Klippa häst

Miss Sixty

Trådstartare
Jag har en unghäst(4år) som jag skulle tro blivit klippt innan men jag vet inte säkert så därför skulle jag vilja vetta vad man ska tänka på när man klipper en häst för första gången?
 
Sv: Klippa häst

Jag skulle rekomendera att inte klippa själv om du inte har klippt någon häst förut, har du klippt förut så skulle jag rekomendera att först klippa eller i alla fall köra klippmaskinen bredvid en annan häst när hon står i boxen bredvid (hästen i fråga bör självklart vara lugn!) bara för atts e att hon inte får panik. Ta det sedan lugnt, kan hon stå i gången/spolspilta låt henne gärna göra det men ha för guds skull balsnören så att inget händer! Var extra noggran med att hänga upp elsladden ordentligt! Låt lukta på klippmaskinen tills hon tycker den är ointresant tag några steg bort och sätt på den, se reaktionen, det är inte så svårt. De flesta är okej redan första gången, vissa kommer aldrig att gå att klippa ens med pleg...

Ta det sen bara lugnt, gör en enkel klippning, halv kanske och lämna benen? Du kan ta mer någon annan gång. Viktiga är att inte pressa hästen och att undvika tvång som brems och liknande.
 
Sv: Klippa häst

Just det börja på något enkelt ställe, se reaktionen och känn efter var hon låter dig börjja, långt ner på halsen, sidan, oftast något sådant...
 
Sv: Klippa häst

När jag klippte min första gången som 2åring så lät jag henne titta på maskinen en stund och sedan började jag stryka över hennne med maskinen på fast åt fel håll. Sedan var det bara att sätta igång. Jag börjar dock i bak på mina, de är mest kittliga i fram (iaf. mina)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 642
Senast: TeamLundVer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp