Klippa utegående häst

S

Selma

Jag vet att jag är lite tidigt uta på säsongen vad det gäller att klippa hästen, men jag behöver lite åsikter.

Är precis hemkommen från veterinären med häst som fått diagnosen allergihäst/hosthäst. Vetereinären tycker att hon ska gå ute dygnet runt och få hösilage. Hästen är en ponny som rids och tävlas. På vintern får hon VÄLDIGT lång päls. En häst som inte rids kan ju gå ute året om utan problem och klarar ju många minusgrader, men det är ju värre när hästen blir regelbundet riden och rejält svettig.

Jag har kommit fram till att det är möjligt att göra en utebox med en hel långsida som är öppen vilket gör luften betydligt bättre. Men boxen kommer ju då att hålla samma temperatur som "utomhus". Frågan är då om jag på hösten ska helklippa henne för att få en kort päls som torkar på 10 min och sen låta henne stå med täcken i uteboxen. Det är ju när hästen är blöt som det finns risk att den blir sjuk.

Är det någon som är i en liknande situation och berätta hur ni löste den, eller är det någon som har en ide :confused:

// Selma

Ja vi har sk kallstall, jag klipper mina pållar efter behov. Den som klipps mest är den som tränas hårdast, och då gäller jaktklippning. Vid riktigt kalla grader och busväder, får hon ha täcke som varierar beroende på väder och vind.

Klipper man tidigt på hösten får man ju bort det långa håret som tar så lång tid att torka. Det korta underullet som kommer senare är ju det som värme och det torkar ju ganska snabbt.

Någon mer???

// Selma

Precis så, men ibland kan man behöva ge sig in och klippa igen. Så har jag klippt i september/oktober, kanske jag får putsa på en gång till och det brukar bli i december.

Hur gör du när hästarna står inne, där det är tort och vindskyddat? Då borde de ju klara några minusgrader utan täcke, eller? Bor precis vid kusten norr om dalälven, så här är det inte ovanligt med temperaturer ner mot minus 25.

// Selma

Det är nog istort sett samma temp inne som ute, fast som sagt ingen vind. Först svettäcke, med många minusgrader går hon allt med täcke även ute. Så det får hon på sig när hon torkat, orsak även om rygghåren inte är bortklippta så har skyddet ändå försvunnit med hjälp av sadel och svett. Håren ligger ner och ger inget nämvärt skydd, så klipper man mer än bog brukar man behöva täcket betydligt tidigare än vid enbart bogklippning.

Sen är det ju naturligtvis individuellt från häst till häst.

Inga andra som har hästar i sk kallstall som kan dela med sig? :confused: s

// Selma

Liknande trådar

Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: lytesout95
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 140
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII