Klippa nu?!

Sandra78

Trådstartare
Min 20-åring har bestämt sig för att förbereda vintern, och har börjat få lite mera päls redan nu. Förhoppningsvis beror det på att det regnat så mycket på sistone och stannar av nu, annars måste jag snart klippa henne...
Men jag tänker på bromsar och sånt, blir det fritt fram för dem om jag klipper? Bör man vänta tills värsta bit-säsongen är över?

I övrigt är hon en pigg och glad dam, avmaskad, i gott hull (nåja, överhull), välmusklad, rids ca fyra dagar i veckan, går på bete dagtid och sover i box för att inte bli smällfet. Självklart tar jag gärna emot idéer om VARFÖR hon sätter päls nu också.
Tilläggas bör att hon enligt veterinär är i "utmärkt kondition, välhållen, gamla hästar kan bli sådär håriga ändå". Enligt en annan veterinär som dock ej sett hästen kan det bero på hormoner, ett hästligt klimakterium alltså.

Men huvudfrågan är som sagt, kan man klippa nu eller kommer den stackaren att bli mygg-mat?

Sv: Klippa nu?!

Störs ni av pälsen?? Dvs rider du så hårt nu att hon blir svettig??
Klipper du henne kan du ju köpa ett flugtäcke om du är orolig..

Fortsätter hon ta på sig päls i samma takt så handlar det om en-två veckor innan hon är så lurvig att hon blir blöt efter 20 minuters skritt (med full vinterpäls löddrar hon vid det laget - varm dam!) och det tar tid för henne att torka.

Vill helst inte använda flugtäcke, tycker att det är så kort tid av året som hon får vara naken... Men självklart, klipper jag och hon visar sig behöva flugtäcke så får hon ju ha det.

Om du vill att hon ska slippa täcke så mycket som möjligt så vänta med att klippa till det behövs, och klipp bara där det behövs. Öppna upp halsen och under magen, där brukar inte myggen bara så aktiva.

Ska klippa min gamling (28 år, mest hagpensionär) så fort vi kommer hem till vinterstallet i slutet av augusti.:banana:
Han blir varm bara av att gå i hagen och skrota. Klipper honom därför.
Har klippt honom även på sommaren, täckesklippning. Har då haft flugtäcke+flugmedel på honom.

klippte min häst i fredags, han var helt svettig av att bara gå i hagen med det tunnaste flugtäcket, svetten rann under flughuvan. då var klockan bara 14.00.
klippte hals och mage men det är för lite.
Har börjat sätta päls och har betydligt mer päls än de andra hästarna.
Red lite igår kväll och han blev genomsvett direkt.

Jag klippte min i fredags, han är ingen gamling men hade ändå satt ordentligt med päls nu på betet.
Stallade upp honom förrföra veckan.
Han vart dyngsur bara av att ligga i boxen och sova och en liten skrittur var döden för honom.
Är väl inte optimalt att klippa nu kanske men det fick bli såhär.

Har tittat på honom i hagen och han irriteras inte mer utav broms och sånt nu när han är klippt.
Klippte hela kroppen och halva huvudet och halva benen.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 039
Senast: axel
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V