Jag klipper där hästen svettas. Börjar med en ganska smal ränna från ganaschen, ner under halsen och ner mellan frambenen och slutar innan sadelgjordsstaden. Det är där den av mina hästar som klipps svettas mest. Den rännan utökas vid behov så att jag klipper halsmuskeln också och ibland klipps även virveln. Jag klipper enbart för att hon inte torkar på vettig tid annars, det tar ett dygn eller mer. Min svettas av att enbart skritta i 20 minuter och har man en häst med sådan päls så hjälper det inte hur länge man än skrittar av även om det annars såklart är bättre om det fungerar. Att klippa för klippandets skull skulle jag aldrig göra. Hästen har bäst förutsättningar att reglera sin temperatur om pälsen är kvar.
Ja, jag har tänkt klippa henne eftersom hon svettas så lätt med sin tjocka päls, tack för tipset :)

Tack! Jo jag börjar med denna bild som ursprungspungt. :)
Det låter som en bra idé att börja så.
Nästa steg är för mig antingen ett band längs sidan också eller kanske såhär.

Bifogade filer

• Screenshot_20191226-115642.webp
    Screenshot_20191226-115642.webp
    76,3 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 796
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 684
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar