Klippa shettis

A

Adephi

Vår shettis sätter alltid en otrolig vinterpäls, som det sedan tar jättelång tid att bli av med. Fjordingen har släppt nästan all sin, men shettisen har fortfarande jättetjock päls framförallt under magen och vid bakbenen. I detta väder (över 20 grader nu i helgen) svettas han floder och vi tror han var nära att få värmeslag i hagen tidigare idag.

Båda hästarna går ute dygnet runt, året runt så vi har inte velat klippa vinterpälsen på dom, men nu funderar vi på om vi skulle klippa shettisen lite, så han inte svettas så mycket.

Är det okej att klippa vinterpälsen nu, när han inte vair klippt/täckad i vinter, eller kommer han få en köldchock? Blir det kallt igen sen får han naturligtvis ha täcke i hagen. Hur går det med insekter på det klippta? Pälsen blir ju jättekort där den är klippt och skyddar inget alls.

Vi borstar honom med gummiskrapa varje dag för att få bort vinterpälsen, men det kommer dröja länge innan han fällt allt (runt midsommar brukar han vara klar).

Vi har aldrig klippt nån av våra hästar innan, men så har vi heller inte haft sånt här väder att brottas med.

Vi lider så av att se honom lida, men samtidigt vill vi inte riktigt klippa.

Råd?

Sv: Klippa shettis

Det är väl inte till någon hjälp just nu, men i fjol helklippte jag min shettis en gång ganska tidigt. På det viset satte hon tillräckligt med vinterpäls för att slippa täcke större delen av vintern, men det blir ändå inte så mycket päls att fälla av nu.

Jag ska åka och klippa två shettisar på torsdag som har samma problem som din. Det man skall veta om när man klipper så här sent är att om hästen börjat fälla kan sommarpälsen bli ful. Annars är det inga problem med att klippa sent.

när är det man "ska" klippa egentligen? har hört att det inte är bra att klippa i fällperioden...
har också en liten shettiis som är varm nu...

man bör inte klippa efter januari om man vill vara säker på att inte skada sommarpälsen. det man "riskerar" är att sommarpälsen blir som "svinborst" "grispäls", då blir inte pälsen "fin" igen förens vinterpälsen satts. min gamla shettis är sen i fällningen (har curshings syndrom, och är 36 år) hon får några extra B-sprutor så fäller hon av bättre. den yngre shettisen har nästan fällt klart redan.

ja, rent generellt kan det hjälpa ganska mycket.

Det sägs att man inte ska klippa när de börjat fälla. Detta för att de kan vara känsligare i huden vid hårfällning. Sedan blir en del lite fula i pälsen. Jag klipper mina ponnisar när det behövs, de får alltid fin och blank päls oavsett när de klipps. Klippte dem förra veckan och nu skiner de ikapp med solen.:) Jag tycker du ska klippa din ponny så han slipper bli så varm, lycka till!:rofl:

Ska köpa lite B-vitamin och pröva. Fjordingen fick det tidigare för att sätta vinterpäls...

Shettisen har vit lite hängig ett tag, så veterinären kommer ut imorrn och tittar på honom. Får se vad han säger.

*kl*
Jag klipper min shettis varje vår, har aldrig haft problem med att sommarpälsen blir ful. Det har jag heller aldrig haft på någon av de tävlingshästar jag jobbat med och som ibland blivit klippta så sent som början av maj.

jag fick av medicinska anledningar klippa min ena shettis runt påsk för 2 år sedan, den sommarpälsen blev bra sträv :smirk: även vänninans dotters tävlingsponny va nyklippt då hon köpte den förra våren - även den fick "svinpäls" fram tills den satte vinterpäls.

vi har iofs. haft några vi varit tvungna att klippa "för sent" som fått fin sommarpäls med, men säker kan man ju inte vara ;) är det inte någon alldelles särskild anledning så klipper vi helst inte efter nyår, men då är hästen redan klippt 2-3 ggr. och det brukar räcka.

*kl*
Jag klipper min shettis varje vår, har aldrig haft problem med att sommarpälsen blir ful. Det har jag heller aldrig haft på någon av de tävlingshästar jag jobbat med och som ibland blivit klippta så sent som början av maj.
Det låter ju lovande. Då kan vi klippa honom med rent samvete då :)

B-vitamin? Fäller dom bättre då?

Vi gav också B-vitamin till ridskolehästarna när de började fälla. Men jag tyckte inte det hjälpte något vidare. Det var bara min nordis som fällde mycket. Nu när de inte får B-vitamin så fäller de andra som grisar så att man ser ut som ett hårmonster så fort man rör vid dem.

När det gäller klippning så klippte vi en av B-ponnyerna som såg ut som ett får i pälsen. Vi klippte under magen och framme på bogen och en bit upp på halsen och jag tycker det är bättre att hon ser ful ut i pälsen och mår bra än att hon ska svettas och vara varm hela tiden för att man är orolig över att sommarpälsen ska bli ful.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 899
Senast: Pilot
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har en ponny vars huvuduppgift är att vara sällskap till min ridhäst. Han rids även av min dotter några dagar per vecka, och...
2
Svar
22
· Visningar
4 027
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV