinen något? Ska väl göras minst var 15 minut om man kollar instruktionerna på vår de Laval.

Och islandspälsar, var de verkligen rena? (de kan ju vara rättså feta och "hemska" om hästarna inte rids och det är svårt att få ur all lera osv).
 
Sv: Klippmaskin

Oljade du skären/ maskinen något? Ska väl göras minst var 15 minut om man kollar instruktionerna på vår de Laval.

Och islandspälsar, var de verkligen rena? (de kan ju vara rättså feta och "hemska" om hästarna inte rids och det är svårt att få ur all lera osv).

Oljade mycket noga.

Pälsarna va rena och torra. Men visst va dom lite "feta" längst in. Men det har funkat bra tidigare.
Står nu med halvklippt häst och börjar bli lite förtvivlad:cry:
 
Sv: Klippmaskin

Min klippmaskin gjorde likadant för ett tag sen. Klippte först häst 1 utan problem, efter en vecka funkade maskinen ungefär som din när häst 2 skulle klippas. Ett par dagar senare funkar den bra när häst 1 klipps igen. Skumt!
I mitt fall var det två helt olika typer av pälsar, dock var båda rena och torra.
 
Sv: Klippmaskin

hej har en nordsvensk med björnpäls.ett tips är att klippa medhårs så blir det lite tunnare..sen är det enklare att klippa... bara ett tips:)
 
Sv: Klippmaskin

Det va så jag gjorde tog bort det värsta medhårs och sen skulle jag fixa till resten och då funkade det inte. Ni kan ju tänka er hur häststackarn ser ut :cry:
 
Sv: Klippmaskin

Funderar på att testa på häst nummer tre, hennes päls har aldrig varit något problem tidigare att klippa. Men blir ännu mer förvirrad om hennes päls går att klippa.
 
Sv: Klippmaskin

Drog du åt den lilla skruven uppepå? På en del de laval maskiner har denna en tendens till att gänga ur sig själv vilket gör att man ställer in den på att lämna mkt. päls.

Det kan ju förklara varför det gick bra när du bytte skär.
 
Sv: Klippmaskin

Samma problem med min alfa -lavall, en gammal maskin från "forntiden" som alltid funkat perfekt.:eek:

Slipade skären och det funkade perfekt på halva hästen...sedan inte något mer alls...:devil:
Har provat flera olika hästar och 2 som plockat i sär maskinen och inte hittat något fel...:confused:
Så nu tror jag tyvärr att jag ger upp,
ska köpa en ny maskin med garanti!!
Blir vansinnig när det inte funkar....:devil:

Har nu fått låna en maskin akut , men en till får , köpte nya nötskär/hästskär men de blev inget vidare iaf....:cry:
Fast nu är de klippta på bägge sidor iaf!:crazy:

Ska åka och kolla på ny maskin, men hoppas på att vinterpälsen ramlar av snart...:idea:

Vet iofs folk som är jätteduktiga på att laga, men frågan är om det är värt att lägga 1000:- på maskinen, du får ju en ny runt 3000:-.
Vill du ha namn så pm:a mig.

Mvh Emma
 
Sv: Klippmaskin

presis samma sak har hänt oss, funkade utmärkt förut, men nu går den kasst. skären var nyslipade så det var knappast det. :confused:
 
Sv: Klippmaskin

Har hört flera som sagt att just detta har inträffat med deras delaval masiner.

Så om man ska köpa ny, vad ska man ha? Har kollat Nordpost och Bole, är någon av deras bra för klippning av riktiga björnpälsar?
 
Sv: Klippmaskin

Ja man blir tokig när det inte funkar. Och så underligt att den går hur bra som helst och sen bara börjar hacka i pälsen.
 
Sv: Klippmaskin

Har du många tjockpälsade hästar och värdesätter att det går kvikt som 17 att klippa men inte tävlar eller är så känslig på att det kan bli lite randigt,
är en fårklippmaskin med täta häst/nötskär super, det går på nolltid!:idea:
Men det blir som sagt lite randigt, iaf på mina tunnpälsade halvblod.

Ska själv kolla på ny maskin i veckan, men har noll koll på märken, men man får ju känna efter (och lyssna efter ) vilka som verkar trevliga.
Vi har en affär här i närheten som har en massa olika maskiner i olika prisklasser att välja mellan.
Rena julafton!!:bump: :bump:
Skulle absolut vilja se på det jag väljer innan.
 
Sv: Klippmaskin

Skulla-> Det var inte så att det helt enkelt fastnade en massa hår i den och den därför fick svårt att klippa? Jag har en väldigt klen klippmaskin (Moser Rex någonting) och den är inte helt bra på Islandspäls kan jag säga när den vuxit sig lång. Hursomhelst så fastnar det lätt hår i den och då lägger maskinen av/ eller tar väldigt dåligt. För det mesta räcker det att borsta bort håren, men ibland har jag behövt skruva bort skären för att få bort allt.
 
Sv: Klippmaskin

Jag har liknande problem med min Heineger klippmaskin nu efter 2års användning. Ibland funkar den kanon, sen helt plötsligt vill den inte - hur jag än gör (byter till nya skär, rengör den, oljar osv).
Motorn känns lite trög vid dessa tillfällen och jag har läst i instruktionsboken att "kolen kan behöva ersättas". Har klippt en hel del hästar sen jag köpte den så kan mycket väl tänka mig att det kan vara dags för lite "service" på maskinen.
MEN jag vet inte var man kan lämna in den - återförsäljaren kan inte hjälpa mig (Hööks) när garantitiden gått ut. :confused:

Ett enklare fel kan vara att det fastnar ett eller flera hårstrån mellan skären som man måste ta bort för att det ska funka igen - har du kollat upp det? I mitt fall är det INTE problemet eftersom jag prövat att byta skär och rengöra dom men problemet kvarstår.
 
Sv: Klippmaskin

Köpte en ny Delaval för två år sedan som det var jätteproblem den klippte inte alls bra, jag lämnade in den för reklamation ett par gånger och de sa att det inte var fel på den utan att det oftast är de som klipper med maskinen som inte kan hantera den. Tillslut kom de ut från Delaval och tittade på maskinen när jag klippte, jag sa att de fick visa mig hur man skulle göra eftersom det inte fungerade för mig. De kunde inte heller och jag fick en ny maskin som fungerar hur bra som helst:)

Hur som helst det är viktigt att maskinen oljas ofta och det har du ju gjort. Om man skruvar åt skruven för hårt så blir också skären slöa.
 
Sv: Klippmaskin

skulle nog passa mig för att köpa klippmaskin på postorder...:eek:

jag vet vart de lagar Heinigen...men vet ju inte vad det kostar...
De kan vara lite tjuriga, men mkt bra!:)
Därför köper jag min nya klippmaskin direkt av dem!
 
Sv: Klippmaskin

Vad konstigt, nåt fel med motorn kanske? Att den inte orkar menar jag. Om du har rengjort ordentligt, smort och så ska det ju inte vara några problem med en så pass bra/dyr maskin som DeLaval!
Jag har en DeLaval, deras allra starkaste modell sladdrivna, jag har klippt min LÅNGHÅRIGA/fetpälsade/smutsiga nordis med den 3 ggr sen jag köpte den och det har gått som smör i solsken. Dvs hur lätt som helst :bow:
Använder skären för tjocka/smutsiga/grova pälsar.

Nu i förra veckan tog den på slutet (efter 3/4 häst) LITE sämre så då tog jag och lämnade in skären för slipning efteråt, för att vara på den säkra sidan, så det inte blir nåt hack i dem eller nyper hästen.
 
Sv: Klippmaskin

skulle nog passa mig för att köpa klippmaskin på postorder...:eek:

Vem har sagt att jag köpt den på POSTORDER? :confused:

jag vet vart de lagar Heinigen...men vet ju inte vad det kostar...
De kan vara lite tjuriga, men mkt bra!:)
Därför köper jag min nya klippmaskin direkt av dem!

Vilka är det då?? Var?
 
Sv: Klippmaskin

LB saxservice i Lomma brukar kunna hjälpa till med de flesta märken och problem.
Min Lister klipper ca15- 20 hästar mellan klippningarna.HAr en tystgående motor ,en bra kylfläkt (blir inte het) och är lätt och behändigatt hålla i .Skulle aldrig byta bort den då jag ofta klipper flera hästar åt gången:banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Senast: mysboll
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 095
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
Fritid Hade igen aning om var jag skulle lägga tråden..... Hund, häst, hem.... Jag har en liten högt älskad men gammal Wahl klippmaskin. Köpte...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp