Klippa hästens mage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 657
M

Maxmax

Tycker ni att man ska lämna päls kvar under magen när man klipper hästen?
Tänkte på att det hjälper hästen att hålla värmen och gör inte av med lika mycket energi. Svårt att förklara, hoppas någon fattar vad jag menare! Ska klippa min häst i morgon. Tänkte göra en halv klippning, dvs halsen och på sidan mot virveln och bakåt. Vill inte klippa så mycket så han måste ha täcke på.

Sv: Klippa hästens mage?

Det är så väldigt lite värme som försvinner under magen, så jag klipper där. Dessutom så blir de ju väldigt svettiga där ändå.

Det beror väl lite på om du rider jätte hårt, skall vara jätte snygg på tävlingsbanan, hur mycket din häst är ute mm. De sista åren har jag sparat päls under magen på min för jag tror att det kan vara bra och minska risken för kolik, men visst hon verkade inte må dåligt de åren jag helklippte heller.

Jag har klippt under magen, så här:
071014-04.jpg

071014-06.jpg

Tror att det kallas unghästklippning eller ngt liknande, har sett att det förekommer på fler och fler hästar iaf.

071014-04.jpg

071014-06.jpg

Tror att det kallas unghästklippning eller ngt liknande, har sett att det förekommer på fler och fler hästar iaf.

Nej, men gud vad gulligt. Hur gammal är din lilla tös???

Hehe, det är inte min lilla tös men visst är hon söt! Hon är tre har jag för mig...

(Hästen är dock min)

Ja faktiskt, och jag är även stark förespråkare av att behålla päls över ryggen och korset också. Klipper man magen så försvinner lite av isoleringen, magen är den största värme källan som hästen har. Rygg och kors är känsliga för tempraturförändringar, därför sparar jag päls på dess ställen när jag klipper.

Jag har klippt som Fragansia men gått snett ner från manken till strax bakom sadelgjordsläget - mao sparat pälsen på magen. Hade funderingar på att klippa magen också, men tyckte ändå det kändes bäst att låta bli. Hästen går ute halva dygnet och står på kallstall på nätterna, och jag är inte så glad för att behöva täcka med tjocka vintertäcken.

Håller med; gulligt foto med din lilla hästhållare, Fragansia!

071014-04.jpg

071014-06.jpg

Ska klippa min lilla pålle imorron och visste inte hur jag skulle klippa honom förrän nu :) Den klippningen Fragansia gjorde på sin pålle ser ut att vara bra så får väll bli till att prova den :) Men vad tycker ni om filtklippning då?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har klippt halsen, under magen och vid bakbenen en bit.
Behöver/ska man inte klippa vid bakbenen så är det kanske onödigt att klippa magen, jag gör det mest för att det inte ska se så bedrövligt ut. :angel:

Dock går hon täckad (känslig rygg) hur eller hur så hon får ju värme därifrån.

Jag har klippt halsen, under magen och vid bakbenen en bit.
Behöver/ska man inte klippa vid bakbenen så är det kanske onödigt att klippa magen, jag gör det mest för att det inte ska se så bedrövligt ut. :angel:

Dock går hon täckad (känslig rygg) hur eller hur så hon får ju värme därifrån.

Filtklippning eller?

*KL

Usch jag tycker det ser hemskt ut att spara magen. Men smaken är ju som baken, delad! Och allt passar inte alla hästar heller! Vill du inte klippa magen, gör inte det då.

om du inte tänker täcka tycker jag du bara ska klippa undersidan av halsen och in mellan frambenen. typ snett neråt så du bara klipper där hästen svettas mest.

jag klipper magen tidigt på hösten, då hinner det växa ut lite tills det blir kallt. klipper bara halsen sen.
min sätter så mycket päls att en varm höst är rena plågan för honom.

Fast man gör ju det som är bäst för hästen, inte det som är snyggast.. ;)

haha inte jag. med risk att låta som en med näsan i vädret (trots att jag verkl inte menar det så) men de hästar jag klipper ses ju av hela världen, bokstavligt talat också, så då kan de inte se ut som fritidshästar.

jag klipper min häst överallt förutom under sadeln.
Alltså pälsen åker bort även under mage, på rumpan, huvudet och benen.

Okej :)
Ja jag klipper ju självklart också så det ska se snyggt ut. Man kan ju inte klippa fult :D

Fast just under magen vet jag inte om jag kan hålla med o matt det är fult, det beror ju på hur man klipper & hur tjock päls hästen har :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V