L

Liinaaa

Hej! ( vet inte om tråden ligger rätt.. men annars äre bara att flytta den ;))
Jag funderar på om det är farligt eller inte bra att klippa håret i öronen ? , kan det ge någon biverkan ?
Lite nyfiken bara ;)

Lina

Sv: klippa?

Jag bara undrar varför i hela friden du ska klippa hästen i öronen! Hur ska den kunna skydda sej mot knott och andra insekter om du tar bort den enda skydd den har? Har den exem eller nåt annat skumt i öronen så rådfråga en veterinär.

Det är ingen fara att klippa ur håret i öronen på hästen. Var försiktig och ta god tid på dig så att du inte råkar klippa hästen I örat! Dom flesta svårklasshästar jag sett har urklippta öron. Om man gör det är en smaksak tycker jag... precis som hovskägg och hoppsvansar.

håren som sticker utanför kan du klippa, men inte inne i öronen. Där ska håren finnas kvar som skydd.

Jag brukar "klämma ihop" örat och klippa det som sticker ut, rent estetiskt...eller ja, jag gör det när jag orkar :)

Jaa assa inte klippa inne i örat , men just nu har hon typ ''tofsar'' som sticker ut , men de kan väl iten vara så farligt att klippa bort , bara kilppa det som är utanför örat ;D

Farligt att klippa i öronen är det inte, på quarter och paint görs det ALLTID inför en halter visning tex. Då klipper man även hår runt ögonen och mulen. Jag vill inte ha nån diskussion om det är bra/dåligt men det görs.

Tycker som de ovan, "tryck" i hop örat till en strut och klipp längs kanten! Då får du med det som ser ovårdat och fult ut :)

Yepp det rä det jag ska göra ;d , har samma åsikt som ni andra, varför klippa i öronen , kan ju ev leda till sår och andra otrevligheter

Yepp det rä det jag ska göra ;d , har samma åsikt som ni andra, varför klippa i öronen , kan ju ev leda till sår och andra otrevligheter

Ja jag hade inte vågat klippa min häst innuti öronen om den inte var sövd och låg ner så att man kunde försäkra sig om att inget hår ramlar ner i hörselgången osv! Men vem orkar med att söva sin häst bara för det :crazy::confused:

*kl*

Jag måste säga att toffsarna som sticker ur örat är söta:love:.. Men förstår även de som klipper bort dem..Det är ju iaf finare att bara klippa bort toffsen än att klippa precis rent i örat. Det är fult!! Och som många sagt att det inte är så bra, rent praktiskt med insekter o annat smuts.

På travarna klipper man ju inne i öronen, dels för att det inte är så snyggt att komma med en lurvig häst på tävling, men det är ju en praktisk grej också att inte bomull ska fastna/man drar i öronhåren när man tar ur tussar osv. Och jag har än så länge inte sett några problem med renklippta öron.

Hej! ( vet inte om tråden ligger rätt.. men annars äre bara att flytta den ;))
Jag funderar på om det är farligt eller inte bra att klippa håret i öronen ? , kan det ge någon biverkan ?
Lite nyfiken bara ;)

Lina

Det är ingen fara alls ;) Men skulle råda dig till att om du häst som blir lätt knottbiten eller har exem tycker jag inte du ska klippa inne i örat, då det skyddar. Men tofsarna går ju bra att klippa bort.

Det som jag tycker är lättast är att raka öronen inuti. då får du jämnt och snyggt. Men vanlig sax blir det svårt att komma in i örat:D

Sen så tycker jag att om du ska in i örat och klippa med tex maskin så föredrar jag själv att hästen har brems eller är sprutad. Känns säkrast så, då det minskar risken för ryckningar osv ;)

Min egena klipper jag inte i öronen med maskin då jag inte får spruta och bremsen är ingen ide att sätta på... Hennes öron klipps med sax. Men på jobbet klipper vi med maskin i öronen... Blir snyggast så ;)

Det är inte farligt, men va försktig så du inte klipper hästen i örat ;) Jag låter hästen ha kvar håret i öronen nu på sommaren så de skyddar mot knott och insekter :) På vintern klipper jag bort de hår som sticker ut ;) Men ja klipper aldrig de håret som är "innuti" öronen :P

vet inte om ngn annan sagt det redan men såhär gör jag, kläm ihop örat till en strut och klipp det som sticker utanför, men klipp inte innuti örat. det håret behövs som skydd. :)

Ja jag hade inte vågat klippa min häst innuti öronen om den inte var sövd och låg ner så att man kunde försäkra sig om att inget hår ramlar ner i hörselgången osv! Men vem orkar med att söva sin häst bara för det :crazy::confused:

HAHA det gör inte jag heller:P passade på när jag var inne på atg för ett tag sen, då var han ganska så drogad för vi hade både gjort endoskopi och raspat tänder så då passade jag på :P

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !