vildros
Trådstartare
Har lovat en kompis att klippa stubbman på hennes ponny. Detta är inte alls mitt område så nu vill jag ha lite tips!
Ponnyn ifråga har ganska lång och jättetjock man, riktigt ponnyrufs
Det är en kraftig (rund ) c-ponny med tjock, kraftig hals, som är ansatt liksom som en båge :smirk: Kan inte förklara det bättre än så. Stubbmanen bör alltså inte göra halsen ännu mer kraftig.
Hur ska jag gå till väga?
Jag har börjat med att säga till ägaren att inte vänta sig för mycket, så det viktigaste steget är redan avklarat
Eftersom det är första gången den får stubb, ska jag klippa ganska kort så den verkligen står upp?
Hur får man bästa resultat? Är det bra att fukta eller vattenkamma manen?
Vilken form ska jag (försöka) klippa i? Inte ett fjordinghjul väl, utan mer efter halsens form?
Gärna bilder, tack!
Ponnyn ifråga har ganska lång och jättetjock man, riktigt ponnyrufs
Det är en kraftig (rund ) c-ponny med tjock, kraftig hals, som är ansatt liksom som en båge :smirk: Kan inte förklara det bättre än så. Stubbmanen bör alltså inte göra halsen ännu mer kraftig.
Hur ska jag gå till väga?
Jag har börjat med att säga till ägaren att inte vänta sig för mycket, så det viktigaste steget är redan avklarat
Eftersom det är första gången den får stubb, ska jag klippa ganska kort så den verkligen står upp?
Hur får man bästa resultat? Är det bra att fukta eller vattenkamma manen?
Vilken form ska jag (försöka) klippa i? Inte ett fjordinghjul väl, utan mer efter halsens form?
Gärna bilder, tack!