Klippa nu?

poetin

Trådstartare
Min häst helklipptes okt-09 och nov-09. Nu har det vuxit ut för länge sen, Jag brukar klippa honom 3 ggr varje vinter sista gången i dec. Men nu till dilemmat: Jag klippte inte i dec för det var så himla kallt -25. Men nu börjar det bli varmare och han svettas ganska mycket. Jag rider ca 3 dar i v i ridhus resten ute(åker till ridhus). Jag börjar bli orolig för tävlingen som är 13/3 i isolerat ridhus, att han inte ska ha börjat fälla till dess, det blir för varmt att tävla där inne med denna björnpäls:eek:. Kommer jag att förstöra hans sommarpäls om jag klipper nu? Han ser så himla tråkig ut i pälsen nu, kan jag klippa nu eller är det försent?:confused:

Sv: Klippa nu?

Det är individuellt hur hästarna reagerar men jag hade om jag varit du inte chansat o klippt nu. Min häst som jag klippte i februari för några år sen blev "bara" väldigt ful i pälsen, men en kompis som klippte i januari fick förutom att han nästan inte fick nån sommarpäls på hela sommaren utan såg ut som en gris, började dessutom frysa nåt sanslöst och dessutom falla ur o tappa både hull o muskler. Det gjorde att jag själv inte skulle chansa igen, även om risken förhoppningsvis inte är alltför stor.

Jag klippte mitt sto för ca 1 vecka sen och det var första klippningen för i år.
Tror det beror lite på, men det är ju värre om hästen blir svettig och inte kan prestera lika bra en att klippa den nu en gång till. Jag tror att vintern kommer hålla i sig ett tag till.

Jag har aldig haft problem med fula eller förstörda sommarpälsar.

Har hästen börjat fälla?

Om inte kan du klippa utan att få en massa ränder i sommarpälsen!
Har den däremot börjat fälla ordentligt kommer det att synas hela sommaren!

jag har bara klippt mina en gång i år, mkt nöjd över att inte behöva klippa mer! :p

men om hästen besväras av pälsen så tycker jag du ska klippa. jag har klippt på våren och sommaren och inte ens då har pälsen blivit ful. klipper du hela hästen så syns det inte heller om det växer olika. många tävlingshästar klipps året om.

Tack för alla svar!:) Jag klipper honom i morgon, han har inte börjat fälla ännu så jag hoppas det går bra.:bow:

Jag tänkte klippa lite mer på min häst till helgen eftersom han precis börjat fälla lite i pannan denna helgen. Har ägnat vintern åt att vänja honom vid klippmaskinen och behöver utöka klippningen lite om den ska göra någon nytta nu i vår, den tiden han har jobbigast med pälsen. Är nu klippt struprand, bringa, framben och ska klippa ca halva halsen och bogen på något vänster.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: lytesout95
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 846
Senast: Efwa
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar