klippa nu?

L

lkn02001

har hört att man inte ska klippa hästen efter nyår, men nu är det ju så varmt - kan man dra ut på det då?

stot har stått pga skada och jag trodde inte jag skulle få igång henne ordentligt innan våren, men nu har jag det och hon blir så himla svettig med sin ragg. :confused: :confused:

Finns det ngn som har ngt förslag på hur jag ska klippa? hon har förut varit helklippt med sadelläget kvar bara, jag vill nog inte helklippa utan sadelläge i år. och hon har tendens till täckesskav på bogen. kanske nederdelen av halsen, under magen eller nåt?

:bump:

Sv: klippa nu?

Jag har också hört detta men jag tror att det är en myt. Jag har för mig att det handlade om att de inte satta rätt päls, typ vinter päls på sommaren och så. Men jag tror inte på detta. Tävlinghästar är ju nästan klippta året om. Och jag klipper min häst även efter nyår. Man klipper ju bara av pälsen så det borde ju inte vara några problem.

Ett tips på en fin klippning om man ej ska klippa hela hästen är filt klippning. Det ser ut som man har lämnat en filt på hästen. Klipp då inte huvudet och lämna benen. Sedan kan du klippa efter ditt schabrak och sedan dra en linje bakåt, snyggt är om du klipper en båge vid viveln. Om du inte förstår min beskrivning sök efter Jakt eller filtklippning på google.

Lycka till!

Sv: klippa nu?

att man säger att man inte bör klippa efter nyår beror på att om hästen börjat sätta sin sommarpäls under och den skadas så kan sommarpälsen bli som "svinborst" och det är ingen myt, inget fint heller. det kan bli långa hårda strån i sommarpälsen och det ser/känns verkligen som att "klappa en gris" :angel: (dom jag klipper klipps en gång på hösten och runt jul/nyår det brukar räcka bra även för en tävlingshäst)

finns det ingen särskilld anledning så klipper jag aldrig efter nyår (eller iallafall jan. mån) vill inte chansa på att det blir "borst" då jag har varit ute för det senast för 2 vintrar sedan då en av shettisarna fick svamp och behövde klippas av hälsoskäl. "normal" päls fick hon igen först då nästa vinters päls växte ut igen. min grannes ponny som dom köpte i påskas hade oxå "grisborst" hela våren/sommaren pga. för sen klippning.

täckes klippning eller jaktklippning kanske kan vara bra, eller kanske spårklippning räcker ?

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 425
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Min häst helklipptes okt-09 och nov-09. Nu har det vuxit ut för länge sen, Jag brukar klippa honom 3 ggr varje vinter sista gången i...
Svar
7
· Visningar
1 061
Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka