Klippa hästens ben!?

E

EvelinaSkoldenborg

Jag ska helklippa min häst nu.
Men har funderat på att klippa även benen, har det några nackdelar? Om den fryser mer? Kan den gå i snö senare?
Har aldrig haft hel klippta ben innan.

Sätt gärna in bilder på era klippta hästar!

Evelina

Sv: Klippa hästens ben!?

Jag har hört att det inte är bra för senorna att vara klippt över dom. Kan tänka mig att just i hagen om det blir snö så blir det ju väldigt kallt...
Jag gjorde 1 år så med min häst att första klippningen så klippte jag hela, alltså även ben, men sen andra klippningen tog jag bara kroppen... då blev det lite kortare på benen, men inte superkort =)

Jag klipper hela, för att jag tycker det är snyggt o lättare att hålla rent.
Det här med att de blir kalla över senan vet jag inte riktigt om jag håller med om...visst kanske om det är snö o flera minus men att inte klippa där måste vara en nackdel när det tex regnar..blöta ben som inte vill torka är ju också jätte kallt.

Det är nog helt enkelt en smak sak!

Jag brukar klippa hela benen. Jag har aldrig hört att det skulle vara dåligt för senorna? Men det blir ju lättare att hålla rent å andra sidan.

Pälsen på benen skyddar senor och benet i allmänhet från smuts och skav.
Jag klipper aldrig någonsin benen.

Jag brukade inte klippa benen när man bodde längre norrut och det faktiskt var riktiga vintrar och snö.
Sen jag flyttade ner hit har jag gjort det eftersom det blir så fruktansvärt kladdigt i hagarna och det är mycket lättare att hålla rent så att hästen inte får mugg eller skav.

Visst att håret på benen kan skydda mot smuts till en viss del men när det är väldigt lerigt så kommer det in till huden ändå och det är bara svårare att få bort om det är massa hår som leran kan sitta kvar i och som dessutom stänger in fukten.

Jag klippte aldrig benen innan, men nu när min mamuttponny faktiskt svettades så att det rann även om benen så åkte dem efter nogranna samtal med veterinär.

Varför klippa benen överhuvudtaget? Inte menat som kritik utan jag är mera nyfiken?

Jag klipper bara det som gynnar hästen, i mitt fall typ halsen och lite på sidorna - inte ryggen, rumpan, magen, benen där svettas han inte och det är bra att han har lite päls som ger skydd och värme. Sen är inte min ngn lurvig typ heller.
Om det är en tävlingshäst som måste vara snygg kan det ju vara en annan sak.. men ofta tycker jag folk lägger alltför mkt vikt på hur hästen ser ut utan att tänka på vad som faktiskt är bäst för individen..
Inte riktad till ngn, bara en allmän känsla och åsikt.

Jag har aldrig klippt mina hästars ben, vet en som gjorde det och hennes häst fick fruktansvärt mkt mugg efter det och lymfangit på det som aldrig blivit bra. Benen svullnar upp väldigt lätt numera och är ofta massa skorpor på dom. Hon ångrar sig djupt kan man säga.

jag har en nordi sdam och slulle ALDRIG klyppa benen för att det är snyggt da resten av hästen är rakad skit snack, jag är rädd om min häst och dennes ben , leriga ben ja det far man väl ta göra rent med lite ljummet vatten och en borste att halla rent dem med.
kom ihag var inte för bekväm för din egen skull gör allt för hästen bästa hälsas skull

kom ihag var inte för bekväm för din egen skull gör allt för hästen bästa hälsas skull

Finns det ngr studier på att det är ohälsosamt att klippa hästen ben? Mest bara nyfiken eftersom du skriver så.

Jag har under de senaste 2-3 åren klippt mina hästars ben, just för att jag tycker det är snyggt. Dom har aldrig haft problem med mugg (varisig innan eller efter jag börja klippa benen)
Min ponny däremot hade problem med mugg, och honom klippte vi aldrig benen på, så jag tror det är inviduelt.

Man klipper ju inte bort all päls, så bara skinnet är kvar, har hästen dessutom inte så mkt päls på benen så gör det ju nästan ingen skillnad.
Dock ändrar mina hästar färg väldigt mycket när dom klippt (den ena blir röd och den andra grå) så man ser så tydligt färgskillnaden från deras vanliga bruna färg så det är snyggare att klippa.

Jag bryr mig både om att mina hästar ska må bra och att dom ska se snygga ut.

Jag klipper hela hästen och det är ingen fara med kyla så länge som hästen inte är ute i kyla 24/7 (d.v.s nattetid också)

Jag ska helklippa min häst nu.
Men har funderat på att klippa även benen, har det några nackdelar? Om den fryser mer? Kan den gå i snö senare?
Har aldrig haft hel klippta ben innan.

Sätt gärna in bilder på era klippta hästar!

Evelina

Jag klipper min ponnys ben.
Om jag inte klipper så har hon mer gallor och hon får rejält med mugg.
Hon går i hage och i snö utan problem.

*KL*

Jag har klippt benen på min häst vid några tillfällen och det har fungerat bra, han får ordentlig päls där och blir svettig under lindorna/skydden om jag inte klipper. Att det sen hjälper vid fällningen av vinterpälsen är en annan positiv sak med att klippa benen. (Han fäller sent, förra året hann han aldrig fälla klart förrän det var dags att sätta igen. :crazy: )

Jag helklipper min häst! Jag ser det som en fördel att kunna skölja av all lera från benen och att de snabbt hinner torka medans jag borstar honom så att benskydden kan sitta på utan att ge skav. Har aldrig märkt av några problem med att raka benen.

Min häst (halvblod) är en förvuxen shettis, han blir extremt långhårig även på benen, och svettas konstant över hela kroppen även om jag bara skrittar. Därav helrakning så jag slipper släppa ut en blöt häst i hagen igen.

Jag har helklippt min nuvarande häst, och har inte haft några problem med det.

KL

Hur mycket varme tror ni hästen utsöndrar genom benen? Jag har kommit fram till att min häst nog fryser lite(trots 350gr täcke, fri tillgång till krafftfoder och extra täcke på utomhus). Han odlar i alla fall päls som gör att jag ska klippa honom för tredje gången sen september. Tror ni att det skulle göra någon egentlig skillnad?

Jag har en häst som har haft mycket problem med mugg. Han har haft lymfangit 2 vintrar i rad. Våra hagar är blöta och leriga. Förra året var första gången jag testade att raka benen. Jag gjorde detta för att jag ville testa om benen torkade fortare och jag skulle kunna borsta bort leran istället för att behöva spola varje dag. För min häst funkade det! Förra året var första utan lymfangit och mugg. Så i år har jag rakat benen igen. Ingen mugg so far...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar