Klippa Klorna!

MrsScabtree

Trådstartare
Ja, jag ska få min brors katter om ca ett år och dom som hunnit bli fem år är fortfarande inte riktigt tama. Sist jag försökte hjälpa min bror att klippa klorna på dem gick det egentligen inge vidare, och vi höll dem HÅRT om både fram och bakben. Vilket inte kändes helt schysst heller även om vi definitivt inte skadade dem. Så innan dom ens får äntra min lägenhet ska klorna vara klippta. Hur ska jag gå tillväga?

Sv: Klippa Klorna!

Varför ska de vara klippta?
Många katter klöser mer när de inte fattar varför deras klor är så dåliga dvs. klippta.

Därför att dom är löjligt långa. Det är innekatter och dom har aldrig riktigt haft klösmöjligheter så dom har klöst på allt annats istället: soffa, tapeter etc etc. Jag vill klippa av den vassaste spetsen på klon så att den blir trubbigare. Längden spelar ingen större roll för mig. Och eftersom att jag måste uppfostra dem på nytt vill jag lära dem att vissa saker är tabu att klösa på. Klöser dom ändå blir skadan inte lika omfattande med en trubbig klo än med en sylvass och skarp. Jag har haft katt hela mitt liv och det var sällan vi klippte föregående katts klor. Men han visste vart han fick fila dem och inte.

På kliniken sätter de typ en hätta för ögonen på svåra katter, det förvirrar dem så pass att det går att klippa. En regäl frottehanduk runt katten skyddar ytterligare. Klipper man inte kan klorna, spec. tummen växa runt och tillbaka in i tassen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 445
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar