Klippa häst

Klart man inte måste. :confused:

Men det underlättar om hästen blir svettig på vintern, så tar det år för den att torka med en massa päls.

Dessutom kyler det ner nåt så fasligt :smirk:

Nej men sätter hästen mycket päls och man kommer rida den hårt eller i ridhus kommer den bli svettig och trött av all päls. Därför klipper man den.

Klippa kan man göra på olika sätt beroende på vad som behövs.

Tja.. Oftast räcker spårklippning. Helklippning är väl snyggare men då krävs många täcken = dyrt.

Beror på hur hårt man ska rida men klippa ska man göra innan kylan kommer för hästen måste hinna sätta lite päls igen.

Kolla på hästvård, finns massor med trådar där.

det är bra för en häst som rids o tränas mycket, speciellt i ridhus, där det kan bli lite varmare.. hästen tappar mycket mer energi när de blir varma av pälsen o får mjölksyra.

Okej då fick jag svar på det iaf!!
Men hur kan man klippa den? sätt in bilder ocvh vad som är en bra klipning på en "vanlig ridhäst"

Ehh.... fast mjölksyra får man inte av att man är för varm. Det får man av att muskeln måste jobba så hårt att den inte hinner försörjas av hjärtat med tillräckligt med syre.

/Jane

De blri jöh tröttare när de blir varma och svettas mer och förlorar energi och får snabbare mjöksyra.. det är vad jag har fått lära mig. :crazy:

Att man blir lite segare av att vara varm är helt korrekt. Men den som vet får gärna förklara hur det skulle skapa mjölksyra.

/Jane

Okej, då hade jag fel.. har nog blandat ihop med nått annat.. Mn svettigare blir dom Iaf o så kyls de ner väldigt fort av all svett. och kan bli stelare då.

Min pålle är jaktklippt för tillfället. Tyckte det var bra att ha kvar lite extra päls över ryggen... Han rids och tränas för fullt i ridhus för tillfället, men eftersom han är hälften fullblod så har han aldrig haft särskillt kraftig hårväxt. Det han har nu räcker utmärkt, och eftersom jag inte är en hejjare på att klippa hästar så var det skönt att klippa så lite som möjligt =) :banana:

Det var ni som kom in i stallet när jag höll på ellerhur? jag funderade på det, men vågade inte fråga :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka