Klippa häst som går på lösdrift?

Dolly

Trådstartare
Har funderat på att helklippa mitt russ men börjar undra om det är bra att klippa en som går på lösdrift. Hon kommer såklart få ett rejält täcke (tror det är 400g :P jättetjockt enligt mig^^) men det är utan hals(om det spelar någon roll) sedan får hon ju inte fri tillgång på foder utan fodras bara ett par ggr om dagen.

Hon fäller annars inte klart fören i juni typ och det känns inte som om det fungerar då hon tävlas i ponnytrav (=blir väldigt svettig + att det måste ju vara jobbigt att prestera med tjock päls :S)

Hur hade ni gjort?

Sv: Klippa häst som går på lösdrift?

Det borde fungera att klippa, kan boxhästar ha täcken dygnet runt så borde din häst också kunna ha det. En häst som stog på samma lösdrift som min var helklippt och gick med täcken utan hals. Hon verkade inte lida märkvärt av det.

Jag helklippte min som gick på lösdrift. Dock hade han tjockt täcke med hals, men spelar kanske ingen roll :)

ja, det lutar åt att jag köper ett skär och klipper lillen då :D

jag har hästar på lösdrift som går med täcke hela vintern då ena inte sätter päls (och jag vill inte att han skall då han är travhäst) de har inga problem att gå med täckena hela tiden...

kallblodet skulle jag ha klippt om han inte blev dålig och fick stå helklipper dock inte han då jag vill att han skall kunna gå utan täcke...

Jag har klippt längs med strupen, bringan och precis vid sadelgjorden under magen. Sedan halvmånar i ljumskarna och en cirkel runt längs låren. De har varit tillräckligt för att hindra att han blir ultrasvett vid träning, men lämnar kvar så mycket att han klarar sig bra med vanliga täcket även nu när det blir minusgrader igen.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 267
Senast: Ise
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
2 070
Senast: Seabaz
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 383
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka