Klippa på sommaren?

M

My Beauty

Jo jag har en häst som svettas grymt mkt nu på sommaren.. Så jag har i tanken på att klippa henne (inte benen).

Men jag skulle vilja ha komentarer om detta om det är posetivit eller negativit.

Hon är helklippt på vintern, men nu så svettas hon jätte mkt och vet inte vad jag ska göra..

Ska börja att ge henne exta salt, men vad mera kan man göra?
 
Sv: Klippa på sommaren?

Jag bruka klippa när det blir för jävligt och det börjar dra sig mot tävlingar.. men tänk på att du tar bort mkt av hästensskydd för insekter.. raka gärna medhårs under magen å undersidan av halsen elle lämna hår där om det inet ser allt för taskigt ut.

Det absolut bästa är ju om du kan rida på den svalare delen av nygnet
 
Sv: Klippa på sommaren?

Jag brukar rida vid 21, det är för varmt annars...

Jag tänkte inte på att det tar bort ett visst skydd för hästen så jag får nog tänka på saken. Men kan jag ge henne något mer än extra salt?
 
Sv: Klippa på sommaren?

Kanske prova Kraffts svettersättning?

"KRAFFT SVETTERSÄTTARE
Ersätter förlust av elektrolyter i samband med blöt avföring och kraftig svettning. Förkortar tiden för återställd prestationsförmåga mellan upprepade ansträngningar och gör hästen mer benägen att dricka vatten.
Förp: 5 liter"
sproduct_svettersattare.jpg
 
Sv: Klippa på sommaren?

Det låter ju bra.. vet du var en sådan kostar???
 
Sv: Klippa på sommaren?

C_V_B skrev:
Kanske prova Kraffts svettersättning?

"KRAFFT SVETTERSÄTTARE
Ersätter förlust av elektrolyter i samband med blöt avföring och kraftig svettning. Förkortar tiden för återställd prestationsförmåga mellan upprepade ansträngningar och gör hästen mer benägen att dricka vatten.
Förp: 5 liter"
sproduct_svettersattare.jpg


Många foderkunniga här på buke säger att svettersättningen är presis lika bra som vanligt salt. bara att de kostar typ 100 ggr mer...

En kompis testade både med salt å svettersättning förut å de funkade precis lika bra..
 
Sv: Klippa på sommaren?

Jag skulle nog vilja påstå att salt funkar lika bra, efter vad jag hört av andra. Min häst drack dåligt förut, och svettades mycket, det här var bara några veckor sen. Började ge honom vanligt salt och han är helt annoslunda nu, han dricker mycket vatten och orkar ju därmed mer i ridningen. Varför lägga ner flera hundra när man har lösningen hemma i köksskåpet?
 
Sv: Klippa på sommaren?

okej men då tror jag ska börja med extra salt istället..

Men man ska ha sånt salt utan jod var det va?
 
Sv: Klippa på sommaren?

jag tror att jag kommer köpa det på ica. det heter typ falksalt. och utan jod då
 
Sv: Klippa på sommaren?

AA de e vad jag fått rekomendationer om.

Grovsalt utan jod.
 
Sv: Klippa på sommaren?

okej då åker jag ner imon och köper det.

men hur mkt ska man ge henne då?
 
Sv: Klippa på sommaren?

innan betet gav jag min ett medicinmått om dagen. de e typ en matsked tror jag. men nu på sommaren kan man nog ge lite mer eftersom dom svettas mer.
 
Sv: Klippa på sommaren?

Skillnaden mellan att ge salt torrt är att det är svårare för hästen att använda det.
Har för mig att krafts svett ersättning är en saltlösning med 9% salt vilket är samma nivå som blodet ska vara, men det fungerar precis lika bra att göra denna saltlösning själv genom att lösa upp 9gr salt per liter vatten. Det svåra med att använda saltlösning är att få i hästarna dom mängderna som det handlar om, men om man hänger in en spann med saltlösningen i så dricker en del det.
Tänk bara på att hästen måste ha tillgång till vanligt vatten också, saltvattnet får absolut inte vara enda vattenkällan.
 
Sv: Klippa på sommaren?

jag blandar saltet i maten (uppblött mat)
 
Sv: Klippa på sommaren?

Det är ju faktiskt inte FARLIGT att svettas.... det är bara kroppens sätt att reglera temperaturen! Och så länge som vätska och salt ersätts så gör det ju faktiskt ingenting om hästen svettas. På vintern kan det ju vara opraktiskt med en svettvåt, långpälsad häst, eftersom det tar lång tid för den att torka och man inte gärna släpper ut en blöt häst i minus tio, men på sommaren är det ju bara att spola av och släppa ut!
 
Sv: Klippa på sommaren?

Roheryn skrev:
Det är ju faktiskt inte FARLIGT att svettas.... det är bara kroppens sätt att reglera temperaturen! Och så länge som vätska och salt ersätts så gör det ju faktiskt ingenting om hästen svettas. På vintern kan det ju vara opraktiskt med en svettvåt, långpälsad häst, eftersom det tar lång tid för den att torka och man inte gärna släpper ut en blöt häst i minus tio, men på sommaren är det ju bara att spola av och släppa ut!

Det är tyvärr inte alla hästar som fungerar utan att klippas även nu, t.ex har en valack som redan efter uppvärmningen är så varm att svetten droppar under magen, hästen ser ut som om vi spolat av honom, är det inte snällare att klippa honom så att han inte behöver bli så genomsvettig för det märks tydligt på honom att han blir irriterad av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 389
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp