Klippa manen!! Hjälp!!

L

linabergmer

För någon månad sen klippte jag manen på min häst, blev olika längd på båda sidorna (inte så fint) Nu har den växt ut igen och jag ska ge mej på att klippa den igen,någon som har ngt bra tips på hur man får den lika på båda sidor?

Sv: Klippa manen!! Hjälp!!

Vad har du för häst som har manen åt båda håll? Mina hästar har manen på ena sidan (den ena hästen har dock en envis virvel som kan bråka lite med mig), och då är det ju bara att klippa längs med en kam t.ex. - om man nu väljer att klippa i stället för att rycka. Om din häst har väldigt tjock man får du nog tunna ut den om det ska bli snyggt.

:d Kola

Om manen ligger på båda sidor, kamma ner den på en sida och ryck.
Ta hjälp av en ryckkniv. Är manen tjock så tunna ut den som avanstående sa, om den är jämn-tunn så skulle jag skära av den med ryckkniven.
Be nån van om hjälp om du inte har den rätta knycken. Själv skulle jag nog aldrig klippa manen jämn, såvida den inte är stubb...
Lycka Till!
/Lina

Skulle nog oxå tipsa dig om att först tunna ut manen och sedan rycka den kortare. Jag tycker att det ger det bästa resultatet :)

Om manen är lite envis så kan du alltid fläta över manen på den sida du vill ha den. Annars är det bästa som nämnt ovan att tunna ut den så den blir lite mer lätthanterlig. Be någon som är bra på att rycka manar att hjälpa dig, sen är det bara att hålla efter den.
Hoppas det blir bra! :)

Om du VILL ha manen på båda sidorna får du använda ett mått, en pappskiva eller lhanden eller nåt annat så att det blir lika längd. Jag har hört att om hästen är extremt liksidig delar sig manen, är din häst lika i sidorna?
Med en trimsax blir nederkanten ganska fin.

OKi, men hennes man är ganska tun fast den växer så det knakar. Tycker ni att den ska vara lika lång över allt eller längre ifram o kortare ibak så det blir en jämn linje?? Hatar manar dom blir alltid så dåliga!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30