Klippa mitt i vintern?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 021
K

kaktusen

Jag har alltid hört att man ska börja klippa hästen tidigt, typ i oktober. Men jag undrar varför? Är det inte bara att lägga på ett till täcke när man har klippt? Eller har jag helt fel? :confused:

Om man tex köper en häst i november eller december kan man klippa då eller måste man vänta till nästa vinter? Det skulle ju innebära att hela vinterns träning försvåras om hästen svettas och detsutom blir pälsen lätt smutsig...

Vad tycker ni? Är det helt fel att klippa mitt i vintern?

Sv: Klippa mitt i vintern?

Jag har alltid hört att man ska börja klippa hästen tidigt, typ i oktober. Men jag undrar varför? Är det inte bara att lägga på ett till täcke när man har klippt? Eller har jag helt fel? :confused:

Om man tex köper en häst i november eller december kan man klippa då eller måste man vänta till nästa vinter? Det skulle ju innebära att hela vinterns träning försvåras om hästen svettas och detsutom blir pälsen lätt smutsig...

Vad tycker ni? Är det helt fel att klippa mitt i vintern?

Jag brukar klippa vid BEHOV oavsett årstid. Det handlar ofta om (en nsv bruks med ganska tjock päls) först i början på oktober, sen i slutet på november och ytterligare en gång runt årskiftet/senast januari (har klippt i mars/april nån gång också för att jag tränat hårt och hästen svettats för mycket).
Sen brukar det hålla sig för då brukar de inte lägga nån mer vinterpäls... det som kommer fram efter det är bara kort sommarpäls (växer långsamt fram under hela våren typ).

Jag tycker att du kan klippa första gången i december, eller t o m mitt i vintern, många gör det! Täck hästen väl bara och se till att den får gott om grovfoder att tugga på. (beror på individen också - är det ett tunnt stackars fullblod som fryser lätt ska man kanske låta bli osv)

Nä jag tycker det är ok att klippa när som helst innan vårfällningen börjat. Men om man helklipper även över länden gäller det att täcka ordentligt.

Vad bra då har jag en sak mindre att oroa mig för! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 509
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka