Klippa häst såhär sent?

X

Xenox

Hej hur stor risk är det att man förstör sommarpälsen om man rakar sin häst nu det är ju väldigt sent och hästen har fällt några veckor.
Har hört att man ska absolut inte raka om hästen har börjat fälla och inte senare än februari.
Det funkar inte om man hämtar hem en brunbjörn och ska sätta den i kondision, när den gått utan täcke hela vintern, hon såg ut som en lurvig island eller nåt :D
så igår var jag så fräck att jag rakade halsen och bogen på pållan för hon måste kunna svettas nånstans. :o
så har jag nu förstört sommarpälsen tror ni?

Sv: Klippa häst såhär sent?

Jag har klippt min i mars/april ibland och har inte märkt nåt konstigt med sommarpälsen. Hon ser ut som vanligt :smirk:

Sv: Klippa häst såhär sent?

Det gör inte så mkt för hästens del, det är mer klippmaskinen som far illa om man klipper under fällning.

En del (många) hävdar ju att hästen kan få sådana där långa utstickande strån av sen klippning, men det har jag aldrig märkt.

Rengör klippmaskinen ordentligt så är det ingen fara !

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 456
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: fjordis
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: lytesout95
·
Hästvård Min stora häst blir genom svett bara av att ut och skritta nu då vi har det så varmt. Så hade velat klippa henne på hals och där...
2
Svar
28
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka