Klippa hela ansiktet?

Sv: Klippa hela ansiktet?

Tror hon syftar på att 1-2 cm är bra mycket kortare än shettisen "naturligt" har. Jag har då mött en minishettis som hade helt ofantligt med päls. Den var tvungen att helklippas för att må bra... (den reds och hade svårt att torka med all päls)

Ja, minishettisar kan få fruktansvärt mycket päls. Syrrans mini har säkerligen uppemot 1 dm päls på vintern.
Mormor står och blåser honom torr med hårtork när han varit ute i regn/snö. :p

Snäll??? Inte det minsta:devil:
Jag anser att det är endast snobberi som får människan att klippa även ansiktet på en häst, t o m öronen och känselhåren ska bort. Varfördå??? För att det ser snyggare ut....

Hästen har en päls av en anledning och det är för att skydda den för väder och vind. Jag kan sträcka mig till att man klipper till viss del då hästarna står i alldeles för varma stall och rids i för varma ridhus (med för varma menar jag att dom är bekväma för människan men alldeles för varma för hästarna egentligen)
Men att även ta huvudet har ingen funktion, förutom att det är "snyggare". Hästar tål faktiskt att svettas lite. Men att klippa en massa bara för att täcka in dom stackarna dygnet runt förstår jag inte vitsen med.
Bättre att täcka för att dra ur svett och fukt medan hästen "kallnar" efter ett pass än att den ska behöva gå med täcke/täcken dygnet runt.

JAg tycker att man kan få göra precis som man vill.. JAg tror dessutom inte att folk klipper sina hästar enbart för att det ska vara snyggt. Hästar svettas faktikskt.. Och då är det väl bättre att klippa dom?? det är iaf min mening. Jag kan säga att jag klipper mina hästars huvud för att de faktikst blir sevttiga där OCH för att jag tycker att det är skitfult med en stor lurvig kant..Men alla är ju olika. Dom som inte vill klippa hivet behöver ju inte göra det... svårare än så är det inte..

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl inte så konstogt om man rider mycket så blir det ju jobbigt för hästen att ha mycket päls..

Min connemara har lurvigt huvud och ben och det finns verkligen inget fulare! Eftersom inte hästen fryser om dessa specifika delar, så spelar det ju heller ingen roll om man tar bort det? Om det så är för skönhets skull?

kl

Jag kan hålla med om den där biten att inte klippa känselhår och inut i öronen på hästen. Dom håren fyller ju ändå en funktion..men kan någon vara så vänlig och förklara för mig varför man inte skulle få klippa hästen på huvudet? Rent snobberi? Är inte manryckning och svansklippning det då? Glansspray i svansen? Huvva för mig då, jag får stå för att jag är en förbannad snobb! Säg såhär..Hade jag haft en häst som har väldigt fin päls även på vintern skulle jag nog inte klippa huvudet bara för min egen bekvämlighets skull..det är ju trots allt inte så roligt. Däremot hade jag mer än gärna klippt hela min medryttarhäst, huvud/ben..ja. Allt.Dels för att hon är förbannat långhårig och torkar väldigt långsamt när hon blir blöt-så även i sitt rikligt behårade huvud.:cool:

Men att även ta huvudet har ingen funktion, förutom att det är "snyggare". Hästar tål faktiskt att svettas lite.

Sanning med modifikation.
En häst tål absolut att svettas, men gör den det och det är kallt ute måste den torka illa kvickt för att inte bli nerkyld. Där räcker det inte att lägga på ett fleece. Då är det kanon med en rakad häst, dom torkar illa kvickt och håller sig torra och friska!

Men att klippa en massa bara för att täcka in dom stackarna dygnet runt förstår jag inte vitsen med.
Ahh..det är alltså därför folk rakar! För att få lägga ut flera tusen på diverse täcken:idea:
Kan vi vara lite realister måntro?

Bättre att täcka för att dra ur svett och fukt medan hästen "kallnar" efter ett pass än att den ska behöva gå med täcke/täcken dygnet runt.

Kruxet är att det är inte bättre. Att lägga på ett täcke medan hästen är blöt/fuktig är fortfarande inte lika effektivt och man utsätter ändå hästen för en risk att bli alldele för kall. Hästar är väldigt känsliga för väta i kombination med kyla. Torr kyla tål de däremot väldigt bra! Nu pratar jag inte om en häst som blir lite fuktig under sadeln och mellan frambenen, utan en häst i full tävlingskondition som faktiskt svettas rikligt. Jag förstår din tanke, men det funka rinte i praktiken faktiskt.

tror att alla här klipper sina hästar efter hästarnas behov.
och deras egna. tex dom som tävlar även vintertid vill säkerligen inte komma in på tävlingsbanan med en häst med hårit huvud och håriga ben, hade inte jag velat iaf.

jag helklipper min häst. totalt (lämnas visserligen känselhår på mulen och håren i öronen, då jag ser det onödigt att klippa bort detta)
min häst kan sätta päls upp över 1 dm (ska vi observera att det är en fjording oxå) hennes ben blir så håriga så jag inte får på benskydden, å struntar jag i att sätta på dom så kan man ge sig fan på att det blir sår efter broddar. dessutom ser benen ut som stockar om jag inte rakar dom. föredrar hennes naturliga form på benet som är otroligt snygg.

sen varierar jag visserligen mellan att spara benen ibland, å raka benen ibland, samma gäller även huvudet, ibland "rånarluva" ibland helrakat.

Jag anser att man inte ska klippa päls där det inte kan ersättas av ngt annat, visst hals - halstäcke, mage-magplatta, men hur göra med huvudet?& vad är vitsen med att klippa huvudet egentligen?tror ingen häst dör av värmeslag på vintern just pga de inte är klippta på skallen.

kl

om hästen har väldigt mkt päls på huvudet och öronen så är det ju klart snyggast att ta allting. annars ser det ut som min gammling gör nu, kort päls på hela kroppen och jätteulliga små ponnyöron. jag tycker han är supersöt med sina ulliga öron, men skulle jag ut och tävla dressyr tex så skulle jag inte tycka det var lika fint... :p

men har hästen någorlunda tunn päls tycker jag det är onödigt, då räcker det att klippa halva huvudet. inte många hästar som tränas så hårt att det behövs. ska man ut och tävla i högre klasser förstår jag att man gör det av estetiska skäl.

själv har jag inte ens klippt min andra häst i år, det har inte behövts.

*kl*
Svarar många på en gång här...

Hur många är det egentligen som har missat nya föreskrifterna för hästhållning som trädde i kraft i Augusti ?

Det är INTE ok att klippa bort hästarnas känselhår, så att raka HELA ansiktet är inte ett alternativ... det är att anse som oseriös och dålig hästhållning :devil:

F-n, kan man inte skaffa fram barbiedockor till alla som inte inser att dom har en häst och inte någon docka ?

Senast ändrad:

*kl*
Svarar många på en gång här...

Hur många är det egentligen som har missat nya föreskrifterna för hästhållning som trädde i kraft i Augusti ?

Det är INTE ok att klippa bort hästarnas känselhår, så att raka HELA ansiktet är inte ett alternativ... det är att anse som oseriös och dålig hästhållning :devil:

F-n, kan man inte skaffa fram barbiedockor till alla som inte inser att dom har en häst och inte någon docka ?

Tack, skönt att veta att det finns några med samma åsikt.

Har inte missat dem, men ok, ska jag skriva, jag klipper hela huvudet utom känselhår nästa gång för att sådana som du inte ska få raseriutbrott.

Dålig hästhållning? Då vet du inte vad dålig hästhållning är!!!
De flesta tävlingshästar fick bortrakat sina känslehår innan och jag har aldrig sätt någon häst som har problem med det??

Dålig hästhållning är när de slänger på hästarna ett täcke ställer dem på stall och sen bara slänger in lite mat till dem utan att titta på hullet utan att rida dom mer än precis när de ska visas för spek.
eller
Skogsmulle hästen som dom har fått för sig att dra av skorna på ha den på lösdrift trots att hästen innan var van vid att stå på stall på nätter och ha skor, hästen kan nu knappt gå, men folk säger, den vänjer sig?
eller
de som köper en tävlingponny som är klippt och van vid täcke och sedan släpper ut den och låter den gå ute hela dagarna utan täcke, behöver jag säg att det slutade i att ponnyn blev mycket sjuk!

jag lovar man kan fortsätta i en oändlighet, min häst jag har nu har själv varit med om alt 1 han såg ut som ett vrak när han kom därifrån. Trots att jag innan tog bort hans känselhår så mår han toppen, folk som har sett honom innan säger att han har aldrig sätt finare ut, han blänker så man kan spegla sig i honom och jag har fått kommentarer där de undrar om jag inte gör något annat än borstar? Jag tror inte han tänker på om han har känselhår eller inte då han beter sig lika dant med eller utan.

Skaffa dig perspektiv innan du går ut med att det är i höjd med dålig hästhållning att ta bort känselhår. Visst man kan diksutera om det är rätt eller inte, men så länge hästen inte visar några besvär av det så har jag tidigare gjort det.

*lånar knapp*

Men herregud, varför blir folk så upprörda över att hästarna helklipps?
Jag har då aldrig märkt skillnad på en enda häst som jag klippt, förutom att den blivit piggare och torkat lättare....

Om folk tycker att det passar dem och deras hästar bättre att helklippa och täcka, så är det väl inget folk behöver lägga sig i?
Det finns tusen andra saker i vissa människors hästhållning som är allvarliga PÅ RIKTIGT, som man kan lägga sig i istället.

Mina islandshästar som rids helklipps, förutom halva huvudet. Benen är nästintill nakna, förutom lite hovskägg.
Och VET NI VAD? De fryser INTE, trots att de inte går inlindade in tjocka kroppsstrumpor. De har vanligt vintertäcke med ett bomullstäcke under, när de kommer in på natten får de ha bomullstäcket kvar.
Inga halsar, inga magplattor. Antagligen hade de bara blivit för varma om jag hade försökt få på dem något sånt, nu håller de lagom temperatur och är nöjda och glada.

Jag blir alltid lika förundrad över att folk tror att hästarna lider för att man klipper, täckar, osv. Har ni något belägg för det, eller är det en gissning utifrån hur ni tycker att det borde vara?

Min fullblodsvalack jag hade klippte jag i hela ansiktet, men det va inte för "snygghetens" skull, va han inte klippt i ansiktet var han dyngsur där efter ridning, och med temperaturer på 20 minus på vinter klippte jag hellre och min gris slapp att vara frusen i hela ansiktet. Unnade honom ett halstäcke som gick upp till öronen. Dock kan jag tänka mig att det är många som klipper sina älsklingar i ansiktet just för "snyggheten".... Men man ser ju oftast att det är tävlingshästarna som är det, och vem vet dom kanske svettas i ansiktet dom med, med tanke på att min gjorde det vid normalt arbete!

Dom svettas väl inte där dom har känsel hår ? Känsel hår är ju till för
att dom ska känna. När dom tex äter :)

God och seriös grundar sig på HÄSTENS naturliga behov... att klippa hästens känselhår uppfyller bara bortskämda människors snedvridna behov.

Vad är det för fel på en gammal hederlig spårklippning ?
Det är ett utmärkt sätt att klippa - hästen behåller päls där den behöver den som bäst men slipper att bli "överhettad".... Nä, då ska man hålla på och bremsa hästen och droga ner den för att sedan raka hela hästen mer eller mindre med rakhyvel bara för att tillfredställa vissa människors snedvridna uppfattning om vad som är vackert hos hästar :mad: TRAMS !

Låt hästarna vara hästar, dom är dom vackraste och underbaraste djuren på det här klotet... allihopa oavsett om det är eldiga arabhingstar, raggiga shettisar eller slimmade fullblod är lika fulländade.

Och... bara för att jag är emot hysterisk totalrakning av hästar så betyder inte det att jag är Strasseranhängare och rider på nån stackars utmärglad hästkrake som stapplande får kryssa sig fram mellan granarna i skogen.

Jag anser nog själv att jag har tämligen vida perspektiv när det kommer till hästhållning.... tillräckligt vida för att aldrig sluta upp med att ställa frågan - Varför ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
950
Hästvård Vår ena häst har Cushing (får medicin) så han klipps regelbundet vår /sommar/höst. Han har stått hos min mamma sen i somras men kom...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Saile
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 899
Senast: sthu
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 267
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar