Klippa hästen nu ??

Halifaxen

Trådstartare
Funderar på om man kan klippa hästarna nu? Skulle behöva det med mig. Han är havklippt just nu och ha fällar lite på rumpan där han inte är klippt. Hmmm?

vet inte om jag vågar göra det nu. Så nu ber jag er om goda råd :)

Sv: Klippa hästen nu ??

Halifaxen skrev:
Funderar på om man kan klippa hästarna nu? Skulle behöva det med mig. Han är havklippt just nu och ha fällar lite på rumpan där han inte är klippt. Hmmm?

vet inte om jag vågar göra det nu. Så nu ber jag er om goda råd :)

Man ska väl helst inte klippa när dom fäller. Varför vill du klippa? Om han fäller borde väl pälsen ramla av snart?

Om fällningen har börjat, kan sommarpälsen bli randig vid klippning. Man kan också få problem med hårsäckarna i form av inflammationer, pga hårstråna kan vända neråt vid klippningen.

Håller med ovanstående.
Kan tillägga också att pälsen blir ganska ful och "fettig" när man klipper så här sent, sommarpälsen blir matt sen och man ser ofta tydligt linjen mellan klippt och oklippt vilket inte är direkt snyggt.

Om han fäller nu så kanske du inte behöver klippa honom igen?
Då har han ju snart tunnare päls automatiskt liksom.

Jag klippte förra veckan, men jag helklipper alltid så det blir inga kanter när sommarpälsen kommer.

Risken är att sommarpälsen inte kommer alls har hästen redan börja fälla så är har ju sommarpälsen kommit en bit redan så då har du ju klippt den oxå!!

Tack för svaren :) Har läst en del om det nu med så jag skiter i att klippa nu...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
913
Senast: Sirap
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 653
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar