klippa ner på vintern

pepp

Trådstartare
Herr pudel börjar nu få en hel del päls igen och jag funderar på att klippa ner honom ganska mycket då han hatar allt vad pälsvård heter.

Problemet är att vi bor uppe i Norrbotten (hyfsat kallt) men samtidigt tänker jag att alla korthåriga hundar klarar sig ju :D

Min pappa säger att han kan få problem med njurarna (tror jag det var) om han blir nedkyld...
Ska se om jag kan hitta nån bild på längden jag tänker mig.

Hur resonerar ni som har trimraser?

Herr pudel börjar nu få en hel del päls igen och jag funderar på att klippa ner honom ganska mycket då han hatar allt vad pälsvård heter.

Problemet är att vi bor uppe i Norrbotten (hyfsat kallt) men samtidigt tänker jag att alla korthåriga hundar klarar sig ju :D

Min pappa säger att han kan få problem med njurarna (tror jag det var) om han blir nedkyld...

Här ser man hyffsat:
10995131_887950631247471_1097181886_n_54ecad749606ee4b83158163.jpg

Mina föräldrar har pudel och den har varit nedklippt året om även när de bodde i Sverige. Det man ska komma ihåg är att pudlar inte har någon underull, vilket innebär att oavsett hur lång päls man låter dem ha, så värmer pälsen aldrig lika bra som om de hade haft underull. Så man ska inte låta sig luras och tro att hunden inte kan frysa bara för att pälsen är x antal cm tjock. Klipp du så kort som du vill ha det och sätt på täcke om hunden fryser så blir det utmärkt.

Kör! Jag har mina nerklippta året om. Både när jag hade pudel och nu när jag har bearded och bedlington. Täcke om det blir kallt givetvis. Bor ju i Skellefteå, så inte riktigt lika norr men ändå.

Kör! Jag har mina nerklippta året om. Både när jag hade pudel och nu när jag har bearded och bedlington. Täcke om det blir kallt givetvis. Bor ju i Skellefteå, så inte riktigt lika norr men ändå.

Då får det bli klipp i helgen! Bor ju i Luleå så vi har väl ungefär samma klimat som ni :)

Jag försöker undvika att klippa när det är som kallast, men det är inte alltid det går (för lång päls blir ju tovig och för min hund kliig). Med extra täcke på brukar det funka fint!

Jag bor i Umeå, klippte ner min storpudel för ca en månad sedan och det var inga problem :) Har ett bot-täcke till honom som han fick ha när det var som kallast, men nu är det i princip plusgrader.

Jag klippte ner min kines strax innan det blev -30 här. Va tvungen att klippa henne pga tovor.

Hon har en stickad overall/pjamas dygnet runt och tjockfodrat täcke ute.
Hon vänder i dörren om hon tycker det är för kallt så blir korta stunder ute när det är kallt :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 637
Senast: Pilot
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar