Klippa nu?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att helklippa hästen i slutet av feb/början av mars? Mitt islandssto har enorm päls och har just börjat fälla, men hon har problem med pälsätare vilket är anledningen till att jag vill helraka (och heltvätta) henne. Man har ju dock hört om att pälssättning/fällning ska rubbas av det, vad är er erfarenhet? Hon är dessutom kal på vissa ställen där de små krypen ätit på henne:mad: Så även för den estetiska delen så vore en helklippning bra.

Vad tror ni?

Sv: Klippa nu?

Någon som har erfarenhet av att helklippa hästen i slutet av feb/början av mars? Mitt islandssto har enorm päls och har just börjat fälla, men hon har problem med pälsätare vilket är anledningen till att jag vill helraka (och heltvätta) henne. Man har ju dock hört om att pälssättning/fällning ska rubbas av det, vad är er erfarenhet? Hon är dessutom kal på vissa ställen där de små krypen ätit på henne:mad: Så även för den estetiska delen så vore en helklippning bra.

Vad tror ni?

Lämnade en nordsvensk på betäckning i mars (en hel månad) en gång, fick hem henne full med löss. Då klippte vi hela henne. Gav inga synliga nackdelar på pälsen förutom att hon såg ut som en nakenhund den våren. :p

Med tanke på att hästen kommer börja må ännu sämre om du inte klipper så är det ju inget att ens fundera över. Visst sommarpälsen kanske inte blir supersnygg men å andra sidan har du en frisk häst.

Hur mycket har hästen börjat fälla?

Oavsett så behöver ju hästen klippas pga pälsäarna, det enda som kan "hända" är väl då om sommarpälsen skulle bli lite koko, jag ahr dock ingen erfarenhet av det själv.

Jag helklipper vid den här tiden normalt sett, när vintern är över och pälsen inte behövs mer (läs håller på att ta död på ponnyskrället trots filtklippning när vårvärmen kommer). Dvs typ när hästen börjat komma igång att fälla. Inga problem med min häst förra året iaf :)

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 085
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Gimlan
·
A
Hästvård Mina hästar kommer hem från sina fodervärdar 1 mars. Då kommer de att tränas hårt och tävlas, därför undrar jag om det är okej att...
Svar
9
· Visningar
2 118
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka