Klippa stubbman

vildros

Trådstartare
Har lovat en kompis att klippa stubbman på hennes ponny. Detta är inte alls mitt område så nu vill jag ha lite tips!
Ponnyn ifråga har ganska lång och jättetjock man, riktigt ponnyrufs :banana:
Det är en kraftig (rund :angel: ) c-ponny med tjock, kraftig hals, som är ansatt liksom som en båge :smirk: Kan inte förklara det bättre än så. Stubbmanen bör alltså inte göra halsen ännu mer kraftig.
Hur ska jag gå till väga?
Jag har börjat med att säga till ägaren att inte vänta sig för mycket, så det viktigaste steget är redan avklarat ;)
Eftersom det är första gången den får stubb, ska jag klippa ganska kort så den verkligen står upp?
Hur får man bästa resultat? Är det bra att fukta eller vattenkamma manen?
Vilken form ska jag (försöka) klippa i? Inte ett fjordinghjul väl, utan mer efter halsens form?
Gärna bilder, tack!

Sv: Klippa stubbman

Snyggast när man ska klippa stubb första gången är att klippa riktigt kort så den får växa upp, jag har bara klippt ner manen kort med en sax, anpassat litegrann efter hästens hals.

Man kan få hästens överlinje att ändra sig lite beroende på hur man klipper. Första gången får du kanske klippa ner den jämnt men sedan när den växer ut lite, kolla hur du vill att överlinjen ska se ut och forma snyggt. Rak hals kan t.ex. rundas till. Jag klippte också alltid min ponnys stubb inte bara rakt av utan som en spets mot mitten på manen. Man putsar sidorna så att manen i mitten är längre än den ut mot kanterna - som att klippa upp håret på en människa fast tvärt om... :D
Alltså klippte jag först rakt av för att få rätt överlinje och så in från sidorna i steg två. Jag hade torr man alltid och tyckte det gick bra.

Jag har använt klippmaskin när jag har klippt en ganska kort stubbman. Det är lättare att få den jämn tycker jag!

:cry: Gillar verkligen inte stubbman :cry: (endast tillåtet på fjordingar ...)

Liknande trådar

Hästvård har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom.. blir ingen helklippning utan någon form av...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Buck
·
Gnägg Hur friserar ni era hästars manar? Lägg gärna in bilder på hur ni rycker eller klipper! Låter ni den växa fritt är det förstås också...
2
Svar
23
· Visningar
2 656
Senast: Idas
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·
Hästvård Hej! Jag är skötare på en fjording och ägaren till hästen har sagt att jag gärna får klippa manen och vi funderar på om vi ska stubba...
Svar
4
· Visningar
8 199
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur