Klippa hela ansiktet?

H

Hilona2003

Är det bara jag som tycker det känns så fel att raka hästen även i ansiktet?
Klipper min otroligt snälla ponny från öronen/ganaschen och bakåt så att säga. Ingen panik om det blir lite "pälsigt" vid juvrena eller bak i rumpan utan så mkt som går utan att det ska bli obehagligt för henne. Med öronen/ganaschen menar jag att man klipper hela halsen men inte förbi där "skallen" börjar.

Sen vet man ju flera som klipper ALLT, liksom, öronen o you name it, inte ett hårstrå får finnas kvar.. Varför? Så svettig blir väl inte hästen i ansiktet? Min lååååånghåriga välpälsade ponny blir så inte så farligt svettig i ansiktet när hon är klippt iallaflal, så att halvblod skulel bli det känns inte riktigt logiskt heller. Sen är ju såklart alla individer olika men ändå?

Ingen häst kan väl ändå tycka det är skönt att bli klippt runt ögonen och liksom till och med PÅ öronen?! :eek:

Sv: Klippa hela ansiktet?

jag tror att de som klipper ALLT gör det för att det ska se snyggare ut,:crazy: vilket inte jag tycker att det gör. Personligen så tycker jag att det är jättefult när man klipper huvudet på hästen:D

jag tror att de som klipper ALLT gör det för att det ska se snyggare ut,:crazy: vilket inte jag tycker att det gör. Personligen så tycker jag att det är jättefult när man klipper huvudet på hästen:D

Jo jag har också fått för mej att det är att det ser "proffsigare ut". Håller med dig, tycker det ser väldigt konstigt ut. Halvblod har ju inte överdrivet mkt päls i ansiktet heller så känns lite onödigt.

:D

Jag klipper allt för att det är snyggare och för att min häst blir väldigt svettig även i ansiktet.

Shetlandsponnyn klipper jag på huvudet. Han ser inte klok ut annars.
Benen får dock vara.

Ehm, skulle det inte vara snyggare? Då har ni nog bara sätt folk som klipper väldigt illa. Klipper mina överallt utan problem, båda står o sover när man gör det.

Oftast så klipper man väl ansiktet för att det ska vara snyggt. Tycker dock det är onödigt och skulle aldrig klippa min ansiktet på min häst. Hon är ju dock inte så hårig så jag skulle nästan inte behöva klippa alls.
Men lite skydd mot väder och vind tycker jag allt att dom ska få ha.
Fryser vet jag ju inte ifall dom gör men jag tycker det är lite små taskigt, dom får ju inte päls där utan anledning.
Fast å andra sidan så är det inte det vackraste att ha ett lurvigt huvud och "naken" kropp :p

Jag klipper "halva" huvudet. Dvs jag sätter på ett ledträns och klipper efter sidostyckena upp mot öronen. Min häst blir annars jättesvettig under huvudet och då också på halsen. Sen tycker jag det ser bra proffsigt ut! :cool:

Ingen häst kan väl ändå tycka det är skönt att bli klippt runt ögonen och liksom till och med PÅ öronen?! :eek:

Min ponny tycker det är jätteskönt när man klipper hononom PÅ, BAKOM och MELLAN öronen. :)
Då lägger han huvudet på sne och länger ut mulen ock fullkomligen lutar sig mot klippmaskinen.

Jag gör lite olika. Ponny klipper jag rubb och stubb på, lämnar inte ett hårstrå. Främst för att han inte ar normal pälssättning utan ser ut som en ullhårig noshörning på två månader, oavsett årstid.
Häst klipper jag halva huvudet på, fram till sidostyckena.
Varför? Jo, helt enkelt för att jag tycker det är jättefult med skägget och kanten som brukar syunas jättetydligt när man klippt halsen och slutar vid ganaschen.

Ehm, skulle det inte vara snyggare? Då har ni nog bara sätt folk som klipper väldigt illa. Klipper mina överallt utan problem, båda står o sover när man gör det.

Håller med till fullo!!

Klipper hela ansiktet på mina, fast 5 - åringen hatar att bli klippt...så det är en historia för sig när man ska klippa hans huvud:devil:

De hästar som jag har klippt hela ansiktet på har stått lösa utan grimma och njutit, så jag tror inte att det var vidare obehagligt för dom.
Sen finns det ju naturligtvis hästar som inte gillar att bli klippta i ansiktet, precis som det finns hästar som inte gillar att bli klippta överhuvudtaget.

Argumentet "det går ju inte täcka en häst i ansiktet" är helt meningslöst eftersom hästen inte fryser i ansiktet/på benen/halsen. (Man täckar inte speciellt ofta på halsen eller under magen heller om man inte har t.ex halstäcke eller magplatta)
Hästen fryser inte om man ser till att den hålls varm över ryggen och korset.

Hur täckar man ansiktet när hästen går i hagen så den inte fryser?

Fryser??? snälla. Hästar fryser inte på samma sätt som vi människor... Och jag vet att vissa hästar är känsligare än andra. och då kan alltså inte helklippta hästar gå utan halstäcke eller transportskydd/kläder på benen utan att frysa???? i så fall skulle många hästar jag känner, som är helklippta, men bara "ett vanligt" vintertäcke frysa som attan???

Hästar kan inte frysa om spesifika delar så som huvud, hals och ben.
Blir dom kan om ryggen så fryser hela hästen, men har dom ett varmt vintertäcke, så kan de ej frysa om de delar som är "utanför".

Själv klipper jag ej min häst, han är alltid täckad och sätter därför inte päls.
Men skulle jag bröva klippa så åker rubbet av.

Fryser??? snälla. Hästar fryser inte på samma sätt som vi människor... Och jag vet att vissa hästar är känsligare än andra. och då kan alltså inte helklippta hästar gå utan halstäcke eller transportskydd/kläder på benen utan att frysa???? i så fall skulle många hästar jag känner, som är helklippta, men bara "ett vanligt" vintertäcke frysa som attan???

Snäll??? Inte det minsta:devil:
Jag anser att det är endast snobberi som får människan att klippa även ansiktet på en häst, t o m öronen och känselhåren ska bort. Varfördå??? För att det ser snyggare ut....

Hästen har en päls av en anledning och det är för att skydda den för väder och vind. Jag kan sträcka mig till att man klipper till viss del då hästarna står i alldeles för varma stall och rids i för varma ridhus (med för varma menar jag att dom är bekväma för människan men alldeles för varma för hästarna egentligen)
Men att även ta huvudet har ingen funktion, förutom att det är "snyggare". Hästar tål faktiskt att svettas lite. Men att klippa en massa bara för att täcka in dom stackarna dygnet runt förstår jag inte vitsen med.
Bättre att täcka för att dra ur svett och fukt medan hästen "kallnar" efter ett pass än att den ska behöva gå med täcke/täcken dygnet runt.

Snäll??? Inte det minsta:devil:
Jag anser att det är endast snobberi som får människan att klippa även ansiktet på en häst, t o m öronen och känselhåren ska bort. Varfördå??? För att det ser snyggare ut....

Hästen har en päls av en anledning och det är för att skydda den för väder och vind. Jag kan sträcka mig till att man klipper till viss del då hästarna står i alldeles för varma stall och rids i för varma ridhus (med för varma menar jag att dom är bekväma för människan men alldeles för varma för hästarna egentligen)
Men att även ta huvudet har ingen funktion, förutom att det är "snyggare". Hästar tål faktiskt att svettas lite. Men att klippa en massa bara för att täcka in dom stackarna dygnet runt förstår jag inte vitsen med.
Bättre att täcka för att dra ur svett och fukt medan hästen "kallnar" efter ett pass än att den ska behöva gå med täcke/täcken dygnet runt.

Löjligt.
Shettisen jag skrev om tidigare i tråden får väldig klåda på vintern, om han inte klipps. Han är helt enkelt för långhårig.
Jag föredrar att ha en häst som inte står och är överhettat.
Och nej, vi har inte varma stall.

Sen täcker jag inte henom heller. Däremot klipps han inte intill skinnet, utan har nog 1-2 cm päls fast han är nyklippt. Skulle han kunna prata skulle han säkerligen tycka att det är lagom varmt.

Löjligt.
Shettisen jag skrev om tidigare i tråden får väldig klåda på vintern, om han inte klipps. Han är helt enkelt för långhårig.
Jag föredrar att ha en häst som inte står och är överhettat.
Och nej, vi har inte varma stall.

Sen täcker jag inte henom heller. Däremot klipps han inte intill skinnet, utan har nog 1-2 cm päls fast han är nyklippt. Skulle han kunna prata skulle han säkerligen tycka att det är lagom varmt.

Du skrev att han inte såg klok ut om du inte klippte honom..... Inget om klåda tidigare.
Inte varmt stall, vad innebär det? +5? Kallstall?
1-2 cm päls är ju inte direkt att klippa helt, då klarar han sig nog utan täcke ute.

1-2 cm päls är ju inte direkt att klippa helt, då klarar han sig nog utan täcke ute.

Tror hon syftar på att 1-2 cm är bra mycket kortare än shettisen "naturligt" har. Jag har då mött en minishettis som hade helt ofantligt med päls. Den var tvungen att helklippas för att må bra... (den reds och hade svårt att torka med all päls)

Liknande trådar

Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
950
Hästvård Vår ena häst har Cushing (får medicin) så han klipps regelbundet vår /sommar/höst. Han har stått hos min mamma sen i somras men kom...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Saile
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 899
Senast: sthu
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 267
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar