Klippa nu ?

urkella

Trådstartare
Min stora häst blir genom svett bara av att ut och skritta nu då vi har det så varmt. Så hade velat klippa henne på hals och där sadelgjorden ligger, men då hon samtidigt fäller något extremt nu är jag rädd att förstöra sommarpälsen.
Går det klippa än eller är det för sent ?

Sv: Klippa nu ?

Hade jag haft en häst med sådan björnpäls som ändå börjat fälla, hade jag skaffat mig en fällkam (finns i diverse djurbutiker, även bilT**a för någon hundralapp) och borstat hästen med den så man får loss så mycket lös päls som möjligt varje dag. Pälsen är ju ändå påväg av och om jag inte MÅSTE rida just då solen gassar som mest, skulle jag nog försöka undvika det :)

Äh, jag klippte min isbjörn häromdagen, han har också börjat fälla men han svettas ju som en gris redan efter ett skrittpass även om inte solen skiner. Det är lätt värt att raka nu och få en glad ponny som kanske är lite ful i pälsen i sommar. Det är ju inte som om vi ska delta på någon avelsvisning i sommar precis...

Klippte av min ponny massa päls i början av maj förra året och ända skillnaden var en ponny som hoppade runt i hagen som en ungkalv efter åt så uppskattat var det från hennes sida i alla fall :D.

Klippte min häst igen i Februari. Inga problem alls nu, men hans päls växer ut så fort! Redan vuxit en liten bit nu! Men som andra skriver, det uppskattas otroligt mycket från hästarna och de blir så mycket piggare och gladare! Känner du att pälsen är ett problem för din häst - klipp! :)

har klipp så sent som i slutet av april på båda förra året och inte har det syns nått på sommarpälsen. Tror det är ytterst få som fått dåligt resultat samt hårsäcksinflammationer mm.

Klipp om hästen mår bäst av de :)

Jag tror mer och mer att det är en myt att man sabbar sommarpälsen etc av att klippa när som helst på året.

Vi gör så på flertalet hästar i stallet, dvs klipper efter behov och det enda det gör är att hästarna mår bättre.

I fjol klippte jag 2 st som var i full fällning men hade alldeles för mycket päls kvar i maj när det kom värmebölja på +20-25 grader..pälsen rök och hästarna blev hur nöjda som helst att slippa flåsa i hagen.
Vi klippte altså så "sent" som i maj och ingen häst eller päls tog skada av det..Det man klipper av växer ju ut

Så finns behovet - klipp!

Pälskammar, ryktstenar etc är jättebra i sitt syfte..men hästarna ser förjäkliga ut och jag anser att man förstör hårremmen mer med dem.

Jag blir nog mer och mer bekväm med åren.
Men det är fantastiskt underbart att slippa borsta, kamma bort en hel vinterpäls i månader, när en maskin gör jobbet på mindre än en timme :D

Jag blir nog mer och mer bekväm med åren.
Men det är fantastiskt underbart att slippa borsta, kamma bort en hel vinterpäls i månader, när en maskin gör jobbet på mindre än en timme :D

Håller med :o :D Har dessutom islänning och pälsen tar ju aldrig slut O_o

Precis den känslan har jag typ varje år. Sista skäggstrået tappar damen på midsommar och dagen efter börjas det om :rage:

Jag klippte min igen förra veckan.
Gick inte att rida utan att hon blev svettig,

Klipper efter behov, inte efter pälssättning/fällning

Känns värre att ställa in en svettig häst med täck i boxen, äen en torr klippt häst.

Klipper även på sommaren om behovet finns.

Jag tror mer och mer att det är en myt att man sabbar sommarpälsen etc av att klippa när som helst på året.

Det där har jag också börjat fundera på, har trots decennier i branschen aldrig sett en förstörd sommarpäls. Vet inte ens hur den skulle se ut.

Så jag skulle absolut klippa.

Min spårklipps vintertid mest för enklare skötsel. Sedan täckesklipps han efter nyår någon gång när första värmen kommer. Precis när han börjar fälla så klipper jag resten. Skulle klippt för en vecka sedan men maskinen krånglade så helklippte söndags. Då fick man typ 3-5 strån med om man tog tag i en tuss. Mer fällning hade jag inte vågat klippa.

Klipper så sent pga frusen pålle men håller noga koll för att det inte ska bli för sent.

Men vad är för sent? Vad är man rädd ska hända?

Min brunsvarta islänning fick en ganska flammig färg på sommaren på de ställen där han varit klippt. Men det for ju inte han illa av, tror inte ens pälsen blev ovanligt sträv eller nått.

Funderar allvarligt på att klippa min lille shettis som inte ens börjat fälla än.. Tycker synd om honom, 15+ i solgasset typ! Fjordingen fäller sedan januari och hon har fått fin sommarpäls på halsen, där hon varit klippt innan.

Min hästs klippta vinterpäls är iaf inte alls lika fin som oklippt päls efter ett tag. Och han har inga skav eller något. Jag jämförde det med att raka och att vaxa för min inte hästinsatta sambo :-D tycker stråna känns skadade en tid efter klippning, nyklippt är de fina.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama