Klippa klorna

I

isse

Jag håller på och klipper klorna på min väldigt rädda hund som precis har börjat lita på mig att jag inte ska göra illa honom, men hur ska jag kunna se vart pulpan är på svarta klor och hur nära pulpan kan jag klippa?

Sv: Klippa klorna

klipp bara lite i taget och krova dig fram. det gör ite ont om du klipper i pulpan men de börjar ju blöda och kan vara svårt att få det att sluta uten blodstopp men du kan ju använda toapappr och trycka på om det börjar blöda lycka till. oftast är det mest obehagligt att bli fasthållen...

Jag hade samma undringar då min hund har både svarta o vita klor och fick bra tips här på bukefalos(:bow:)när jag startade en tråd för några månader sedan.

Du kan se pulpan i starkt sken (av solen/ficklampa) även på en svart klo

Klipp lite i taget och titta efter en vitare/ljusare prick som kommer fram när du börjar närma dig pulpan

Underifrån på klon kan du se en skåra om klon är ren från lera o smuts."Nagga" lite i kanten på skåran så är du också precis intill pulpan.

Lycka till

Jaha, jag som alltid trott att det gör ont att klippa i pulpan, men så är det alltså inte?

Om det inte gör ont om man klipper i pulpan varför skriker då alla hundar jag har träffat på om/när det händer?

Jag började också fundera på det svaret,men då jag inte var helt säker så struntade jag i att skriva något:angel:

Har för mig att om man råkar klippa i pulpan så kan hunden både ömma och till och med halta efteråt och det borde den ju inte göra om det inte gör ont:confused:

Däremot vet jag att jag råkade nudda pulpan med klosaxen en gång och då ryckte hon till och det blödde några droppar bara.Det tror jag inte gjorde SÅ ont.Men det gäller att vara försiktig med saxen så inte hunden blir hysterisk sen.

Nu har jag testat att lysa med ficklampa under klon men fattar fortfarande inte riktigt vart pulpan slutar. Han har en ljus strima på ena klon så där lyser det igenom, men på de andra ser jag ingenting förutom några röda strimor lite här och var. Men där jag kan se ser det ut som om 3/4 delar är röda och resten är vitgenomskinligt, är det där det röda slutar som pulpan slutar?
Jag vågar knappt klippa för jag är rädd att göra fel, så att hunden får ont och slutar lita på mig.

Gå gärna in o sök på min gamla tråd om just detta.Finns en del som svarat och är bättre på att förklara än mig

usch det är svårt med svarta klor! *glad att min valp har vita klor*
Men mina föräldrars hund har svart klor och han har dessutom blödarsjukan! Jag är den enda som vågar klippa klorna då han också morrar och bits men nu har vi kommit på en teknik där jag sitter med ena benet över hans hals (han ligger ner) och jag sitter vid ryggen (på golvet) och sträcker mig fram och tar klorna kvickt.
Jag tar liten bit i taget, sen när jag ser något som en prick i mitten brukar jag sluta. Hunden blir även lugn av att ligga på sidan och att man ej pratar med honom under tiden.

Min instruktör på valkursen föredrog att klippa med hunden ståendes och lyfta som på en häst, hon tyckte det var det säkraste och att man såg bäst då med att lyfta tassarna bakåt och se 'klons undersida'.

testa dig fram vilken teknik du ska använda dig utav!
Lycka till, nu när du byggt upp din hunds självfötroende får ni hjälpas åt att bygga upp ditt med. träna och undersök klorna ofta även utan att klippa:)

det ahr jag aldrig varit med om däremt brukar undar reagera då man själv börjar oja sig över att man träffat pulpan.
men ont ska det inte göra iallafall vad jag lärt och fått höra

det ahr jag aldrig varit med om däremt brukar undar reagera då man själv börjar oja sig över att man träffat pulpan.
men ont ska det inte göra iallafall vad jag lärt och fått höra

Men varför blir de ömfotade efteråt då?
Visserligen är ju inte hundar riktigt som vi människor men om du klipper i en "köttdel" där det finns blod så borde det ju göra ont:confused:

Att det gör ont tror jag, men jag tror att en orolig matte som får panik över att det blöder gör saken etter värre. Jag har nog klippt i pulpan nån gång, men jag har bara fortsatt med dom andra klorna och sen slängt till henne en köttbulle när allt var klart.

*KL*

Efter tips från vet filar jag klorna istället för att klippa. Började med extremt rädda tiken, efter att ha fått sedera, klippa och bränna pulpan flera ggr kände jag att vad fan det här håller inte, hon ynkar långt innan pulpan, och iom att den är omöjlig att se hade jag hela tiden säkerhetsmarginal, och klorna blev för långa.

Vet tipsade om att fila, jag var skeptisk men halleluja. Nu sover hunden sött medan jag filar. Kollar man noga SER man när man är nära pulpan, går man för långt säger hunden ett lågt ynk och drar löst till sig tassen och man ser en blodsdroppe stor som ett knappnålshuvud. Thats it, värre blir det aldrig.

Gör man det ofta tar det inte mycket längre tid än att klippa heller.

Så nu filar jag även riesenkillen, just för han har svarta klor. Han säger inte halvsju om man klipper honom i pulpan men tycker det är taskigt mot honom när det nu och då blir fel.

Så kan absolut rekommendera fil. Jag har en vanlig, liten fotfil i metall, och sen en sån 'bufferfil' och jämnar till kanterna med/fixar finishen.

Vet inte alls hur det är med det men min gammeltik klippte jag ordentligt i två bakklor (dom i mitten) och hon bara låg, där hon låg:crazy:
Jag pratade i telefon så jag upptäkte inte min miss försen jag såg blodet å då hade jag redan hunnit klippa klart den tassen:o

Mina ena säger inte flaska, den andra vrålar som en stucken gris.

Och när vet klippt ett par ggr, när vi medvetet klippt i pulpan och sen bränt, så när sederingen var för 'ytlig' så både tjöt hon och ryckte åt sig benet när det klipptes i pulpan.

Så min slutsats är att visst f*n känns det/gör ont, men olika hundar är olika 'pipiga'/har olika hög smärttröskel.

Ett tips är att klippa klorna varje vecka. Då behöver man inte ta så mycket, bara den yttersta spetsen.

Ett annat tips är också att klippa "underifrån", så att du ser undersidan av klon istället för ovansidan. Lättare att se vad som ska klippas då.

klipp bara lite i taget och krova dig fram. det gör ite ont om du klipper i pulpan men de börjar ju blöda och kan vara svårt att få det att sluta uten blodstopp men du kan ju använda toapappr och trycka på om det börjar blöda lycka till. oftast är det mest obehagligt att bli fasthållen...

Jo, det gör ont att klippa i pulpan.

Min hund reagerar då när jag klipper pulpan på honom. Även om det bara är lite. Och han är i övrigt totalt orädd för att bli klippt. Om inte annat är det garanterat obehagligt, iaf på vissa, att man klipper pulpan på dem. Han vill inte mer när jag gjort en sådan miss. Blir väldigt låg. Jag tycker inte att man ska ta risken. Det är fullständigt onödigt. Sen finns det ingen anledning att ojja sig när det redan är gjort. Det gör det bara värre för hunden.

Gör som många här har skrivit klipp lite itaget, Min hund har också svarta klor och mamma klagar jämt på att det är så svårt att se hur man ska klippa men jag har konstaterat att tar man det bara lugnt och klipper lite hela tiden så märks det ganska tydligt vart man ska sluta. Klon ser liksom lite rosa ut och så är den mjuk då vet man att man är väldigt nära pulpan. Prova dig fram det är juh ingen katastof om du råkar klippa illa hunden lite, men jag är HELT säker på att hunden känner om man klipper i pulpan! Men jag menar om du har kommit så när att det börjar sippra lite blod då vet du juh det till nästa gång det är så svårt att veta annars exakt hur lång man kan klippa.

Jag är nog den enda här på jorden som tycker svarta klor är enklare att klippa än ljusa :D Som de andra har skrivit så klipp tunna skivor i stället för en större bit och när du börjar se att det blir ljusare i mitten på klon (sett rakt framifrån eller vad man ska säga) så är du nära pulpan och slutar därmed att klippa :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: alex.ha
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: MJLee
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Adoptivhund vägrar gå ut