Klippa Shettis till utställning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vildvittran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 153
V

Vildvittran

Jag är nybliven Shettis ägare och skall ställa ut min Shetlandsponny. Får man klippa bort all päls på kroppen (föruton på benen)? Jag har skrivit ut papper från SSS där det tår att :
Endast tävlande ponnyer (ska verifieras) får rakas för sitt välbefinnande.
Men... om jag håller min Shettis i högträning får jag klippa den då? :smirk:
Även fast en inte har tävlats ännu? Men om min shettis är i bra kondis med inte skall tävlas???:confused:
Men behöver vara klippt ändå?
;)
Sen har jag en fråga ang utställnings träns till Shettishingst. Var kan man köpa det? Då menar jag träns i fint läder ( inte de från hööks):)

Sv: Klippa Shettis till utställning?

Nej, du får inte klippa din ponny om den ska visas på utställning. Vad jga har förstått så är det väl i princip bara ponnyer som går på travet (som har intyg för detta) som får vara klippta, men dte borde ju även gälla andra tävlingar.

Vintertid får du helt enkelt välja, stå ut med pälsen om du vill ställa ut, eller klipp och skippa utställningarna. Vi ställer bara ut på sommaren, om alls, så slipper vi detta program.

Lycka till med din ponny oavsett vad du väljer att göra!

Vart ska du på utställning? Jag är nämligen också anmäld till en halloweenutställning.

Jag tänker på andra hästraser. Själv tycker jag att hästarna gör sig bäst i sommarpäls. Framför allt huvud och hals som annars kan vara ganska svårt att se. Men om man visar sin Shettis i vintrpäls är inte risken större att den fårlägre poäng än om man visar dn på sommaren??

Mycket möjligt att man ser bättre i sommarpälsen,men det behöver ju för den sakens skull inte betyda annorlunda poäng, men som sagt, det är inte så många som tävlar då de flesta har ju sin päls, "lika för alla" s a s. Tycker man hästen är vackrare på sommaren så är det ju bara att vänta o ställa ut till sommaren.

Jag håller helt med dig... Men är sugen på en känna sig för utställning när Shettisen har fått bra poäng tidigare och det är en dommare som jag gillar.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka