Klippa hela ansiktet?

Sv: Klippa hela ansiktet?

KL

Många gånger verkar hästar mest klippas för människonas skull, inte för deras egna.
Vilken häst har nytta av att klippa ben eller huvud?& hur svettas hästar i sina känselhår?:smirk:
Jag klipper oxå mina ibland men skulle inte gå längre än en spårklippning, det är ju vinter & kallt!
Helklippning(såklart inte huvud) går väl an om man har ridhus, emn hästen ska fortfarande stå ute om dagarna så det gäller att vara amitiös med täcken, många slarvar med detta.,

KL

Många gånger verkar hästar mest klippas för människonas skull, inte för deras egna.
Vilken häst har nytta av att klippa ben eller huvud?& hur svettas hästar i sina känselhår?:smirk:
Jag klipper oxå mina ibland men skulle inte gå längre än en spårklippning, det är ju vinter & kallt!
Helklippning(såklart inte huvud) går väl an om man har ridhus, emn hästen ska fortfarande stå ute om dagarna så det gäller att vara amitiös med täcken, många slarvar med detta.,

Kunde inte sagt de bättre! :)

Min häst har faktiskt fått svampiga utslag i aniktet när jag inte klipper honom där. Fast i år slipper han. Han är halt ändå...

Ehh, slipper han svampiga utslag i ansiktet pga hälta ?

Står man i ett av dessa fashionabla moderna stall som är alldeles för varma för hästarna (hästarna ska inte ha det varmare än max +8) så kan man svampa av hästen och låta den självtorka.... det är ingen katastrof att hästen blir svettig utan att vara rakad precis överallt med rakhyvel, i synnerhet om man bara har EN häst att ta hand om.

I dessa stall som ligger på +15 kan man t.o.m. låta en rakad häst stå utan täcke och självtorka, faktum är att om man alltid har hästen påklädd så ökar det risken för hudåkommor... prova själv att ha samma kläder inomhus i en veckas tid när det är alldeles för varmt så ska du se att din hud inte mår särskilt bra sedan.

jag klipper min å halva huvudet,( ung fran till sidostyckena på tränset) helt enkelt för att det är snyggast, resten av hästen blir annars grå och ben och huvud rödbruna...inte snyggt. verka dock himla omständligt att klippa benen, så det låter jag bli med. Skulle dock aldig drömma om att klippa av känselhåren på huvudet, eller all päls i öronen, det gör man bara inte...

är du så dum eller bara låtsas du? :angel:

hästen kan givetvis inte tränas när den är halt, ergo blir den inte svett heller.
:cool:

Men varför sånt tjafs om detta?? Vissa tycker det är snyggt, andra inte, that´s it! Vissa hästar svettas i ansiktet, andra inte. Det är en smaksak som var och en får besämma vad man tycker och HÄSTEN MÅR INTE DÅLIGT AV ATT VARA KLIPPT I ANSIKTET, så låt då var och en bestämma hur den vill klippa sin häst :mad:

Det är bara synd att hästarna inte har ngt att säga till om:smirk:

klipper allt!
för att det ska ju liksom inte synas att dom e klippta. kanter och fjös är det fulaste som finns.

Hm?? Vad är det nu för fel på att klippa hästar som jobbar mycket? Spårklippning. Finns något fulare?

Nej för att det ska blir mycket mer lättskött och bli bättre även för hästarna att slippa stå svettiga så klipps dem. Och du, jag behöver varken bremsa eller droga eller binda fast mina hästar när de klipps, då står tvärt om och njuter, även när de klipps på benen och i huvudet..

Vad är det för fel på att klippa hästarna? Så länge man sköter dem så lovar jag att de inte lider, även om många här tydligen vill tro det..:smirk:

Hm?? Vad är det nu för fel på att klippa hästar som jobbar mycket? Spårklippning. Finns något fulare?

Nej för att det ska blir mycket mer lättskött och bli bättre även för hästarna att slippa stå svettiga så klipps dem. Och du, jag behöver varken bremsa eller droga eller binda fast mina hästar när de klipps, då står tvärt om och njuter, även när de klipps på benen och i huvudet..

Vad är det för fel på att klippa hästarna? Så länge man sköter dem så lovar jag att de inte lider, även om många här tydligen vill tro det..:smirk:

:bow: mer synd är det ju om hästar som rids och tränas och förblir oklippta. svettiga och svårskötta. dom torkar ju aldrig riktigt och hur lätt är d egentligen att hålla ben och ryggar rena och torra om det tar en halv dag att torka?

Jag klipper hela min häst, ett litet fullblod som blir mycket mycket svettigt av bara av en skritt tur.
Han blir svettig över allt utom över koset tycker det ser dumt ut att lämna päls där så tar bort det oxå.
klipper inte huvud å ben hade gjort det om det gått men hästen tillåter det inte tyvärr eftersom hela huvudet är genomblött istället står jag med handukar å torkar huvud å ben och får leva med den fula kanten.
MEN hade jag kunnat hade jag inte klipp i öronen lr tagit bort känselhåren! Jag klipper ju inte bort känselhåren på mina katter lr på hunden som är klippt.
Jag personligen annser att känselhåren fuller sammafunktion på djuren, lr e det nån som tycker det e ok att klippa bort morrhåren på katter...

Intressant att det är så många som blir rasande över att folk klipper sina hästar... Men det är väll som allt inom denna sporten, alla vet bäst, och alla andra som har en annan uppfattning har dålig hästhållning. Och många gånger tror jag att många av oss faktiskt glömmer bort att det viktigaste faktiskt är att hästarna mår bra. Javisst man kan gå ner på pettitesnivå och peka på avrakade känselhår, en tolle för mkt bland halmen osv osv. Men de flesta av oss kan nog se om en häst mår bra eller inte. Sen håller inte jag heller med om alla ideér som finns om hur man ska sköta hästarna, men ibland får man bita ihop så länge hästarna inte mår dålgt så tycker jag att det är onödigt att lägga ner energi på detta.

för övrigt hade jag gärna klippt min häst i hela huvudet med öron , OBS jag skulle då klippa runt ögon, inte ta bort känselhåren och sluta innan mulen, där finns typ inget hår?... Men min flicka är lite ovillig att stå still trots att hon blir drogad. Å för att svara på det som Tacitus skrev om folk som drogar sina hästar för att kunna klippa dem så kan jag faktiskt tycka att det är okej. Min häst tränas 6 ggr i veckan och hon blir svettig, efter en hård träning är hon svettig trots att hon är klippt. Vilket är jobbigt. och eftersom jag inte vill att hon ska bli förkyld. Jag har inte dåligt samvete för att ja klipper halva hennes huvud, då tycker jag att det är värre att klippa benen, vilket jag också gjort :p Men alla gör olika och jag tycker egentligen det är mest dumt att låta hästar stå svettiga hela nätterna.. Men d e min åsikt...

Jag behöver verkligen inga lektioner om hur jag ska täcka min häst... Jag svarade i tråden eftersom min häst får värmeutslag i aniktet när han tränas. Han är en riktig svettapa där det rinner ovanför ögonen efter vissa pass. Då är det bra att ha de klippta...

Jag gav alltså bara en förklaring till varför man ska göra det även om det kanske inte är snyggt enligt vissa. Det FYLLER en funktion...

När jag jobbade med travhästar klippte vi dom :
I öronen
I nacken
hovskägget
Rakade benen
Och vad fasen heter det? hjärnan är inte med men precis där hoven börjar...åh vad svamlig jag är...:p

Bremsning och nerdrogning är så gott som standard när folk rakar sina hästar, även om det finns de som har så otroligt snälla hästar att dom bara står stilla.

Även jag klipper hästar som svettas... men klipper då i första hand spårklippning och skulle aldrig nånsin få för mig att klippa en häst i ansiktet.
Att dessutom klippa bort hästens känselhår är rent av kriminellt !

Korset är det viktigaste stället att hålla varmt på en häst... så att klippa bort pälsen där är fullständig idioti !
När nu naturen har gett hästen ett utomordentligt bra "ländtäcke" så skall man för tusan inte raka bort detta !

Ser inte snyggt ut med spårklippning - vilket trams, funktion måste alltid gå före utseende.

En spårklippt häst kan gå utomhus UTAN täcke... och därigenom slippa skav och helvetestyg som kommer av alltför flitig användning av täcke.Täcken är inte bara av godo, dom har sina nackdelar också och ska därför användas med måtta !

Fram för fler som spårklipper istället för att gå över hela hästen med rakhyvel i ena handen och brems i den andra bara för att upprätthålla nån fånig "look".

De finns de som alltid drogar hästar vid klippning pga av säkerhet då det faktiskt händer olyckor..

Men jag har tre hästar just nu som är klippta två av dem är mina tävlingshästar - helklipps från topp till tå utan, brems, drogor eller rakhhyvlar;)

Den tredje är min fyraåring som jag klippte första gången igår. Han tyckte det var skönt:rofl: Jag klippte inte hela huvudet på honom utan bara tills där sidostyckena går - just för han inte tävlar eller tränar för kända tränare som det är nu.

Min d-ponny kunde jag klippa i hela kroppen på utan problem

min c-ponny kunde man bara klippa halv huvudet på , mer gick inte men men.

Mina hästar är tävlingshästar på lite högre nivåer och de är hur snälla som helst,fyra av de fem ovan har jag klippt från de första gångerna själv.

Varför inte klippa i ansiktet? Vad är igentligen för fel på det?

Varför, jag använder täcken och det fungerar bra!

Visst gick funktion förre utseende innan men nu har vi kommit så långt in i framtiden att vi har nya lösningar på saker. Sen blir det för varmt enligt mitttycke med spårklippning på hästar som går hårt, risk för att det blir utslag om de har tjock päls pga av värme.

Men du, man slipper skav och man regelbundet bytar och skiftar täcke på hästarna så de inte går med samma täcke alltid. Svårare än så är det inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
950
Hästvård Vår ena häst har Cushing (får medicin) så han klipps regelbundet vår /sommar/höst. Han har stått hos min mamma sen i somras men kom...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Saile
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 899
Senast: sthu
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 267
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar