klippa lång man?

L

lill_flesky

ngn här som har kluppit lite längre, tunnare man på sin häst?
Tänkte att jag skulle klippa manen på min arab, så att det blir mer "halvblods-modell".
Så, ni som har klippt era pållar, har ni bra tips, eller ngt man ska tänka på innan man börjar klippa?

Jag klipper mitt fullblod annars finns där ingen man kvar. Om manen är lång klipper jag först med vanlig sax till lagom längd och sen fixar jag till kanten med en effileringssax(stavning?) så att den inte ser helt avhuggen ut. Är jag ordentlig och klipper manen ofta hoppar jag över den vanliga saxen i början. Lycka till.

kluppit :rofl:
Jag har klippt långa tunna manar, men snyggast blir det om du tar en trimkniv och rycker av manen.

effileringssax? är det en sånn sax som inte tar allt, typ en som man använder till människor när man skaklippa etapper?

Nu ska vi inte klaga på mina fina svenska :angel:
Har en trimsax hemma, undrar om det går lika bra som en trimkniv?

Hmmm :idea: :idea: :smirk: du kan ju börja med att köpa en sax OBS inte att förväxla med häcksax Sen är det nog bara att börja klippa !!*ler*
Nä skojar bara med dig men va bara tvungen!!*sorry* :angel: :angel:
Ta en hands bredsida som mått å klipp där efter.
Det blir ju ännu snyggare om du rycker den!!
Det hade jag ju gjort beroende på vad det är för kön på hästen!?!

Efter mycket vånda så kapade jag manen på min arab. Vet ju att det är ett helgerån att göra det på araber. Men jag tog av den med en mankniv. Blev jättebra. Det gick inte att rycka den för den var för tunn. Sen har H**ks en trimsax som är helt suvrän. Inget slitande i manar mer.

jo, det har våndats en hel där här också ;) men idag rök manen, det vart riktigt bra faktiskt, klippte först med en vanlig sax och så tog jag en runda med trimsaxen sen för att fixa till lite. Vart riktigt nöjd, men jag lär får höra det ett tag framöver :angel:

Varför ska du klippa en arab? :( Den är väl mycket finare i lång man.... :)

Jag har gjort det mest kriminella...stubbat mitt hbl sto!Snart ryker manen på det andra stoet med!

Den jag har stubbat hade man som den värsta nordsvensk...70 cm var de längst stråna! Visst snyggt när det är genomkammat...men vilket jobb att hålla i ordning!Rycka manen på denna dam är uteslutet...hon hatar det!

Hade faktiskt min förra häst uppstallad hos en tävlande tjej...ja ett hbl och han var stubbad eftersom han alltid skavde av halva manen och såg inte klok ut.Han såg riktigt tuff ut i stubbat!

Anledningen till stubningen är att vi gjorde det på ponnyn...när manen sedan växte ut i lagom längd var den lätt att hålla i rätt längd med en så kallad urtunningsax...resultatet blev jättebra.Den nya manen som växer ut är av mkt bättre kvalité också!

hade främst två skäl till att jag klippte henne, delf för att hennes man hade blivit så sliten och tunn, hon hade kliat av rätt mkt :( sen så blir det lättare för mig att knoppa manen när vi ska tävla.
sen så är det rätt skönt att slippa fastna med tyglarna i den när man rider.
Fast jag tkr nog att hon passar i sin nya "look" :D

70 cm!!! :eek: det var inte dåligt

Min tränare har stubb på sitt halvblod, och jag tycker faktiskt att hon passar i det :) Hon får ett maffigare intryck.

haha, precis. Får hoppas på att man inte stöter på några tradionalister bara :D

Det har du nog rätt i. Kan kanske var lite bökigt med lång man, både när man rider och ska knoppa :D.
Var och en gör ju som den vill. :)

Ja är ju sån att jag vill inte ha en feminin häst om det är typ en valack eller hingst. :banana: :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 933
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka